Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Vad jag har förstått är de vanliga fjärilarna mycket känsligare.
    Har fått den uppfattningen med. För 10 år sen när jag höll på akvarium sist. Köpte jag av en kille som odlade i vanligt kranvatten och de funkade bra för mig också. Men det var ju som sagt många år sen.
    Tycker din plan låter bra!
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Hur länge levde dina fjärilar då? Var de friska hela tiden? Hur upplevde du dem i övrigt? Hur många hade du och hur var könsfördelningen? Många frågor...

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Det är spännande det där med odling, att då bolivianska inte är lika sönderavlade som fjärilar , stork zoo sa det samma att bara för några år sedan var det en tålig fisk, nu ömtålig ...... jag tänker på guppy som överlevde allt när jag började hobbyn och nu krävs det verklig fingertoppskänsla för att klara dessa fiskar. Det blir spännande att höra hur du upplever skillnaden mellan bolivianska och fjärilciklider . Lycka till.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tack!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj!
            Angående Fjärilsciklider, känslighet, sönderavel o.s.v.
            De epitet man gärna ger Fjärilscikliden, alltså; Mikrogeophagus ramirezi, äger sin grund men är också sanningar med modifikation.
            Jag har i omgångar också funderat kring avel och dess verkningar på Fjärilsciklider, men jag tror inte det är där problemet ligger.
            Fjärilscikliden lever i områden med speciella betingelser och är anpassad efter vissa förhållanden.
            I sin naturliga miljö är inte Fjärilsciklider mer känsliga än andra fiskar. Det är när de kommer till våra kar som ”känsligheten” visar sig, många gånger på grund av att karet inte är optimerat för just Fjärilsciklider.

            Andra ciklider (om vi nu håller oss till denna grupp) är mer utbredda, lever i ett flertal olika vattensystem med olika betingelser, och kan lättare ta till sig en mängd skiftande vattenförhållanden. Dessa ciklider kallar vi inte okänsliga, utan robusta och att de har lätt för att anpassa sig.

            I bok-, tidnings- och nätlitteraturen finns en hel del bra artiklar om hur man kan tänka och gå tillväga när det gäller Fjärilsciklider - en ciklid som jag skulle vilja kalla; krävande.
            Ett bra utgångsläge är att tänka sig att man faktiskt gör sitt kar till ett Fjärilsciklid-kar, optimerar karet och startar i den änden.

            Det finns otaliga exempel på lyckad hållning av Fjärilsciklider i mer ”normala” kar, men väldigt ofta dukar Fjärilscikliden under av ett bristande antal parametrar som är viktiga för dess trivsel.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Tack för klargörandet Mats!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Halloj!
                Angående Fjärilsciklider, känslighet, sönderavel o.s.v.
                De epitet man gärna ger Fjärilscikliden, alltså; Mikrogeophagus ramirezi, äger sin grund men är också sanningar med modifikation.
                Jag har i omgångar också funderat kring avel och dess verkningar på Fjärilsciklider, men jag tror inte det är där problemet ligger.
                Fjärilscikliden lever i områden med speciella betingelser och är anpassad efter vissa förhållanden.
                I sin naturliga miljö är inte Fjärilsciklider mer känsliga än andra fiskar. Det är när de kommer till våra kar som ”känsligheten” visar sig, många gånger på grund av att karet inte är optimerat för just Fjärilsciklider.

                Andra ciklider (om vi nu håller oss till denna grupp) är mer utbredda, lever i ett flertal olika vattensystem med olika betingelser, och kan lättare ta till sig en mängd skiftande vattenförhållanden. Dessa ciklider kallar vi inte okänsliga, utan robusta och att de har lätt för att anpassa sig.

                I bok-, tidnings- och nätlitteraturen finns en hel del bra artiklar om hur man kan tänka och gå tillväga när det gäller Fjärilsciklider - en ciklid som jag skulle vilja kalla; krävande.
                Ett bra utgångsläge är att tänka sig att man faktiskt gör sitt kar till ett Fjärilsciklid-kar, optimerar karet och startar i den änden.

