Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Fina bilder på fina kar!
    Dina Red Back-scalarer ser enastående fina ut!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack Mats! Ja, scalarerna har vuxit på sig fint och fått vackra röda partier.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Nu har jag lagt i lite snabbväxande vattenpest i nanot. Den ska bort senare, när det blivit bättre balans. Lade även in några tussar sötvattentång. Imorgon ska jag handla mer växter och plantera ”på riktigt”.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Tycker det ser riktigt bra ut Nando. Gillar verkligen stenarna. Det är dina gula räkor som jag flyttas dit sen va?
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Tack! Ja, några gula räkor får flytta dit.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Ursprungligen postat av Nando
              Synd dock att du inte hittar växtlimmet. Vet att de har sådant på Akvarielagret, det kanske går att beställa? Annars skulle jag kunna köpa åt dig när jag är där nästa gång och skicka på posten?
              Tack för erbjudandet Nando. Men du kan nog avvakta. Ska höra mig för nästa gång jag är i en butik. De kan säkert ta hem från någon grossist.

              Har räkorna fått flytta in än?

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Okej, hör av dig om du ändrar dig.

                Nej, än så länge är det bara växter som har flyttat in.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Jag har planterat fler växter i nanot nu och även flyttat några neontetror dit (de får gå in karet en tid men ska inte vara där på sikt). Om allt verkar OK om en vecka börjar jag flytta dit räkor. Bilder kommer när det grumliga från en urkramad filtersvamp har lagt sig.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Nu är vattnet lite klarare i nanot. Här kommer några bilder. Tänk bort vattenpesten, den är bara där tillfälligt liksom neontetrorna.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ikväll var det första gången som hanen inte tog in ynglen i munnen när jag bytte vatten! De börjar bli stora nu . Har köpt levandefoder i form av blackworms och vita mygg, så fiskarna är nöjda!

                      I nanot verkar det funka än så länge. Tetrorna ser ut att må fint och växterna blev okej tycker jag. Får det bara växa på sig lite tror jag det kan bli bra.

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Hur många fjärilar har du i ditt kar mvh

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Nu har jag bara ett par i lillkaret (som är på 120L). I ett annat kar har jag ytterligare en hona och när hanen och honan i lillkaret kommer i otakt, som Mats beskriver så bra i sin artikel, så byter jag hona. Då får den jagade honan vila i det andra karet och hanen får en ny pigg hona som han oftast drar igång och leker med.

                          Från början hade jag fem fjärilar, varav två hanar. Det bildades snabbt två par och det ena paret, som dominerade, fick vid två tillfällen frisimmande yngel. De var ett bra team mot resten. Den ensamma honan blev dock stressad och jag tog bort henne. Då fanns det två par kvar. Hanen i det starkare paret bråkade allt mer med hanen i det andra paret och det blev med tiden tydligt att karet var för litet för dem båda. Den svagare hanen fick tillslut en skada som inte läkte och jag tog bort honom. Sedan dess har jag alltså haft de tre fjärilar som jag har nu och efter en tid kom jag på detta med att ”rotera” honor.

                          Det var tydligt att gruppen gjorde parbildningen och yngelvården ”starkare” men karet var tyvärr för litet för fem fjärilar. Jag tror på en större grupp i ett större kar. Mina fjärilar har dock inte varit sjuka eller ”känsliga” på det sätt man kanske förväntar sig. Det är mer att dynamiken mellan individerna kan skifta snabbt och dessutom har stor påverkan på fiskarnas stressnivå och i förlängningen hälsa. Så har jag upplevt det i alla fall.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Ditt nano till räkorna ser ut att bli kanon. Om det är någon räka som surar där i så är det fel på den

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Haha! Tack!

                              Kastar in några bilder på fjärilarna eftersom jag nyss skrev om dem.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Och några andra bilder också

                                Kommentar

                                Arbetssätt...