Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Det ska bli kul att följa dina TM (svårstavat som sjutton - bättre att förkorta). Tror Pia hade dessa men minns inte hur det gick. Läst på lite nu och ser att vattnet bör vara ganska så strömt. Fina är dom . Det är alltid skoj att få följa fiskar som inte många verkar ha i sina kar. Även jag har funderat på dessa under årens lopp men aldrig kommit till skott.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ja, det ska bli roligt! Intressant med munruvare, hoppas de leker på sikt så man får se det.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ikväll gjorde jag om i mellankaret. Resultatet blev väl inte alldeles bra om jag ska vara ärlig men det är ändå skönt med något nytt att titta på. Växterna ser lite piggare ut än de gamla också.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Så här ser det ut i mellankaret nu.

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Nando
            Så här ser det ut i mellankaret nu.
            Det där tyckte jag blev bra, men samtidigt så förstår jag hur du tänker, jag har ju samma problem jag .

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Tack! Det här är ju mitt ”fisksoppa-kar” nu och en del av mitt missnöje handlar om det. Men det blev grönare och ljusare nu i alla fall. Får duga för en tid.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Vilken skillnad det gjorde med stenarna! Förstår dock känslan av att vara missnöjd. Allt för väl.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ja, men fiskarna verkar nöjda i alla fall. Botiorna och ancistrusen är i grottorna som bildas mellan stenarna, panda garrorna är också mycket vid stenpartiet, barberna simmar ovanför roten bland javaplantorna, guramisarna är mycket under rötterna och platysarna samt fjärilen är överallt.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Tycker också att det ser mysigt ut i mellankaren. Men vad tror du om du vinklar upp höger rot med javaormbunken på mot akvariets övre högra hörn, kanske du behöver lägga någon sten under roten för att få upp en aning. Ser ut som ett litet tomt området längst in i höger hörn.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ja, det är lite tomt där nu. Har dock satt ett par plantor vallis vid pumpen som jag hoppas ska sprida sig i det utrymmet och på sikt dölja pumpen något. Avvaktar och ser om det blir som jag tänkt. Annars får jag pröva ditt förslag ICC!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag har nu flyttat de tre bolivianhonorna till mellankaret. Mina nya TM (tack för förkortningen Inger!) kommer ju på onsdag och jag tänkte att det kan vara skönt för dem att inte behöva samsas med bolivianerna. Skulle gärna fiska upp de kvarvarande två siameserna också. En har jag lyckats fånga sedan tidigare men de andra två är fortfarande på sin vakt trots att det var flera veckor sedan jag fångade deras kompis. Min butik tar tillbaka siameserna så bara jag får upp dem har jag en lösning på vad jag ska göra av dem.

                        Ska göra ett ordentligt vattenbyte i storkaret imorgon samt trimma en del växter så att jag sedan kan låta karet vara helt ifred en tid när mina TM har kommit. De är vildfångade och jag vill inte stressa dem i onödan. Ska bli spännande att se hur de beter sig! Har läst en del om dem men det finns inte så mycket skrivet. Några få forummedlemmar här har skrivit att de haft sådana. Ni som kan något om tahuantinsuyoa macantzatza får gärna höra av er!

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Jag har nu flyttat de tre bolivianhonorna till mellankaret. Mina nya TM (tack för förkortningen Inger!) kommer ju på onsdag och jag tänkte att det kan vara skönt för dem att inte behöva samsas med bolivianerna. Skulle gärna fiska upp de kvarvarande två siameserna också. En har jag lyckats fånga sedan tidigare men de andra två är fortfarande på sin vakt trots att det var flera veckor sedan jag fångade deras kompis. Min butik tar tillbaka siameserna så bara jag får upp dem har jag en lösning på vad jag ska göra av dem.

                          Ska göra ett ordentligt vattenbyte i storkaret imorgon samt trimma en del växter så att jag sedan kan låta karet vara helt ifred en tid när mina TM har kommit. De är vildfångade och jag vill inte stressa dem i onödan. Ska bli spännande att se hur de beter sig! Har läst en del om dem men det finns inte så mycket skrivet. Några få forummedlemmar här har skrivit att de haft sådana. Ni som kan något om tahuantinsuyoa macantzatza får gärna höra av er!
                          Låter väldigt spännande med TM. Hur kom du in på dem?
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Jag läste artbeskrivningen här på Zoopet för länge sedan och tänkte då att de verkade häftiga. Såg också vid den tiden en ensam hona i min butik så jag visste att de borde gå att få tag på. När nu bolivianhanen föll ifrån och jag började tänka på vilken annan ciklid jag kunde ha kom tanken på TM igen. Tycker de är vackra och framförallt verkar de ha ett så spännande lek- och yngelvårdarbeteende. Pratade med personalen på A-lagret och de sa att deras leverantör hade sådana inne som gick att beställa. Sagt och gjort!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Jag läste artbeskrivningen här på Zoopet för länge sedan och tänkte då att de verkade häftiga. Såg också vid den tiden en ensam hona i min butik så jag visste att de borde gå att få tag på. När nu bolivianhanen föll ifrån och jag började tänka på vilken annan ciklid jag kunde ha kom tanken på TM igen. Tycker de är vackra och framförallt verkar de ha ett så spännande lek- och yngelvårdarbeteende. Pratade med personalen på A-lagret och de sa att deras leverantör hade sådana inne som gick att beställa. Sagt och gjort!
                              Så givande när allt bara faller plats så där. Ska bli kul att följa dem i ditt kar.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ja, det är kul! Har nu gjort ett ordentligt vattenbyte i storkaret och bytt förfiltret i pumpen samt gjort en ansning bland växterna. Nu är karet redo för dess nya invånare och de ska få gå ifred där i ca tio dagar innan nästa vb.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...