Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Nando
    Tack Inger! Paret har lekt flera gånger tidigare. När jag hade haft dem i ca en månad fick de, vid två tillfällen, frisimmande. De andra gångerna har det stannat vid rom. Får se hur det går denna gång. Förutsättningarna för yngel är i varje fall bättre nu eftersom sällskapet bara består av kolglödstetror och räkor.
    Aha, jag har slarvläst, eller så är nog minnet kort

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ingen fara! Det är säkert bara värmen

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Fjärilarna vaktade och fläktade rommen duktigt i tre dagar. Tyvärr syntes det tidigt att flertalet korn var obefruktade och resten verkade efterhand mögla eller i vart fall inte utvecklas som de skulle. Vet inte om det var pga. för högt pH eller någon annan orsak. Hoppas det funkar bättre nästa gång. Vet ju att paret tidigare (för ca sju månader sedan) fått frisimmande i samma kar men nu är det ju ganska nyligen omstartat. Fjärilarna verkar dock än så länge ”hålla sams” och jag hoppas det inte blir ett alltför intensivt jagande av hanen på honan nu innan de kan leka på nytt.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Klicka på bilden för större version

Namn: 2248AE77-A80A-4845-8A5D-3AAB417CFE72.jpeg
Visningar: 250
Storlek: 632,0 KB
ID: 2405995Klicka på bilden för större version

Namn: 290BA0EB-673B-4263-88CF-65FECCC4BCFE.jpeg
Visningar: 263
Storlek: 539,9 KB
ID: 2405994Klicka på bilden för större version

Namn: 1074C6C1-F7C3-484C-B47D-B2D6144F5E6C.jpeg
Visningar: 262
Storlek: 464,9 KB
ID: 2405993

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Hoppas för övrigt att jag snart får lämna in mina Inkayngel. De dominerar mellankaret helt och det vore skönt att flytta dem för att sedan göra min tänkta ominredning anpassad för fjärilar. Gissar dock att jag gör bäst i att inte köpa några nya fjärilar dit så länge mitt par lever. De är så stora och hanen är rätt dominant. Eventuella nykomlingar lär vara betydligt mindre och därmed riskera att åka på spö. Karet är bara på 240L så det finns ju inte så mycket plats för hunsade individer att gömma sig på. I lillkaret ska en trio apistogramma trifasciata gå på sikt så dit kan jag inte heller flytta ev. mobbade fjärilar.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Klicka på bilden för större version

Namn: 8A79DB6A-0464-48CD-A7FA-327E273981BC.jpeg
Visningar: 274
Storlek: 593,2 KB
ID: 2406052 Fjärilsparet verkar dock trivas bra i lillkaret där de går tillfälligt.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Klicka på bilden för större version

Namn: F5642810-3986-4DF8-B86C-F463AB30E4FF.jpeg
Visningar: 264
Storlek: 476,5 KB
ID: 2406058Klicka på bilden för större version

Namn: 085CA0A7-C642-43AA-939E-B5694A5BCD65.jpeg
Visningar: 254
Storlek: 550,1 KB
ID: 2406057Klicka på bilden för större version

Namn: FFCA7EE7-DF8C-420B-B8D7-07EDF5B6BE22.jpeg
Visningar: 256
Storlek: 594,9 KB
ID: 2406056Klicka på bilden för större version

Namn: 6D9F1F82-1C74-43C1-9110-201A2DEF118B.jpeg
Visningar: 244
Storlek: 587,8 KB
ID: 2406055Klicka på bilden för större version

Namn: FF60B118-BD37-42C5-8E11-E74AB35B1397.jpeg
Visningar: 257
Storlek: 540,3 KB
ID: 2406054

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 8BA68F07-ECAF-45ED-ACE2-37A77D667AA6.jpeg
Visningar: 244
Storlek: 376,6 KB
ID: 2406061Klicka på bilden för större version