                Det finns otaliga exempel på lyckad hållning av Fjärilsciklider i mer ”normala” kar, men väldigt ofta dukar Fjärilscikliden under av ett bristande antal parametrar som är viktiga för dess trivsel.
                Brukar ju alltid hålla med dig Mats, men just här är jag tveksam. När en fisk ökar i populäritet och odlare känner att de får sålt allt de kan föda upp är det lätt att fisk blir sämre precis som vi ser med de flesta andra djur. När handlare som har haft fisken under årtionden märker skillnad och att det är svårare att hitta fiska av hög kvalitet , ja då tror jag ju att det beror på just mindre seriösa odlare. Tycker just guppy är ett praktexempel på hur man kan förstöra fiskar, sedan betvivlar jag inte att det finns fiskar av bra kvalitet också, ofta av svenska odlare om man får tro flera svenska handlare.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Brukar ju alltid hålla med dig Mats, men just här är jag tveksam. När en fisk ökar i populäritet och odlare känner att de får sålt allt de kan föda upp är det lätt att fisk blir sämre precis som vi ser med de flesta andra djur. När handlare som har haft fisken under årtionden märker skillnad och att det är svårare att hitta fiska av hög kvalitet , ja då tror jag ju att det beror på just mindre seriösa odlare. Tycker just guppy är ett praktexempel på hur man kan förstöra fiskar, sedan betvivlar jag inte att det finns fiskar av bra kvalitet också, ofta av svenska odlare om man får tro flera svenska handlare.
                  Absolut, så kan det vara.

                  VF-Fjärilsciklider kanske är att föredra.


                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Hur länge levde dina fjärilar då? Var de friska hela tiden? Hur upplevde du dem i övrigt? Hur många hade du och hur var könsfördelningen? Många frågor...
                    Detta var ju som sagt 10 år sen. Jag minns inte riktigt svaren på alla dina frågor. Det enda som jag vet är att de funkade bra trots att jag inte hade "normala" förutsättningar.
                    Bodde på ett ställe med väldigt högt KH, PH och kalk i mängder. Hade 12 i KH och 8,2-8,5 i PH. De lekte men har för mig att det inte blev något av romen. Vilket i efterhand nog inte är så konstigt. Jag hade dem i ett 720 (eller så var det 600 liters.. äh minns inte, det var 2 meter långt i alla fall) liters med ett gäng andra fiskar.

                    Samt du har fått bra svar i tråden i övrigt så mitt inlägg säger nog inte så mycket.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Absolut, så kan det vara.

                      VF-Fjärilsciklider kanske är att föredra.

                      Det gick inget vidare med mina VF M ramirezi trots att jag inredde efter konstens alla regler, just därför att dom skulle få vara dom enda huvudfiskarna. Så skygga från dag ett - nästan så dom skrämde slag på sig själva. Jag hade ett väl inkört kar tyckte jag själv då. Har ingen aning vad som felade, men som Mats skriver så har ju massor av folk lyckats med dem. Så Nando, jag tycker att du ska testa, skulle inte alls bli förvånad om du lyckas, så kör på som du tänkt!

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Tack Thomas, Linda och Inger!

                        Jag får väl testa, helt enkelt. Det är ju bästa sättet att få egen erfarenhet . Vill dock ogärna bidra till osund odling (lika lite som jag skulle vilja köpa en rashund som avlats på sådant sätt att den varken mår bra eller är funktionell) och ska därför höra mig för vilken sorts fjäril man bör satsa på; svenskodlad, vf eller något annat. Vill inte köpa någon Asien-massproducerad hormonpreppad sort.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Tack Thomas, Linda och Inger!

                          Jag får väl testa, helt enkelt. Det är ju bästa sättet att få egen erfarenhet . Vill dock ogärna bidra till osund odling (lika lite som jag skulle vilja köpa en rashund som avlats på sådant sätt att den varken mår bra eller är funktionell) och ska därför höra mig för vilken sorts fjäril man bör satsa på; svenskodlad, vf eller något annat. Vill inte köpa någon Asien-massproducerad hormonpreppad sort.
                          Tycker det låter klokt!
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Hade det varit jag hade jag pratat med en handlare jag litat på, om du har någon sådan. Hittar man en svensk odlare som har bra fisk vore de ju kanon.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ja, jag har en sådan. Ska passa på att prata med dem om saken när jag köper kolglödstetror. Om det verkar utsiktslöst att få tag på bra fjärilar kör jag med någon Apistogramma istället.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Hm, nu har det inte dött någon garra på ett tag. Undrar varför. Har inte ändrat något, ej heller köpt svampfilter. Trodde de skulle dö av allihop med kort varsel men de tre kvarvarande lever alltså än. Får se vad som händer. Kommer inte köpa fler garror, oavsett resultatet för dessa tre.

                                I storkaret har bolivianerna fortfarande en hel del yngel kvar. Tycker föräldrarna har lyckats bra med att hålla dem vid liv denna gång. Ingen kommer ju överleva på sikt men det är roligt så länge det varar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...