Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Låter ju som du har bra flytt. Och uppriktigt sagt tror jag att scalarer, fjärilar och bolivianer är lika svåra som diskusar. Du är med andra ord redo

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack ICC! Jag kommer inte att håva upp ynglen för jag har inget tomt kar att stoppa dem i. Om det däremot skulle klara sig ett större gäng ändå får du mer än gärna några stycken. Du kan ju fundera på om inkastenciklider kan vara roliga att ha också

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Tack Thomas! Jag är dock inte på långa vägar redo för discus!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Tack Thomas! Jag är dock inte på långa vägar redo för discus!
          Jag tror att du är mer redo en de flesta, men det skall ju känns rätt också. Men vänta bara, dagen kommer.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Och när den dagen kommer så känner jag en trevlig man i Partille som har en lokal där han bl.a. odlar discus Det blir med andra ord lätt att avgöra varifrån jag vill handla!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Och när den dagen kommer så känner jag en trevlig man i Partille som har en lokal där han bl.a. odlar discus Det blir med andra ord lätt att avgöra varifrån jag vill handla!
              Hahahaha, skall allt hålla några till dig i höst

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Ursprungligen postat av Nando
                Tack ICC! Jag kommer inte att håva upp ynglen för jag har inget tomt kar att stoppa dem i. Om det däremot skulle klara sig ett större gäng ändå får du mer än gärna några stycken. Du kan ju fundera på om inkastenciklider kan vara roliga att ha också
                Inkacikliderna i all ära, fast Scalarer intresserar mig mest för tillfället. Med ytterligare ett akvarium på gång och inspiration från dina fina bilder på Scalarer och fjärilsciklider så tror jag mig veta inriktningen på detta kar. Nu avslöjar jag kanske lite händelserna i förväg. Är riktigt nära att skapa en egen tråd och lägga in mitt allra första foto. Hittar bara inget bra namn att döpa tråden till.
                Senast redigerad av ICC; 30 March 2019, 09:20.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Det låter spännande! Hoppas du hittar ett bra namn snart för jag är nyfiken!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    ICC - kul att du hittade ett bra namn så snabbt! Jag har gjort ett inlägg i din tråd och ser fram emot att följa den!

                    Hur gör scalarerna när sprattlarna släpper från underlaget? Blir ynglen frisimmande direkt då eller faller de till botten alternativt flyttas av föräldrarna? Sprattlarna är inte kvar på grenen längre men föräldrarna är fortfarande ofta i närheten av den platsen och beter sig som om de vaktar. Jag kan dock inte se några yngel. Vallar scalarer sina yngel likt en del andra ciklider?

                    Inkaynglen lever och växer. Det är fortfarande ett stort gäng kvar och föräldrarna är jätteduktiga på att hålla andra fiskar borta. Börjar tro att jag så småningom kommer ha ett överfyllt kar om det fortsätter så här

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Så fina Skalarer du har i ditt fina kar nu. Sprattlare är jättekul!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Tack Bluewing, kul att du gillar det!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Eftersom jag börjat vistas i forumet igen, så är det så mycket, så mycket att läsa i kapp. Jag läser i flera trådar nu som din baklänges, dvs. Jag börjar läsa det senaste och så stegar jag mig bakåt för att inte missa nåt. Ganska kul faktiskt när man vant sig, läsa svaret först för att sedan läsa frågan. Håller på med 7 trådar nu på det sättet. Tids nog är jag i fatt.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Haha, låter bra!

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Ska leta fram en gammal text jag spara om hur man odla Scalarer, den kan kanske vara till nytta för dig. Återkommer.
                              Sen tror jag dessutom en ej aktiv vän drog upp ett gäng Scalarer för många år sedan. Ska skicka iväg ett mess till honom och höra ifall han har några tips.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Jag fann den snabbare än jag trodde. Denna är kopierad från nätet. Men eftersom den finns offentligt så antar jag att det inte är några bekymmer att dela länken här.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...