Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Stort tack!

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Så roligt att allt fungerar så bra!
      Lever ynglen fortfarande?
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ja, Inkaynglen lever. De är ca 50 stycken. Tror även att kakaduahonan har något/några yngel kvar men vet inte säkert för hon håller till där det är svårt att se. Vad gäller scalarernas yngel är jag osäker. Tror att de släppte från grenen och i samband med det blev uppätna. Möjligen att någon kan ha klarat sig och dyker upp längre fram men jag ser dem inte längre i alla fall.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Dom där Inkaföräldrarna tog verkligen yngelvårdandet på allvar. Otroligt att de kunnat ha 50 yngel i munnen. Hur stora är de nu, bör väl nästan vara för stora för att ta skydd i munnen på förälder nu va?
          Hoppas Scalarerna leker igen, de behöver säkert bara träna på yngelvården ett tag. Å andra sidan är Scalarer grymma yngelslukare, tänker mest på de som inte lekte men såg delikatessbordet.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ynglen är ca 7mm. Ikväll vid vattenbytet tog hanen, som vanligt, in ynglen i munnen. Jag förstår inte hur de får plats men på något sätt lyckas han!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Och nu såg jag honom spotta ut hela gänget! Underbara fiskar!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Alltså, det händer mycket i mitt storkar. Nu leker några av mina corydoras trilineatus! En mindre cory simmar nära och snabbt ihop med en större. Emellanåt stannar de på botten, den större ligger lite på sidan och det ser ut som att den mindre suger/nosar på den störres mage. Efter det håller den mindre ett romkorn med fenorna under buken. Båda simmar snabbt iväg, nära växter, sedan är kornet borta och det hela upprepas igen. Även andra corysar visar intresse och vill simma nära men dessa två verkar obekymrade och fortsätter med sitt. Urhäftigt!

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Spännande när det sker framför ögonen på en

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Satt och kika på tidigare inlägg i din tråd då du inredde ditt stora akvarium. En fråga, på sidan 29 och inlägg 422...hur har du fäst dina växter på grenarna?

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Jag har limmat fast dem med ett för ändamålet avsett lim. Det ska tydligen funka att göra i vatten också men det litade jag inte på utan limmade på torra land och satte sedan ner i vattnet. Minns inte märket nu men ska kolla när jag kommer hem. Så har jag gjort i alla kar där växterna inte är planterade i sanden utan sitter på grenar, rötter eller stenar. Har funkat jättebra! Limmet härdar väldigt snabbt och det kan vara bra att ha plasthandskar på sig för ibland limmar man fast sig själv

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Tack för svaret. Tar gärna del av vilket märke det är. Ska prova göra som du tänkte jag.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Det jag använde senast heter Scape Glue. Tror jag haft något annat märke tidigare. Limmet är ett cyanoacrylat och jag har alltid handlat det i en akvariebutik. Finns ju säkert något liknande i typ byggvaruhus men jag vill ha något som är tänkt att användas i akvarier. Antingen limmar man på grenen och trycker dit växten eller så limmar man på växtens rötter och trycker fast på vald plats. Håll kvar ett tag så det härdar. Som jag skrev ovan är det lätt hänt att få på fingrarna och då fastnar de också...

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Kommentar

                                Arbetssätt...