Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Idag har jag rensat ut en massa vattenpest ur lillkaret och öppnat upp lite. Planterade en mindre sorts vallis i bakkant istället och tog ut kokosnötsgrottan. Flyttade kakaduaynglet, som nu är en fullvuxen hane, till storkaret där han ska få gå med en hona eller två.

    Är så sugen på att köpa ca 20 citrontetror till storkaret också. Har ju drygt tio rosentetror men tycker att de försvinner mot den mörka bakgrunden och alla rötter. De smälter in i färgskalan så bra att de nästan blir osynliga vilket är lite tråkigt. Har alltid gillat citrontetra och tror att de kommer att göra sig bättre i karet rent färgmässigt. Funderade på att flytta rosentetrorna till lillkaret men gav upp den tanken efter några fruktlösa försök med håven. Det är så mycket grenar, rötter och växter i karet att det är nära nog omöjligt att fånga dem på ett vettigt sätt. De får gå kvar. Karet är långt ifrån överfullt och de syns ju knappt ändå varför jag tror att man inte kommer att uppleva det som fisksoppa när man tittar.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Så, nu går det 20 citrontetror i storkaret också. Köpte två kakaduahonor och en hane med, så nu har jag två hanar och två honor (fick inte köpa två honor om jag inte också köpte en hane). De har ju 160x60 cm att dela på så det borde gå utan större strider tror jag.

      Lämnade in ett gäng platyyngel från lillkaret också samt fyllde på med några amanoräkor där med.

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Ursprungligen postat av Nando
        Så, nu går det 20 citrontetror i storkaret också. Köpte två kakaduahonor och en hane med, så nu har jag två hanar och två honor (fick inte köpa två honor om jag inte också köpte en hane). De har ju 160x60 cm att dela på så det borde gå utan större strider tror jag.

        Lämnade in ett gäng platyyngel från lillkaret också samt fyllde på med några amanoräkor där med.
        Va roligt med nya fiskar

        någon fin bild

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Går det bra med citrontetror och skalarer, dom är ju grymt snygga när dom färgar ut.
          Jag har tänkt mig citrontetror eller Colombian Tetra 30 st i mitt 720.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Vad jag har läst ska det gå bra. Citrontetrorna är ju högryggade och bör därmed klara sig från att bli uppätna. Bilder kommer ikväll!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av smajlet
              Går det bra med citrontetror och skalarer, dom är ju grymt snygga när dom färgar ut.
              Jag har tänkt mig citrontetror eller Colombian Tetra 30 st i mitt 720.
              Jag gör en liten trådkapning.....Nicklas hur var det, hade du inte fått ett kanonpris på vinkeltetror från någon privatperson, eller minns jag fel?
              sedan är ju Piwowarski diskusarna uppfödda "parasirfritt" så Patric brukar ju inte direkt tycka det är en bra idee att ha annan fisk med dessa om de inte gått i karantän innan, men det har väl Patric redan informerat om.

              förlåt Nando

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Jag gör en liten trådkapning.....Nicklas hur var det, hade du inte fått ett kanonpris på vinkeltetror från någon privatperson, eller minns jag fel?
                sedan är ju Piwowarski diskusarna uppfödda "parasirfritt" så Patric brukar ju inte direkt tycka det är en bra idee att ha annan fisk med dessa om de inte gått i karantän innan, men det har väl Patric redan informerat om.

                förlåt Nando
                Ja jag fick erbjudande om ca 200 st dock såldes dom till en annan person. Och det stämmer som du säger att Diskusen Stork har är parasitfria.
                Jag kommer att ta med mig en scalar för parasittest till Patrik veckan innan jag hämtar diskusen för att se om min fisk har parasiter eller inte.
                Finns det på en fisk så finns det på alla, och då blir det behandling 2-3 dagar innan diskusen kommer på plats.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ingen fara Thomas! Bara intressant!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Jag tjatar vidare om mitt ... Storkaret känns komplett nu med citrontetrorna. De är inte alls gula i nuläget men ändå vackra och framförallt aktiva samt synliga! De håller ihop stimmet ganska bra och rör sig vid framrutan i mittendelen/övre delen av mitten. Helt annat beteende på dem än på rosentetrorna som oftast hänger bland grenarna i bakre delen av karet och i princip aldrig stimmar. Kakaduorna är också kul. Min tidigare ensamma hane blåser upp sig för den andra hanen och svassar för honorna!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Här kommer utlovade bilder.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Det är ju så snyggt att det gör ont....
                        kan inte ge så mycket kommentarer mer än att om jag äns kommer i närheten av ditt kar kommer jag vara supernöjd. Ser framemot fler foton när citrontetrorna är mer utfärdade . Jättesnyggt

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Tack Thomas! Du gör mig jätteglad! Jag gillar karet mycket och det är extra kul när någon annan också tycker det är fint Inredningsstilen kan nog sägas vara ”mycket av allt”. Något kaosigt (tveksamt om det ens är ett ord) men det funkar ändå när karet är så pass stort.

                          Tror du gjort ett mycket bra val när du bestämde dig för citrontetror. Har på känn att de blir riktigt läckra som utfärgade!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Fler bilder. Nu från mellankaret.

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Fantastiskt fint, citrontetrorna kommer bli mycket finare när dom färgar ut.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ja, det är ju minst lika snyggt.....Mycket utav allt är nog rätt väg att gå. Men jag vågar inte riktigt ännu med tanke på diskus och renhållning....så hos mig får det gå lite långsamt så att allt liksom växer till sig. Jättefina foton och otroligt fina malar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...