Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    Gott nytt år!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack detsamma!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Nu har bolivianerna rom igen. Hanen äter en del, men inte alls som tidigare. Hoppas han klarar sig. Gillar bolivianerna mycket men om hanen faller ifrån har jag bara tre honor kvar. Funderar på om man då bör tillsätta nya hanar, som förmodligen är ungfiskar, eller ha kvar honorna och sedan välja en helt annan sort när de dör av. Inget jag behöver bestämma nu men så går mina tankar.

        När karen rullar på roar jag mig med att tänka på hur jag ska göra med nästa kar (fast jag skulle ju bara ha tre ) eller när det blir ett naturligt läge att byta fisk i något av de befintliga karen. Har ju testat en del sorter nu och fått några favoriter. Om jag skulle göra om på nytt skulle jag välja en för mig ny apisto som inte kräver surt vatten för att leka. Sedan skulle jag inreda karet helt för denna sort och möjligen bara tillsätta amanos och ett stim små tetror, typ kolglöd. Föreställer mig att det skulle gå att få överlevande yngel med en sådan setup. Att titta på lek och yngelvård är ju det bästa tycker jag. En annan tanke jag har är att starta ett litet räkkar med någon fin räka som förökar sig lätt. Till det kunde man eventuellt ha några minifiskar från Asien, eller så kör man bara räkor.

        Discus är ju ett kapitel för sig... Skulle ljuga om jag sa att det inte känns lockande alls. Samtidigt verkar de kräva långt mer än jag i dagsläget kan erbjuda. När barnen blir äldre, och den eftertraktade egentiden större, kanske jag gör ett försök. Då ska jag först be min man läsa LoGeeks tråd och fixa mig ett automatiskt vattenbytarsystem. Tycker det verkar oerhört smart!

        Asiatiska firrar lockar visserligen inte lika mycket som SA men jag gillar verkligen mina guramisar. Kanske skulle man satsa på att optimera ett kar för guramis, med nästan stillastående vatten (luftfilter?) I så fall kanske det kunde bli lek på dem givet att man har rätt sorts växter också.

        Eller så skulle man dra igång en burk med... Ja, ni förstår vart detta är på väg Slutsatsen av allt mitt svammel är (att tre kar är för få och) att jag är så glad för denna min, relativt nya, hobby!

        God fortsättning på er vänner!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ditt svammel Nando låter kul, intressant att se var någonstans du hamnar

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Kommentar

            • cambru

              • September 2008
              • 209

              Om du lutar åt räkor och/eller yngel så kan du titta på dvärgkardinalfisk (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=987). Jag har den som enda art tillsammans med räkor och det är ständigt yngel och räklingar överallt. Fiskarna tar förmodligen en del räklingar när de är riktigt små men hos mig överlever merparten. De har ingen yngelvård så om det är det som fascinerar dig så är det fel fisk. Men ynglen är helt fantastiska! I början ser man de som små blå lysande streck och när de blir stora är de så vackra när hannarna visar upp sig för varandra. De trollbinder i alla fall mig i timmar

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Tack för tipset!

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Nu har bolivianerna rom igen. Hanen äter en del, men inte alls som tidigare. Hoppas han klarar sig. Gillar bolivianerna mycket men om hanen faller ifrån har jag bara tre honor kvar. Funderar på om man då bör tillsätta nya hanar, som förmodligen är ungfiskar, eller ha kvar honorna och sedan välja en helt annan sort när de dör av. Inget jag behöver bestämma nu men så går mina tankar.

                  När karen rullar på roar jag mig med att tänka på hur jag ska göra med nästa kar (fast jag skulle ju bara ha tre ) eller när det blir ett naturligt läge att byta fisk i något av de befintliga karen. Har ju testat en del sorter nu och fått några favoriter. Om jag skulle göra om på nytt skulle jag välja en för mig ny apisto som inte kräver surt vatten för att leka. Sedan skulle jag inreda karet helt för denna sort och möjligen bara tillsätta amanos och ett stim små tetror, typ kolglöd. Föreställer mig att det skulle gå att få överlevande yngel med en sådan setup. Att titta på lek och yngelvård är ju det bästa tycker jag. En annan tanke jag har är att starta ett litet räkkar med någon fin räka som förökar sig lätt. Till det kunde man eventuellt ha några minifiskar från Asien, eller så kör man bara räkor.