Namn: 02CCF902-C920-4E0B-9136-80047A43EC6B.jpeg
Visningar: 264
Storlek: 330,7 KB
ID: 2406060 Kolglödstetrorna ser också ut att må bra.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Imorgon är min semester slut och vardagen börjar igen. Resten av familjen är dock lediga ytterligare en vecka och dessutom bortresta några dagar. Då ska jag ägna kvällarna åt mina fiskar. Jag hamnar ofta framför lillkaret nuförtiden. Gillar inredningen och invånarna skarpt. Fjärilarna trivs bra här och jagar inte varandra alls på det sätt de tidigare kunde göra. Tror inredningen bidrar till detta. Kolglödstetrorna är jättefina. De, och citrontetrorna som jag har i storkaret, är mina favorittetror av de jag haft.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Imorgon är min semester slut och vardagen börjar igen. Resten av familjen är dock lediga ytterligare en vecka och dessutom bortresta några dagar. Då ska jag ägna kvällarna åt mina fiskar. Jag hamnar ofta framför lillkaret nuförtiden. Gillar inredningen och invånarna skarpt. Fjärilarna trivs bra här och jagar inte varandra alls på det sätt de tidigare kunde göra. Tror inredningen bidrar till detta. Kolglödstetrorna är jättefina. De, och citrontetrorna som jag har i storkaret, är mina favorittetror av de jag haft.
                      Känns likasom lite tjatigt nu att tala om villa fantastiska foton du har.....så jag struntar i det....
                      jag har ju ett gäng citrontetror i karet där växterna inte vill ta sig. Och de kommer inte riktigt till sin rätt. Men när jag ser dina i väl inredda kar då blir ju intrycket ett helt annat. Jag är ju rätt dålig på det här med tetror men kolglödstetror är det mindre en till exempel glödbandstetran. Funderar ju på att ha någon av dessa i höstens kar.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Ja, kolglödstetror är mindre än glödbands. De gör sig riktigt bra mot mörk bakgrund och mycket gröna växter. Detsamma gäller citrontetrorna. Men mörk bakgrund är väl inte så bra med discus, eller hur? Annars skulle jag rekommendera dig att måla ditt kommande 720 med svart akrylfärg

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Ja, kolglödstetror är mindre än glödbands. De gör sig riktigt bra mot mörk bakgrund och mycket gröna växter. Detsamma gäller citrontetrorna. Men mörk bakgrund är väl inte så bra med discus, eller hur? Annars skulle jag rekommendera dig att måla ditt kommande 720 med svart akrylfärg
                          Det är ju så att jag har en begränsad budget .. jag hade tänkt köpa två slimline Amazonas till 450 och 540. Men om jag istället använder de pengarna till ett begagnat 720 så blir det svart akrylfärg på alla dessa tre. De skall ju inte vara lek kar utan vackra kar....
                          kan ju vara så att kolglödstetran är för liten för diskus.
                          Men å andra sidan äter ju mina diskus inte levande föda.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Jag tycker svart bakgrund är snyggast, oavsett budget !

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Jag älskar ju back to natur backgrunder med därefter svart. Så det blir nog bra.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Bakgrund eller ej är ju helt och hållet en smaksak och det finns ju riktigt snygga BTN med klipp och rot formationer (slimline blir lite för platt för MITT tycke) men det blir hur som en vägg och därmed ett definitivt slut på akvariet. Men nyttan av att kunna fylla den med filtermatta och all teknik kan ju bara det vara avgörande. Det kan det ju vara så också att man vill åstadkomma ett avslut som ska illustrera tex en flodbank eller bergsvägg. En svartmålad baksida då, ja jag tycker det ger en rymd till akvariet och med rätt inredning och belysning så kan det ge en illusion av att akvariet är oändligt. Det här är bara menat som en reflektion!
                                Senast redigerad av åheim; 04 August 2019, 23:43.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...