Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Nu är rommen borta, tyvärr.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Nando
      Nu är rommen borta, tyvärr.
      Aj vad tråkigt med rommen.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Ursprungligen postat av Nando
        Nu är rommen borta, tyvärr.
        Den kanske har kläckts!?
        Titta noga ifall det ligget något smått & vibrerar i en grop i närheten

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tyvärr gör det inte det. Men nu leker ett annat par i motsatt ände av karet!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            I storkaret har bolivianerna rom igen. Denna gång har de, klokt nog, bytt plats. Nu slipper de bråka med kakaduorna som har revir i närheten av deras tidigare lekplats.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Kakaduorna har fortfarande några yngel kvar. Dessa har blivit lite större och jag funderar på om någon eller några kanske klarar sig till ännu större storlek. I så fall tror jag att det är bäst att vänta med planerna på att utöka med fler honor. Är några av ynglen honor så löser det sig ju av sig självt.

              Bolivianernas rom är kvar. De är ju rutinerade föräldrar vid det här laget. Uppskattar att de har lekt 15-20 gånger.

              Den sjuka scalaren äter bra nu - men bara om jag bjuder på frysta vita mygglarver . Hoppas ätandet utvecklar sig så att han tar allt. Det är fyra scalarer som är lite större och två som är lite mindre. Två av de stora bossar en del med de andra. Man märker att det börjar bli en hårdare gruppdynamik och rangordning.

              Det andra fjärilsparet har ingen rom kvar. De var inte särskilt duktiga på att vakta den ens från början så det förvånar mig inte. Mer övning! Det är ändå rätt lugnt med mina fem fjärilar. Inga riktiga bråk och de verkar uppskatta varandra eller i vart fall några av de andra. De äter glupskt och är inte alls skygga. Kul fisk! Jag frågade på min butik innan jag köpte dem om de är mycket känsliga och om man bör ladda upp med medicin för att ha när diverse sjukdomar bryter ut. Butiksinnehavaren tyckte att har man bara ett lågt pH och mycket gömställen så brukar det inte vara något problem. Inte heller ville han sälja någon ”bra-att-ha-medicin” till mig .
              Senast redigerad av Nando; 29 November 2018, 21:19.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Nu har det första fjärilsparet rom igen. De lägger den alltid på samma plats. Det är bra att paren har valt var sin kortände i karet när de leker. Den hona som inte har någon hane känns dock lite utanför. Hon blir ofta bortjagad från endera håll och jag funderar på att flytta henne till mellankaret.

                Lyckades räkna tre små kakaduayngel i storkaret. Nu äter den lilla scalaren både vita mygg och artemia så det går ju åt rätt håll. Bolivianerna har sprattlare i en grop.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Haha, kollade mina senaste inlägg och insåg att jag för en monolog här. Hoppas ni inte blir uttråkade av mina uppdateringar

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ja, ibland så för man nog en dialog med sig själv, men då kan man ju svara sig själv också med det svar som passar en själv bäst

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Låter som att det har utvecklats sig väl i 540 liters akvariet! Roligt med all lek!
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Ja, det är skoj!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Nu blir det bilder

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Härliga bilder!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...