Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Vill bara knyta an till vad Åheim säger om luftdrivet svampfilter; jag håller med fullständigt. Det är mycket effektivt och gör vattnet otroligt syremättat och kristallklart. Jag har haft den typen av filter i många kar genom åren - toppenbra!
    När jag hade mina G. flavatra gick de i ett kar som inte hade speciellt hård vattenström, men vattnet rörde sig ändå så att det blev en tydlig cirkulation i karet.
    Det fungerade mycket bra.
    I slutet av filmen kan man skönja bubblorna från det luftdrivna svampfiltret, till vänster i karet där garrorna gick.


    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Fin film! Tack Mats! Får nog komplettera med ett sådant filter. Eftersom guramisarna inte vill ha så strömt vatten kan jag inte använda min streamer vilket annars hade varit en möjlighet.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Och så var de bara tre... Garrorna alltså. För nu har jag hittat den fjärde, som jag inte sett på några dagar, död. Känns riktigt ledsamt. Dels för att jag var så glad över mina garror och deras roliga beteende, dels för att det verkar vara friska fiskar som dör för att jag har misslyckats med att ge dem en passande miljö. Dåligt av mig.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Nando
          Och så var de bara tre... Garrorna alltså. För nu har jag hittat den fjärde, som jag inte sett på några dagar, död. Känns riktigt ledsamt. Dels för att jag var så glad över mina garror och deras roliga beteende, dels för att det verkar vara friska fiskar som dör för att jag har misslyckats med att ge dem en passande miljö. Dåligt av mig.
          Men fy så trist Nando.

          /Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ja, verkligen.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              Gör man så gott man kan och läser på och försöker så ska man inte få dåligt samvete, visst är det tråkigt men man får försöka hitta ett sätt att få det att funka! Jag hade lite problem med mina garror i början, det började med nåt litet sår och att de flåsade men när jag gick från ytterfilter till luftdrivet så stannade dödligheten hos dem, tyvärr strök det med några ändå eftersom dem är otroligt bra på att hoppa ur karet....

              Ytterfilter är dåliga på att syresätta eftersom dem har relativt lågt flöde och slutet filtermaterial som är extra beroende av cirkulation och i mitt fall upptäckte jag syrebrist i filtret (lukten avslöjade problemet) och då spelar det ingen roll hur mycket bra filtermaterial man har i filtret! Mats och jag har tydligen liknande positiva upplevelser av luftdrivna spongefilter och med handen på hjärtat så har det aldrig funkat så bra som med det sistnämnda! (ok diy droppfilter är magiska MEN det tar plats på karet och krävs lite händighet att få till bra)
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Tack Åheim!

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Och så var de bara tre... Garrorna alltså. För nu har jag hittat den fjärde, som jag inte sett på några dagar, död. Känns riktigt ledsamt. Dels för att jag var så glad över mina garror och deras roliga beteende, dels för att det verkar vara friska fiskar som dör för att jag har misslyckats med att ge dem en passande miljö. Dåligt av mig.
                  Vad tråkigt. Man blir ledsen när man försöker sitt bästa men det ändå inte fungerar.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ja, så är det.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Fler bilder på scalarerna. Ursäkta algerna på rutan...

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Det känns i alla fall skönt att storkaret verkar funka och scalarerna trivs.

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Dom e så söta när dom är små

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            De är så fina! Scalare är verkligen en av mina favoritfiskar för större akvarium.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Vill bara knyta an till vad Åheim säger om luftdrivet svampfilter; jag håller med fullständigt. Det är mycket effektivt och gör vattnet otroligt syremättat och kristallklart. Jag har haft den typen av filter i många kar genom åren - toppenbra!
                              När jag hade mina G. flavatra gick de i ett kar som inte hade speciellt hård vattenström, men vattnet rörde sig ändå så att det blev en tydlig cirkulation i karet.
                              Det fungerade mycket bra.
                              I slutet av filmen kan man skönja bubblorna från det luftdrivna svampfiltret, till vänster i karet där garrorna gick.
                              Härligt Mats! Innan jag hade testat luftdrivet så tyckte jag det verkade så 70-tal och ineffektivt men när åren gick och jag upplevde att innerfiltreninte fungerade så väldigt bra och inte ens ytterfiltrena imponerade så började jag tänka omkring syresättningen... Jag började kolla mycket YT klipp på olika filterlösningar och såg ganska mycket odlare dem hade nästan alltid dessa svampfilter och de lockade mig med sin enkelhet och upplevelsen av effektiviteten trots det ringa flödet och ofta ganska hårt belastade karen. Och nu när jag hittat dem tysta och bra luftpumparna så är det en höjdare!

                              De akvarier man ser på YT är ju allt som oftast torftiga tråkiga akvarier med ett stort svampfilter i mitten men så behöver det absolut inte se ut. Det går ju utmärkt att släppa ner svampfiltret i nåt hörn bakom växter och rötter så det blir praktiskt taget osynligt. Dessa man sätter på akvarieglaset är jag dock inte så jätteförtjust i.
                              Senast redigerad av åheim; 13 October 2018, 18:08.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Tack för att ni bidrar med information om svampfilter. Det uppskattas!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...