Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Jag har flyttat bolivianhanen till en tillfällig behandlingshink. Han har slutat äta och håller sig i bakgrunden samt har en grå konstig färg. Testar med octozin och ser om det hjälper. Kanske är han bara gammal och börjar tackla av. Jag vill i alla fall ge det ett försök att få honom bra. För ett par månader sedan uppvisade en hona samma symtom/beteende. Henne behandlade jag inte utan fick ta bort. Med tanke på att resultatet av scalarens behandling blev så bra känns det nu rätt att testa det först.

      Kakadourna är roliga att betrakta. De nya honorna är pyttesmå och håller mest till i och kring stenröset. Samtliga hanar är nyfikna och försöker göra sig intressanta. Den stora honan är i sin ände av karet och får inte lika mycket uppmärksamhet av den störste hanen längre. Tror han vill muta in alla honor som hans.

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Nu har jag tagit mig tid att läsa ikapp din härliga tråd! Så fina bilder och trevlig info! Fjärilar har länge stått på önskelistan men aldrig blivit några. Men du väcker en önskan om dem..igen. Går amanoräkorna kvar med dem?
        // Annicka

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tack, vad roligt att du gillar tråden! Ja, amanoräkorna går kvar. Det funkar fint. Fjärilarna var nyfikna på räkorna till en början men jag har aldrig sett dem attackera.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Ok, tack!
            // Annicka

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Gjorde vattenbyte i alla kar idag. Bolivianen är tillbaka i storkaret efter octozinbehandlingen. Hoppas han börjar äta igen som scalaren gjorde. I lillkaret har fjärilarna rom på nytt. I mellankaret mår alla fint och det lunkar mest på.

              Jag vill önska er alla en riktigt God Jul!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Hoppas ni alla har en härlig julaftonskväll! Jag fick två hårda klappar under granen som gjorde mig riktigt glad!

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ahh... nu måste det ju bli diskus snart när du läst på lite.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Så, nu har vi blivit hamsterägare också! En liten Frasse flyttade in idag!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Kort uppdatering: Bolivianerna har rom. Hanen äter dock inte som vanligt men tar i alla fall lite levandefoder (blackworms). Jag har köpt på mig en del sådant och hoppas han börjar äta av allt foder så småningom. Scalarerna växer och frodas. Tre är riktigt stora, två klart mindre och en mittemellan. En av de stora bossar och stökar ibland med de andra. Det verkar vara han/hon som bestämmer.

                        I lillkaret har fjärilarna sprattlare. Det funkar förvånansvärt bra med fem fjärilar i karet och alla äter och har fina färger.

                        I mellankaret är allt som vanlig.

                        God fortsättning på julhelgen!

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Så härligt! God fortsättning!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Det är så kul att du uppdaterar Nando, vi andra har nog gått in i någon sorts juldvala
                            God fortsättning!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Tack LoGeek och Inger!

                              Nu har fjärilarna frisimmande!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                A sight for sore eyes!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...