Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Nu har jag sovit på saken och insett att det är flera saker jag inte är nöjd med. Rötterna står på rad (egentligen i båge, men det är nästan lika illa). De ligger också för kompakt mot underlaget. Jag ville ju skapa ”tak” av rötter som apisarna kan simma under och som ger skugga. Så är det inte nu. Dessutom tycker jag att det är för mycket öppen yta i mitten av karet. Förmodligen kommer apisarna jaga en del på varandra. Då måste det finnas gömställen och siktbrytande inslag. Sådana finns inte i tillräcklig utsträckning. Jag ska laborera lite ikväll med mina nygamla idéer så får vi se om det blir någon bättring. Tror mycket av problemet ligger i att jag har ett gäng snygga rötter som jag gärna vill använda. Men snyggt och ändamålsenligt går inte alltid ihop...

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Nando
      Nu har jag sovit på saken och insett att det är flera saker jag inte är nöjd med. Rötterna står på rad (egentligen i båge, men det är nästan lika illa). De ligger också för kompakt mot underlaget. Jag ville ju skapa ”tak” av rötter som apisarna kan simma under och som ger skugga. Så är det inte nu. Dessutom tycker jag att det är för mycket öppen yta i mitten av karet. Förmodligen kommer apisarna jaga en del på varandra. Då måste det finnas gömställen och siktbrytande inslag. Sådana finns inte i tillräcklig utsträckning. Jag ska laborera lite ikväll med mina nygamla idéer så får vi se om det blir någon bättring. Tror mycket av problemet ligger i att jag har ett gäng snygga rötter som jag gärna vill använda. Men snyggt och ändamålsenligt går inte alltid ihop...
      Att rötterna är placerade som i en båge tycker jag bara är snyggt, jag uppfattar inte alls att dom står på rad (jag har en tendens till rötter på rad). Jag noterade också igår att rötterna ligger kompakt mot underlaget. För att lösa det kan du ju placera lite mindre stenar under (som sedan kan döljas av tex. cryptocoryner) - eller lite mindre rötter som liksom sticker ut under dom liggande så att det ser ut som grenar, fattar du hur jag menar? . Jag tycker att som det ser ut nu så är det jättefint, tänk på att du ska placera ut växter också, då kommer ju pricken över i. Fast jag tror att du själv vet hur du vill ha det, med det är skoj att "lägga sig i" lite

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Tyckte också att den sista inredningen såg tilltalande ut. Speciellt mitten och högerdelen när det gäller rötter och stenar. Pumpen är lite väl synlig men skulle kunna gå att trolla bort med växter.
        Men är du inte nöjd så gör om, det ska kännas rätt annars stör man sig framöver.

        Lägger också mig i igen för tips till dig, om det kan hjälpa. Ibland ser man inredningar som är byggda som ett torn i mitten av akvariet från botten och upp. Kanske mest vanligt inom saltvatten då man bygger rev. Men får man till det i ett sötvattenskar så är det snyggt som bara den och till och med funktionellt.
        I så fall tänker jag 2-5 kokosnötter som är avsågade i botten och med ingångshål upptill. Dessa tillsammans med stenar direkt på sanden. Sen ovanpå så bygger du uppåt med rötter och mer sten. Till sist pillar/limmar du fast växter på rötter och grenar. På detta vis får du det som du önskar med siktbrytande inslag. Det vill säga de kan simma runt tornet som en cirkel liksom. Den som jagar kanske inte ser var den jagande smiter in och gömmer sig. Plantera sedan snabbväxande sticklingsväxter längst bak och sidorutor. Får du fart på växterna drar de upp till ytan och söker sig sedan mot mitten till ljuset och kanske bildar ett mysigt valv av växtlighet.
        Senast redigerad av ICC; 08 July 2019, 17:08.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tack Inger och ICC! Jag jobbar på ett nytt scape. Bilder kommer när det är ”klart”.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247



            Så här ser det ut där Apistogramma trifaciata lever i det vilda (kanske du redan ha sett filmen). Vet inte om du har läst Maths (c90) tråd om apistogramma? Där skrivs ibland om "kaosinredning", där rötter, pinnar, grenar och löv blandas i "en salig men i en ordnad röra".
            Inred du efter fiskarnas behov och inte av vad andra tycker är snyggt eller inte. Det snygga kommer du att fixa ändå

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Instämmer till 100% Inger, kaos är funktionellt och med tiden vackert.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Tack snälla Inger för filmen! Får se om det blir något organiserat kaos i mitt kar eller inte. Min inredningslusta har nu övergått i besatthet. Det är både härligt och utmattande.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Tack snälla Inger för filmen! Får se om det blir något organiserat kaos i mitt kar eller inte. Min inredningslusta har nu övergått i besatthet. Det är både härligt och utmattande.
                  Känner igen det där om utmattning, man blir aldrig nöjd

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Så är det !

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Så här ser det ut nu. Växterna på bilden ska såklart inte vara så sedan. Kastade bara i dem från ett annat kar. ”Hatten” på den översta roten ska förankras och sedan hoppas jag att växterna ska dölja ”sågytor” och skarvar. Känner mig nöjd för tillfället. Växterna kommer ju göra sitt också.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Klicka på bilden för större version

Namn: ADE32CDD-803F-4056-A483-52C87DC3635D.jpeg
Visningar: 239
Storlek: 377,8 KB
ID: 2404779

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Det där ska du vara nöjd med.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Tack! Det är, som du skrev tidigare, viktigt att man själv inte stör sig på sitt kar. Nu känns det bra för mig i alla fall.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Klicka på bilden för större version

Namn: FAF944AB-7178-4A32-932B-1B5C5B3631C4.jpeg
Visningar: 204
Storlek: 378,4 KB
ID: 2404794Klicka på bilden för större version

Namn: 4F6CA79D-D44F-4206-A377-6E3454033107.jpeg
Visningar: 206
Storlek: 347,8 KB
ID: 2404793Klicka på bilden för större version

Namn: B78D9C2B-75F5-4706-811B-6D55751E6672.jpeg
Visningar: 207
Storlek: 458,4 KB
ID: 2404792Klicka på bilden för större version

Namn: C274BF4B-41BF-4573-B963-2CEAD49102AF.jpeg
Visningar: 188
Storlek: 510,7 KB
ID: 2404791Klicka på bilden för större version

Namn: FE6A6779-7E00-40FB-B4E9-D0102E182D29.jpeg
Visningar: 193
Storlek: 457,2 KB
ID: 2404790Klicka på bilden för större version

Namn: EC6F67F7-9651-49D9-9733-A11238554576.jpeg
Visningar: 188
Storlek: 546,7 KB
ID: 2404789Klicka på bilden för större version

Namn: F5DC6863-59F7-4503-8DCE-2FE652E5AA67.jpeg
Visningar: 198
Storlek: 748,4 KB
ID: 2404788Klicka på bilden för större version

Namn: 6FB430E2-491A-4301-A448-F8564A9D3B1B.jpeg
Visningar: 191
Storlek: 521,8 KB
ID: 2404787Klicka på bilden för större version

Namn: 6DB2C840-5295-457F-8BD8-96372C102E45.jpeg
Visningar: 211
Storlek: 491,8 KB
ID: 2404786

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                De vita prickarna på bilderna är mat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...