Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Tack! Gillar skymningsbelysningen i storkaret.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Jättefina som vanligt, hur är det med din bolivianer, mina bleknade när diskusarna kom in och är fortfarande bleka.....

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Bolivianerna mår bra. Paret har en stor skock frisimmande. Bolivianerna har hela tiden varit framme och fint färgade i storkaret. Mina Corydoras verkar dock rädda för något, förmodligen scalarerna, och håller sig långt bak i karet. De är inte alls framme så mycket som förut vilket är synd.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Mellankaret: (sista bilden är från lillkaret)
          Senast redigerad av Nando; 04 December 2018, 22:03.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Lillkaret:

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Storkaret i skymningsljus. Bolivianen vaktar ett gäng frisimmande yngel!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                Bolivianerna mår bra. Paret har en stor skock frisimmande. Bolivianerna har hela tiden varit framme och fint färgade i storkaret. Mina Corydoras verkar dock rädda för något, förmodligen scalarerna, och håller sig långt bak i karet. De är inte alls framme så mycket som förut vilket är synd.
                Mina bolivianer är mycket skeptiska till det här med diskus, funderar på om det är för att de är VF och liksom är vana att hålla sig borta från stora fiskar. De har dock blivit lite bättre nu och de börjar få tillbaka färgen. Även Corydoras är skygga här hos mig sedan diskusarna kom i....lustigt att det kan bli så olika, när jag satte till Corydoras sterbai var de ju inte ett dugg rädda. Nåväl det är väl bara att ge det tid.

                Underbara fotografi som vanligt

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Men nu är det väl ändå dags att det blir några bolivianbebbar kvar tycker jag . Guramisarna är så vackra, tänk att jag aldrig har testat dessa. Fina bilder på dina fiskar Nando

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack Thomas och Inger! Tror bolivianerna har en del att lära av kakaduorna om yngelvård!

                    Kommentar

                    • Camenius
                      • November 2004
                      • 180

                      Det finns ju alltid en biologisk logisk förklaring till det vi ser i naturen/akvariet. Att föräldrar äter rom ska väl förklaras med att de ser rommen som hotade och hellre käkar upp dem för att rädda näringen istället för att mista den, eller...? Alltså typ ”bättre att jag äter rommen än att någon annan gör det”. Eller missar de plötsligt att det är egna rom?

                      vad tror/ vet du om anledningen?

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Så kan det nog vara. I fallet med mina bolivianer så äter de dock inte sin rom utan får alltid frisimmande som sedan, inom ca en vecka, äts upp av de andra fiskarna i karet. Kakaduorna verkar smartare i sitt vaktande av yngel för de håller dem längre bak i karet och flyttar dem mellan olika platser. De vaktar också lite på håll så det blir inte lika tydligt var ynglen är. De lyckas bättre med att hålla dem ifrån att bli uppätna av de andra fiskarna.

                        Kommentar

                        • Camenius
                          • November 2004
                          • 180

                          Jag har förstått att bolivianer är tämligen försiktiga och antagligen har de väl inte mycket att sätta emot om andra fiskar blir närgångna. Eller så är ynglen för ivriga att utforska karet på egen hand, för tidigt.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Vilka fina bilder Nando och vilka fina fiskar du har.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Tack!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Nu har det första fjärilsparet sprattlare i sanden. Jättekul! Så här långt har de inte kommit tidigare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...