Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    Ursprungligen postat av Nando
    Äh, förlåt, men nu har jag druckit lite vin och suttit framför karen... Blir en del bilder tagna då
    Om detta är effekten av att du dricker vin, tag gärna ett glas till.
    Senast redigerad av Camenius; 16 October 2018, 08:48.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Haha, tack Camenius!

      När det gäller tetror vet jag inte om det finns några som alltid håller ihop i stim. Rödmunstetror sägs ju stimma bra men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Det finns en frågetråd om tetror som C90... har. Testa att fråga där. Han kan mycket om tetror och brukar vara bra på att svara!

      Linda - ja, kanske att jag ska våga mig på det.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Camenius

        Om detta är effekten av att du dricker vin, tag gärna ett glas till.
        Hahaha, håller helt med

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Storkaret rullar på fint. Scalarerna äter och växer. Några börjar få en antydan till rött vilket jag ser som positivt eftersom jag funderat på huruvida de verkligen är redbacks. Kakaduorna lever och verkar trivas alla fyra. Bolivianerna har frisimmande för typ 20:e gången känns det som. Maken till fertila fiskar har jag aldrig skådat. Citrontetrorna gör mig riktigt glad! De fyller precis den roll jag föreställde mig. Stör mig dock fortfarande lite på att jag inte kommer kunna fånga rosentetrorna men det får vara.

          Mellankaret verkar också funka. Tre garror återstår och de ser ut att må bra. Övriga fiskar likaså.

          I lillkaret har jag gjort några små förändringar för att på sikt ev testa med en liten grupp fjärilsciklider.

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Nando
            Storkaret rullar på fint. Scalarerna äter och växer. Några börjar få en antydan till rött vilket jag ser som positivt eftersom jag funderat på huruvida de verkligen är redbacks. Kakaduorna lever och verkar trivas alla fyra. Bolivianerna har frisimmande för typ 20:e gången känns det som. Maken till fertila fiskar har jag aldrig skådat. Citrontetrorna gör mig riktigt glad! De fyller precis den roll jag föreställde mig. Stör mig dock fortfarande lite på att jag inte kommer kunna fånga rosentetrorna men det får vara.

            Mellankaret verkar också funka. Tre garror återstår och de ser ut att må bra. Övriga fiskar likaså.

            I lillkaret har jag gjort några små förändringar för att på sikt ev testa med en liten grupp fjärilsciklider.
            Om du kan få någon bild på det hade det var kul att se, kan förstå att det rör sig om lite färg.
            Några utav mina skalarer har någon rödaktig färg på huvudet åxå, jag har lite förhoppningar om att dom generna finns i minna scalarer =).

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Nando!
              I och med att din tråd är mer aktiv än min, och det faktum att fler som är ”Fjärilsciklid-intresserade” - speciellt nu när du går i tankar om att kanske testa Fjärilsciklider - frekventerar din tråd, lägger jag din fråga här. På så vis får du säkert många svar, tips och råd om dessa vackra och intressanta ciklider.


              Nandå skrev till mig, i tråden ”Akvariestugan”;
              Får jag fråga dig lite om vanliga fjärilsciklider? Tror du att det går att få tag i friska exemplar som inte är sönderavlade och dör kort efter inköp? Är det i så fall vildfångade man bör satsa på? Kan man ha en liten grupp i ett 120L kar eller blir det för trångt? Tänker mig en hane och tre honor. Två hanar lär väl bli för mycket i ett så litet kar? Karet är väl ingånget och jag har försökt inreda det på ett sätt som också borde passa fjärilar. Vattnet är svagt surt och väldigt mjukt. Många gömställen i form av rötter och stenröse, lågväxta växter typ crypto, en del högre och tätare växtpartier för skydd/gömställe/skugga samt catappalöv och småpinnar på botten. Sällskapet utgörs av några platys, ett litet stim neontetror, banditpansarmalar och amanoräkor. Dum idé eller kul utmaning? Vad tror du?



              Svar;
              Kul utmaning! Sedan är det, som vanligt, väldigt svårt att på förhand veta hur det skall gå.
              Jag tycker nog du kan prova på odlade, bara de ser friska och spänstiga ut.
              Vi bör tänka bort "harems-idén", typ apistogramma. Får du ihop ett par ligger övriga honor risigt till i ett 120-liters kar. Det kan tvärt om vara så att två par är en bättre idé.

              Men, (alltid detta men), initialt bör en mindre grupp få gå i karet tills utparning skett. Då är det bra att ha en back-up plan som innebär att man kan behöva avlägsna de som, så att säga, blir över - till ett annat kar, sälja, ge bort eller lämna tillbaka till affären.

