Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Hm, nu har det inte dött någon garra på ett tag. Undrar varför. Har inte ändrat något, ej heller köpt svampfilter. Trodde de skulle dö av allihop med kort varsel men de tre kvarvarande lever alltså än. Får se vad som händer. Kommer inte köpa fler garror, oavsett resultatet för dessa tre.

    I storkaret har bolivianerna fortfarande en hel del yngel kvar. Tycker föräldrarna har lyckats bra med att hålla dem vid liv denna gång. Ingen kommer ju överleva på sikt men det är roligt så länge det varar.
    Så roligt att de har överlevt så här långt småttingar.

    Förstår att det känns konstigt att inte veta hur varför garrorna lever eller dör. Men skönt att ingen har dött i alla fall.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Ja, det är skönt.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Så, nu är Malin flyttad till mellankaret. Ska höja temperaturen i lillkaret långsamt så den ligger på 28 grader ungefär. Sedan ska jag tillsätta kolglödstetror, vänta på att vallisen växer upp mer i bakkant och börja byta en mindre mängd vatten två gånger per vecka istället för något större mängd en gång i veckan. När det är gjort och fiskarna verkar må fortsatt bra är det dags för fjärilarna.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Ancistrusen Malin verkar trivas i mellankaret. Känns skönt att ge henne lite mera plats även om hon nu går i det Asieninspirerade karet .

          På söndag köper jag kolglödstetrorna till lillkaret. Sedan ska jag vänta minst två veckor innan fjärilarna inhandlas. Vet inte om jag vågar ha två ”par” i ett så pass litet kar. Skulle en trio av två honor och en hane funka eller riskerar den hona som inte bildar par att bli utstött?

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Ursprungligen postat av Nando
            Åh, vad spännande! Återkom gärna med uppdateringar! Är även intresserad av vad du har för temperatur, vattenvärden, inredning och övrig fisk i karet.
            Har inte glömt att jag skulle återkomma. Vet ju att du går i fjärlistankar och håller på att samla info/kunskap. Är idag en vecka sedan jag köpte mina 6 VF fjärilsciklider. Dock alldeles för tidigt att lämna full "rapport".
            Kan bara förtälja att hittills har allt gått superbra. De ser pigga och glada ut. Tar för sig i akvariet och börjar få naturligt vackra färger, dock inte de starka färgerna som en odlad fjäril har. Men jag gillar det eftersom de pendlar lite för stunden i färgsättning, beroende om de är neutrala eller om tex en hane behöver impa på en hona eller annan hane.
            De har ätit helt normalt från andra dagen. NLS Cichlid Formula 1mm på förmiddagen samt en blandning av fryst artemia/cyklops/svarta mygg och daphnier som jag tinar i ett glas med vatten. När det har tinat så skrapar jag i en tesked micromask och häller allt i akvariet. Denna måltid får de ca 2 timmar innan ljuset släcks. Det som skiljer dessa vf och de odlade, som jag direkt kan notera, är att dessa inte lekt första dygnet som de odlade brukar göra. Jag ser det positivt då de verkar mer bry sig om att utforska akvariet och leta mat.

            Hoppas det håller i sig framöver, kan återkomma i senare skede.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Tack för uppdateringen! Roligt att höra att allt verkar bra hittills!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Jag glädjer mig över storkaret. Kakaduacikliderna verkar må prima alla fyra. Tänk att ett litet yngel lyckades överleva till vuxen storlek och bli så fin som min kakadua är nu! Alla fyra är pigga och framåt, de äter bra och tar för sig i karet. Det är väldigt roligt att se! Bolivianerna har rom igen. Även om det händer nästan hela tiden är det riktigt roligt varje gång. Scalarerna har verkligen vuxit och är jättefina. Citrontetrorna verkar också må bra. Ingen har dött och de har fått lite mer färg. Härliga tider!

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Extra kul med akvariehobbyn när det går enligt förväntan och så som man vill

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Nu snöar det... Tur att vinterdäcken är på för idag ska jag åka och köpa kolglödstetror. Ska även passa på att fråga lite om fjärilsciklider och hur många som kan funka i mitt ganska lilla kar. Jag tror ju som jag tidigare sagt att två par blir för mycket men att fyra fiskar, varav tre honor, skulle funka. De säljer dock bara fiskarna i par eller undantagsvis en hane och två honor.

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Tycker det funkat bäst när jag köpt ett gäng på 6-10 ungfiskar som får växa upp och para ut själv. Nu talar jag om andra fiskar jag haft sedan tidigare, tex Apistogramma, jordätare, scalarer osv. Gissar på att fjärilarna skulle funka likadant.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          Ja, jag tror också att det vore bäst. Har gjort så med både bolivianerna och scalarerna. Tycker dock att karet är för litet för så många fjärilar.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Så, nu simmar tio små kolglödstetror i lillkaret!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Så, nu simmar tio små kolglödstetror i lillkaret!
                              Kul, och bilen fick vinter däck Har själv suttit framför mina tetror sedan klockan nio.....grymt spännande underhållning.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Ja, det är roligt! Men jädrar vad svåra de är att fota...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...