Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Nando
    Några bilder...
    Helt underbart, jag blir alltid så imponerad när jag ser så gröna skapelser. Vackert helt enkelt.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack! Roligt att du gillar det!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Imorse låg ännu en garra död på botten. Det måste ju vara något i karet som inte passar just dem. Nu har jag bara fyra garror kvar. Vet att de gärna vill vara fler än så men under rådande omständigheter känns det fel att köpa nya.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Nando
          Imorse låg ännu en garra död på botten. Det måste ju vara något i karet som inte passar just dem. Nu har jag bara fyra garror kvar. Vet att de gärna vill vara fler än så men under rådande omständigheter känns det fel att köpa nya.
          Tråkigt att du har problem med fiskarna i karet, lider med dig då jag gick igenom samma frustrerande händelser med mitt kar.

          Jag har ju gjort många förändringar sen sist jag hade problem och nu fått ett stabilare vatten.
          Ursäkta att jag frågar men vilket kar är det problem i?

          Kolla gärna över dina PH GH KH värden och se så dom håller sig under en tid.
          Jag kollade bla mitt grus i en flaska med syresten över en veckas tid och mätte värdena vid start och i mitten och i slutet på veckan för att kunna ta bort det som en risk.

          Minna stenar i akvariet har åkt ut för där fanns risker med blingbling kattguld mm.

          Så nu har jag ett tomt kar om man gämför med innan.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5424[1].JPG
Visningar: 227
Storlek: 437,6 KB
ID: 2392859
          Mvh.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Det är i mitt 240-kar med Asienfiskar. Det är ju bara garrorna som dör så jag tror att det är något som är fel för just dem, inte att det är något generellt fel med vattnet/inredningen. Har dropptester som jag kan mäta med i och för sig. Ska göra det och se hur vattenvärdena är nu. Var länge sedan jag kollade. Karet har varit igång ca ett år.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Nando
              Det är i mitt 240-kar med Asienfiskar. Det är ju bara garrorna som dör så jag tror att det är något som är fel för just dem, inte att det är något generellt fel med vattnet/inredningen. Har dropptester som jag kan mäta med i och för sig. Ska göra det och se hur vattenvärdena är nu. Var länge sedan jag kollade. Karet har varit igång ca ett år.
              Ok det har varit igång såpas.
              Komunalt vatten med förändrade parametrar?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ditt Asienkar ser ju fantastiskt ut Nando, tyvärr vet jag inget om garror. Synd att inte Johnny "Bluewing" är aktiv längre, han kanske har kunnat klura ut vad som kan tänkas vara fel - om det nu är något fel förstås?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Tack Inger! Ja, det hade ju varit toppen om någon lyckades knäcka vad felet är.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Johnny har en tråd om Garra flavatra. Släng in ett inlägg där, så är jag hyfsat säker på att han svarar.

                    Här är en länk till SF med lite info om G. flavatra; https://www.seriouslyfish.com/species/garra-flavatra/

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Tack Mats!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Garror gillar strömt vatten, kan det vara det som felar tro?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Ja, det är vad jag tror också. Att mitt vatten inte är tillräckligt strömt och att det inte filtreras så mycket som garrorna behöver. Jag läste ju på en del innan jag skaffade dem och eftersom de naturligt, i alla fall periodvis, återfinns i nästan stillastående vatten så tänkte jag att det borde funka trots att jag inte har särskilt strömt vatten. Det var nog en felbedömning.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Ja, det är vad jag tror också. Att mitt vatten inte är tillräckligt strömt och att det inte filtreras så mycket som garrorna behöver. Jag läste ju på en del innan jag skaffade dem och eftersom de naturligt, i alla fall periodvis, återfinns i nästan stillastående vatten så tänkte jag att det borde funka trots att jag inte har särskilt strömt vatten. Det var nog en felbedömning.
                            Hjälper det om du byter filterpumpen till en kraftigare eller måste du kanske ha ett kraftigt innerfilter typ som ett Eheim 2252?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Jag upplever garra rufa som en känslig art, mer än normalt. Antar att det är vattenbiologin och maten som inte är optimal, alltså maten vi har tillgång till i affären och inte att vi utfodrar fel som personer. Även om vissa arter lever i stillastående vatten så tror jag att det alltid är bra att se till att syresätta vårt akvarievatten ordentligt eftersom akvarium är en så känslig otroligt liten begränsad miljö.

                              Jag vill inte ha strömt i mina akvarier eftersom jag inte håller den typen av fisk och vill ha växtlighet som ligger still på ytan och tycker inte om att se fisk som står åt samma håll och kämpar mot en ström.
                              En ypperlig lösning för mig är att använda en luftpump och luftsten eller droppfilter som står på akvariet det ger en mycket bra syresättning utan att det blir rundgång i karet.
                              Syresättning är som anabola steroider för alla nyttobakterier.
                              Senast redigerad av åheim; 09 October 2018, 12:05.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Tack till er alla som försöker hjälpa mig!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...