                  Discus är ju ett kapitel för sig... Skulle ljuga om jag sa att det inte känns lockande alls. Samtidigt verkar de kräva långt mer än jag i dagsläget kan erbjuda. När barnen blir äldre, och den eftertraktade egentiden större, kanske jag gör ett försök. Då ska jag först be min man läsa LoGeeks tråd och fixa mig ett automatiskt vattenbytarsystem. Tycker det verkar oerhört smart!

                  Asiatiska firrar lockar visserligen inte lika mycket som SA men jag gillar verkligen mina guramisar. Kanske skulle man satsa på att optimera ett kar för guramis, med nästan stillastående vatten (luftfilter?) I så fall kanske det kunde bli lek på dem givet att man har rätt sorts växter också.

                  Eller så skulle man dra igång en burk med... Ja, ni förstår vart detta är på väg Slutsatsen av allt mitt svammel är (att tre kar är för få och) att jag är så glad för denna min, relativt nya, hobby!

                  God fortsättning på er vänner!
                  Intressant läsning. Vilken storlek på kar tror att du att du kommer att hamna på i sånt fall?
                  Nu löste det sig av sig själv för mig. I och med att jag inte fick plats med ett 54 liters. Men jag tycker apistogramma panduro är aå läcker. Det kommer att bli min nästa apisto helt klart.
                  Men jag har börjat bli intresserad av bettor med. Skulle vara kul att testa att ha någon kampfisk med.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Om jag skulle satsa på någon apistogramma och liten tetra behöver ju karet inte vara så stort. Jag vill dock ha ett lite djupare kar denna gång för det är kul att inreda på djupet. Kanske ett 120L Juwel Lido eller något motsvarande. Om det blir räkor tror jag att ett ännu mindre kar skulle funka, typ 50L eller så.

                    Bra att det löste sig för dig!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Om jag skulle satsa på någon apistogramma och liten tetra behöver ju karet inte vara så stort. Jag vill dock ha ett lite djupare kar denna gång för det är kul att inreda på djupet. Kanske ett 120L Juwel Lido eller något motsvarande. Om det blir räkor tror jag att ett ännu mindre kar skulle funka, typ 50L eller så.
                      Lido är fina men tycker de är så höga. Funderade på en sån själv när vi köpte 240 liters men kom fram till jag är alldeles för kort för en.
                      Ska bli spännande att se vad det slutar i. Kanske tom blir två kar. Ett räkkar och ett apistogramma-kar.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag snöar just nu på Aquael Shrimp set 30L... Tänk att inreda ett nanokar fint och sedan ha några snygga räkor och ev minifiskar
                        Senast redigerad av Nando; 03 January 2019, 22:29.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Drog igång en ny tråd med frågor om nanokar, får se var det landar.

                          Minns att jag hade tankar på ett räkkar någon gång tidigare också och var helt entusiastisk men att det lugnade sig efter ett tag. Kanske blir det så denna gång med. Försöker vara lite mer som min man, han har långa beslutsprocesser från tanke till köp. När vi pratade om räkkar nyss så sa jag att om jag köper ett så ska jag ta god tid på mig att inreda det. Han bara skrattade och härmade mig klockrent i hur det förmodligen kommer att gå till även denna gång

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Måste bara berätta en roligt sak; såg nyss ett kakaduayngel på knappt en cm i storkaret! Den måste vara från den äldsta honans första kull. Gissar att den är så stor att den klarar sig själv nu för honan vaktar den inte alls. Underbart kul med kakaduor!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Drog igång en ny tråd med frågor om nanokar, får se var det landar.

                              Minns att jag hade tankar på ett räkkar någon gång tidigare också och var helt entusiastisk men att det lugnade sig efter ett tag. Kanske blir det så denna gång med. Försöker vara lite mer som min man, han har långa beslutsprocesser från tanke till köp. När vi pratade om räkkar nyss så sa jag att om jag köper ett så ska jag ta god tid på mig att inreda det. Han bara skrattade och härmade mig klockrent i hur det förmodligen kommer att gå till även denna gång
                              Haha jag känner igen mig i det så mycket.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Hur går det med dina fjärilar Nando? Är nyfiken efter mitt eget totala misslyckande med dessa vackra.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...