Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Här är en bild (kraftigt uppförstorad) på mitt lilla kakaduayngel! Sötnöt!

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av Nando
      Här är en bild (kraftigt uppförstorad) på mitt lilla kakaduayngel! Sötnöt!
      Börjar ju bli riktigt stor. Vad säger magkänslan om könet på den lilla?
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Nando
        Här är en bild (kraftigt uppförstorad) på mitt lilla kakaduayngel! Sötnöt!
        Gullig, kan det vara en hane tro

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Linda, jag tror som Inger att det är en hane. Alla som tidigare klarat sig har varit det.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Fast jag hoppas att jag har fel! Vore bra med fler honor.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Hm, undrar om det går så bra med mina fjärilar egentligen. Paret mår visserligen utmärkt och lägger rom på löpande band. Men idag fick jag ta bort en hona, den som tidigare var femte hjulet, för henne har paret jagat så att hon var blek och jättestressad. De har rom igen och går hårt åt de andra då. Nu har jag en hane och två honor kvar. Tror detta kommer att sluta med att jag bara har paret kvar till sist. Kanske bör jag flytta den andra honan redan nu, hon verkar i nuläget frisk och fin.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Efter att ha tittat på lillkaret ordentligt under dagen bestämde jag mig för att flytta den udda honan. Parhonan jagar henne hårt och jag tror att det, om det ska vara någon idé, är bäst att flytta henne medan hon fortfarande verkar frisk och pigg. Hon går nu i mellankaret (som är varmare än storkaret) och jag hoppas hon kan må bra där. Svårt att veta vilket som är värst - att vara ensam av sin sort eller tillsammans med fler som vill jaga livet ur en...

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Den flyttade fjärilshonan verkar må bra i mellankaret. Hon har fina färger, är pigg och äter bra. Känns som ett bra beslut att jag flyttade henne. Hoppas nu att paret i lillkaret inte kommer i ”otakt” med varandra i avsaknad av artfränder att jaga. Vore tråkigt om hanen började jaga sin partner. Än verkar det inte så, men det har ju bara gått ett dygn.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Det låter som ett klokt beslut. Alltid svårt att veta om det är det bästa beslutet. Men i ditt fall verkar det ju som det.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ja, än så länge verkar det funka. Får väl se hur det blir på sikt.

                      Bytte vatten i storkaret idag och ansade lite vallis. Älskar hur det karet lever sitt eget liv. Cryptosarna sprider sig och dyker upp på nya ställen hela tiden. Grenarna som hade barken kvar har ändrat utseende i takt med att bark fallit av/delats upp. Javaormbunken frodas på flera ställen och till och med svärdsplantan, som jag inte lyckas hålla vid liv i något annat kar, verkar må bra. Kakaduahonorna simmar in och ut ur olika grottor i stenröset. Kråmar sig för hanarna. Är fina och gula. Bolivianerna har sprattlare. Allt verkar frodas där för tillfället och karet ger mig så mycket energi.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Ja, än så länge verkar det funka. Får väl se hur det blir på sikt.

                        Bytte vatten i storkaret idag och ansade lite vallis. Älskar hur det karet lever sitt eget liv. Cryptosarna sprider sig och dyker upp på nya ställen hela tiden. Grenarna som hade barken kvar har ändrat utseende i takt med att bark fallit av/delats upp. Javaormbunken frodas på flera ställen och till och med svärdsplantan, som jag inte lyckas hålla vid liv i något annat kar, verkar må bra. Kakaduahonorna simmar in och ut ur olika grottor i stenröset. Kråmar sig för hanarna. Är fina och gula. Bolivianerna har sprattlare. Allt verkar frodas där för tillfället och karet ger mig så mycket energi.
                        Så roligt att höra! Riktigt uppmuntrande.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Nu har jag gjort vattenbyte i lillkaret. Fjärilsparet mår bra och verkar inte sakna de andra fjärilarnas sällskap. Den ensamma honan ser ut att trivas i mellankaret. Hon äter bra och håller sig framme vid matning trots att det finns större och mer glupska fiskar runt henne.

                          Jag har funderat mycket på vad jag vill med mina kar och vilken typ av fisk/fiskhållning som intresserar mig mest som jag känner nu. Det jag har insett är att om jag hade fått börja om nu, med att välja fiskar till de två mindre karen, hade jag satsat på ett lämpligt antal sydamerikanska dvärgciklider som huvudfisk (typ apisto trifasciata i lillkaret och fjärilsciklider i mellankaret) och sedan endast ett lagom stort stim av någon liten tetra (kolglöd i lilla och smyckestetra i mellan) samt ett gäng amanoräkor/körsbärsräkor. Inget annat. Typ artakvarium med någon ”störfisk” som signalerar att allt är lugnt. Jag skulle inreda med mycket stenrösen, rötter, grenar och pinnar samt löv på botten. Köra vidare på de växter jag gillar i dagsläget och som inte kräver så mycket insats i form av ljus, näring och skötsel. Crypto, javaormbunke, vallis och möjligen javamossa. Fundera igenom noggrant från början var jag planterar och sedan bara låta allt ha sin gång utan annan inblandning av mig än försiktig ansning. Låta allt mogna fram långsamt och sedan iaktta vad som förhoppningsvis skulle ske i form av lek och yngelvård. Fler individer av färre sorter helt enkelt. Och mer ”sitta på händerna” än vad jag hittills förmått (hej Mats! ). I storkaret har jag lyckats bra med att inte ändra/störa processen även om jag även där har något för många olika sorters fisk mot hur jag nu skulle önska det. Men, man lär av sina misstag, och nu när jag hållit på med denna hobby i ett och ett halvt år har jag mycket större insikt i hur jag vill ha mina framtida kar och vilka fiskar som intresserar mig mest. Förstår också att jag inte hade kommit dit utan att testa de sorter jag nu har köpt på mig så på något sätt tror jag ändå att ”fisksoppan” och de olika ominredningarna bidragit till min utveckling.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            På något sätt är det den vägen de flesta av oss vandrat, själ känner jag på samma sätt allt gick så snabbt men ändå var det på något det som behövdes för att hamna där man är idag. Ser fram emot att träffas och prata på riktigt.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ja, det ska bli riktigt skoj!

                              Kommentar

                              • cambru

                                • September 2008
                                • 209

                                Förstår precis vad du menar. Att försöka få till ett artakvarium för att ge fisken en bra miljö ger så stor tillfredsställelse
                                Senast redigerad av cambru; 01 February 2019, 16:50.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...