              Köper man ett "par" blir det nästan alltid en omedelbar lek i karet. Svårigheterna börjar då Fjärilsciklidens utpräglade säsongsbeteende; lek - vilofas, sätter in. Då startar det trista jagandet - kan vara både hanen eller honan som är den dominerande parten - som ofta resulterar i stress och kommande sjukdom.
              Det är vid dessa tillfällen en större grupp, i ett större kar (än 120-liter), bidrar till att jämna ut plågorna.
              Sedan är det också så att det kan gå jättebra med ett eller två par i ett mindre kar, det finns många exempel på detta. Bidragande orsak till välgång är vattenkvalitet, gärna med en temperatur runt 29°c, miljö m.m.
              Som sagt, väldigt svårt att säga hur det kan gå. Det enda sättet är att testa - och vara beredd på att man kan få plocka bort några individer som "blir över", vilket inte är något misslyckande i sig, men kan vara lite bökigt.


              Jag önskar dig stort ett stort lycka till, Nando!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Bra tänkt, tack Mats!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ursprungligen postat av smajlet

                  Om du kan få någon bild på det hade det var kul att se, kan förstå att det rör sig om lite färg.
                  Några utav mina skalarer har någon rödaktig färg på huvudet åxå, jag har lite förhoppningar om att dom generna finns i minna scalarer =).
                  Jag ska försöka få till några bra bilder i helgen! Det är inte särskilt rött, mer som en antydan/skiftning till rött.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Storkaret rullar på fint. Scalarerna äter och växer. Några börjar få en antydan till rött vilket jag ser som positivt eftersom jag funderat på huruvida de verkligen är redbacks. Kakaduorna lever och verkar trivas alla fyra. Bolivianerna har frisimmande för typ 20:e gången känns det som. Maken till fertila fiskar har jag aldrig skådat. Citrontetrorna gör mig riktigt glad! De fyller precis den roll jag föreställde mig. Stör mig dock fortfarande lite på att jag inte kommer kunna fånga rosentetrorna men det får vara.

                    Mellankaret verkar också funka. Tre garror återstår och de ser ut att må bra. Övriga fiskar likaså.

                    I lillkaret har jag gjort några små förändringar för att på sikt ev testa med en liten grupp fjärilsciklider.
                    Å testa med fjärilsciklider ska jag faktisk göra just nu, har samlat mod ett tag. Många år sedan jag hade dessa vackra men känsliga firrar. Grunnat ett tag på vilken dvärgciklid jag ska ha i akvariet nu efter att jag sålt mina jordätare.
                    Begav mig till akvariebutiken efter avslutad arbetsdag i jakten på ett gäng fjärilsciklider. I huvudet hade jag bilden av vackra odlade fjärilsciklider, kom till butiken och fann endast en stackars hane simma runt med några ungfödare. Men 6 akvarier till vänster, där simma ett gäng unga och än så länge ganska gråa vildfångade fjärilar. Kunde inte låta bli, köpte 6 stycken. Koppar i skrivande stund. Ska bli intressant hur de utvecklar sig i 540 karet. Hoppas de lever mer än 2 månader...
                    Jag får väl återkomma här i din tråd Nando och svara på om det är odlat eller vf man ska ha.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Åh, vad spännande! Återkom gärna med uppdateringar! Är även intresserad av vad du har för temperatur, vattenvärden, inredning och övrig fisk i karet.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Bra tänkt, tack Mats!
                        Du ser Nando, redan redan ett inlägg om Fjärilsciklider - toppen!
                        Kul om ICC kan dra in några bilder eller en film på sina nya VF-fjärilar.

                        Kör du VF-fjärilar så se till att ge dom levande föda så att de återvänder till sin ursprungliga glans.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Ja, jättekul med ett inlägg! Äter vf fjärilar endast levandefoder?

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Åh, vad spännande! Återkom gärna med uppdateringar! Är även intresserad av vad du har för temperatur, vattenvärden, inredning och övrig fisk i karet.
                            Absolut, kan återkomma om ett tag när jag har mer tid att skriva huruvida det går med fjärilarna, inredning och annat.
                            Maten kommer i alla fall delvis att bestå av levande då jag alltid tillför micromask minst en gång om dagen. Har funkat bra hittills på de andra invånarna. Tycker dessutom att micromask är enkelt att odla och hantera. En annan som uppskattar maskarna är pansarmalarna, då lite maskar alltid når botten och de får plöja nosen i julasanden!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Spännande, jag väntar! Odlar du micromasken själv alltså? Hur stor blir den? Låter ju toppen med det till fjärilarna.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Nu kommer bilder. Först på de scalarer som börjar bli aningen röda, sedan på andra invånare i storkaret. I nästa inlägg kommer lillkaret, där jag funderar på fjärilar. Vallisen i bakkant måste dock växa upp först.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...