Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Nando
    Hoppas, hoppas!
    Nando, finns äggen kvar?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ja, de finns kvar! Ser hoppfullt ut för nästan inga har vitnat och jag ser små prickar i äggen vilket jag tror är ynglens ögon. Det brukar se ut så när äggen är befruktade i alla fall.

      Det är egentligen dags för vattenbyte men jag är osäker på om jag törs göra det nu utan att stressa föräldrarna. Samtidigt kanske det vore bra att passa på medan äggen ligger på ett blad. När de kläcks och föräldrarna börjar flytta dem tänker jag att det är ännu större risk för att de blir stressade och äter larverna. Hur skulle du ha gjort Inger?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Nando
        Ja, de finns kvar! Ser hoppfullt ut för nästan inga har vitnat och jag ser små prickar i äggen vilket jag tror är ynglens ögon. Det brukar se ut så när äggen är befruktade i alla fall.

        Det är egentligen dags för vattenbyte men jag är osäker på om jag törs göra det nu utan att stressa föräldrarna. Samtidigt kanske det vore bra att passa på medan äggen ligger på ett blad. När de kläcks och föräldrarna börjar flytta dem tänker jag att det är ännu större risk för att de blir stressade och äter larverna. Hur skulle du ha gjort Inger?
        Jag skulle ha väntat med vattenbytet, för att inte störa för mycket, men det är jag det

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          OK, tack! Jag gjorde ett litet byte ändå, det gick bra.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Nando
            OK, tack! Jag gjorde ett litet byte ändå, det gick bra.


            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Ja, jag gjorde ungefär så. Funkade fint.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Nu är jag nervös. Antingen har fjärilarna flyttat larverna längre in i karet eller så är det över för denna gång. Det var drygt 2,5 dygn sedan de lekte. Igår fanns äggen kvar. Nu är lövet tomt. Jag ser paret längre in i karet. De verkar hålla sig kring en viss plats men ljuset har inte tänts än så jag ser inte om det är sprattlare de vaktar eller inte. Jag håller tummarna...

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Nu är jag nervös. Antingen har fjärilarna flyttat larverna längre in i karet eller så är det över för denna gång. Det var drygt 2,5 dygn sedan de lekte. Igår fanns äggen kvar. Nu är lövet tomt. Jag ser paret längre in i karet. De verkar hålla sig kring en viss plats men ljuset har inte tänts än så jag ser inte om det är sprattlare de vaktar eller inte. Jag håller tummarna...
                  ... spännande

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Nu är jag nervös. Antingen har fjärilarna flyttat larverna längre in i karet eller så är det över för denna gång. Det var drygt 2,5 dygn sedan de lekte. Igår fanns äggen kvar. Nu är lövet tomt. Jag ser paret längre in i karet. De verkar hålla sig kring en viss plats men ljuset har inte tänts än så jag ser inte om det är sprattlare de vaktar eller inte. Jag håller tummarna...
                    Håller en tumme jag med

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Det uppskattas!

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        De har säkert gjort en liten grop och står som du antar och vaktar över de nykläckta

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Nu tror jag tyvärr att det är kört. Har kollat en stund när ljuset är tänt. Paret rör sig över hela karet, honan har sin stressfärg och hanen jagar henne på det sätt han brukar göra när lek/vaktande har avbrutits i förtid. Riktigt tråkigt. Men de får nya chanser, Inkaynglen måste gå kvar i mellankaret ett tag till och innan de har flyttat kan jag inte göra iordning det till fjärilskar. Paret får gå kvar i lillkaret ett tag till alltså.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            "Malawi" är någonting på spåren, så det är intressant att ha hans funderingar i åtanke.
                            Om vi bortser från de vanliga parametrarna som värme och ph, är det föräldrarnas "svårighet" att förflytta och bibehålla de ännu inte frisimmande ynglen - det blir ännu värre då ynglen blir frisimmande då de har en förmåga att sprida ut sig över stora områden.
                            Nu vet jag inte om dina fjärilar är odlade (typ industriellt, Asien?) eller om de kommer från någon privat odlare, men det kan finnas substantiella skillnader där, framförallt förmågan att yngelvårda.

                            De frisimmande ynglens beteende visar på att fjärilar i det naturliga har rejäla revir och inte heller blir störda av andra fiskar i högre grad. Det finns också många som vittnat om att föräldrarna gärna tar till metoden att äta upp sina yngel om de blir störda.
                            Kanske är det så att de blir störda av annan fisk i karet och faktiskt själva äter upp sin avkomma..?
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 August 2019, 16:42.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Jag har bara kolglödstetror och räkor tillsammans med fjärilarna. Det är samma sand i karet som de gånger de fick frisimmande så den borde inte vara bekymret. Eftersom de har lyckats tidigare så är det lite svårt att veta vad som felar nu. De gånger de lekte i mellankaret, där jag har en ancistrus, blev ju rommen omedelbart uppäten. Kanske hände det så ofta där att de ”glömt” hur man gör och blir osäkra nu när rommen får vara ifred.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Malawi_forever
                                Jag läste på nätet nån uppfödare av fjärilar som skriver att man absolut inte ska ha exempelvis pansarmal eller andra mal om man ska lyckas, då de kan störa larverna vid och efter flytt.
                                Precis!
                                I de grunda laguner med stillastående vatten där Fjärilscikliden har sina tillhåll, med de depåer av tät vegetation och rika sedimentlager, finner vi inte olika malar och flera andra fiskar som vi har i våra akvarium.
                                Tittar man på de många intressanta YT-videor som finns i stort antal, hur privata fjärilsodlare bär sig åt, ser man att uppfödningskaren innehåller endast ett par.
                                En helt annan sak gäller då man vill ha en stor tank med Fjärilsciklider och inte bryr sig så mycket om att få bestående yngel. Då är miljön A och O, samt att större grupper av fjärilar är att rekommendera.
                                Kör man på detta tema kan det vara bra att ha i åtanke att låta Fjärilscikliden vara det enda huvudnumret i karet.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...