Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    I mellankaret verkar alla friska. I storkaret är det den nya scalaren som hänger ensam och beter sig som den jag trodde var sjuk tidigare och bytte in. Den äter inte heller utan står ensam under någon gren. De övriga scalarerna är superpigga och äter massor. Ingen annan fisk i storkaret verkar sjuk. Bolivianerna har frisimmande. Tror att scalaren är utstött på något sätt. Den är minst och förmodligen svagast. Kanske känner den det och drar sig undan. Vet faktiskt inte men den får vara kvar ett tag.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Gjorde vattenbyte i lill- och mellankaret ikväll. Det lilla har varit igång i drygt ett år nu och känns som ett självspelande piano. Allt funkar; växterna trivs, fiskarna verkar friska, det blir inte en massa skit på botten, vattnet luktar friskt och ett 20-25%-igt vattenbyte i veckan är vad som behövs för att hålla rytmen. Det är knappt några alger heller. Väldigt skönt! Mellankaret funkar också bra men där blir det en del trådalger emellanåt och också lite synligt bajs på botten. Gissar att jag matar för mycket i min oro över att de bottenlevande inte ska få i sig tillräckligt. Men på det stora hela rullar också det karet på bra.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Imorgon ska jag göra ett vattenbyte i storkaret. Vill inte störa bolivianerna för mycket nu när de har yngel men ska i alla fall byta ca 20% av vattnet. Gillar verkligen sunriserfunktionen i det karet. Blir ett dämpat och behagligt ljus som sakta minskar till dess att det släcks. Måste vara skönare för fiskarna att långsamt förbereda sig på morgon och kväll på detta sätt. I mina andra kar är det ju bara på/av.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tog bort den lilla scalaren nu. Den lade sig på sidan på botten och verkade inte alls kry. Verkade snällast att inte låta den lida. Tråkigt.

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Nando
            Tog bort den lilla scalaren nu. Den lade sig på sidan på botten och verkade inte alls kry. Verkade snällast att inte låta den lida. Tråkigt.
            Tråkigt med scalaren.

            Har åxå problem med min minsting som simmar på sidan men annars verkar vara med.

            Men nu dom senaste dagarna verkar den bli sämre då den snurrar runt i snabba cirklar.

            Har funderat på om inte den ska få komma till nåt bättre.
            Men man hoppas ju alltid på förbättring.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Ja, klart man hoppas att de ska bli bättre men på något sätt märks det ändå när så inte kommer att ske tycker jag. Då är det bäst att göra slut på lidandet även om det känns svårt. Jag förstår inte varför min lilla blev ensam och vinglig. Det stör mig. Såg ingen annan gå på honom eller något sådant. Han var med ett par dagar och åt normalt. Sedan var han plötsligt ensam och matvägrade. Konstigt. Får vara glad för att resten är pigga och matglada. Gjorde ett vattenbyte ikväll också. Bolivianerna har fortfarande några yngel kvar men skocken minskar stadigt.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Nu är bolivianernas yngel uppätna för denna gång...

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Nu är bolivianernas yngel uppätna för denna gång...
                  Tråkigt, men man får ju glädjas åt att det blev några iallafall . Ser framemot att själv få studera dessa fiskar på närmare håll. Hur många par har du, eller det var kanske en hane och flera honor du hade, tror du jag kan ha två par i ett 540?

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Jag har en hane och fyra honor. Tror två par skulle funka fint i ett 540-kar men tre skulle riskera att bli för mycket om de leker samtidigt. Å andra sidan behöver man nästan köpa fem-sex stycken för att det ska bli en lagom grupp med möjlighet till parbildning. Jag uppfattar att mitt par (hanen har bytt hona efter ett gäng lekar) uppskattar gruppen och går tillbaka till den när de inte leker/vaktar.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Jag har en hane och fyra honor. Tror två par skulle funka fint i ett 540-kar men tre skulle riskera att bli för mycket om de leker samtidigt. Å andra sidan behöver man nästan köpa fem-sex stycken för att det ska bli en lagom grupp med möjlighet till parbildning. Jag uppfattar att mitt par (hanen har bytt hona efter ett gäng lekar) uppskattar gruppen och går tillbaka till den när de inte leker/vaktar.
                      Tror att jag chansar på två hanar och fyra honor då, det var planen från början. De jag har tittat på är ju en grupp VF och lägger man bara någon timme framför karet hoppas jag på att man genom beteendet skall kunna hitta hanar och honor......hoppas det iallafall.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Det låter perfekt!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Nu har bolivianerna rom igen, denna gång är det ”ursprungsparet” som lekt. Hanen håller sig alltså inte till en hona utan har två honor som han växlar mellan. Några lekar i rad med samma sedan ett byte. Intressant att iaktta. Kanske skulle han hålla sig till en hona om det fanns fler hanar i karet? Nu vill ju samtliga honor leka, och gör det ibland med varandra, och då blir det kanske naturligt att han hoppar lite mellan damerna.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Nu har bolivianerna rom igen, denna gång är det ”ursprungsparet” som lekt. Hanen håller sig alltså inte till en hona utan har två honor som han växlar mellan. Några lekar i rad med samma sedan ett byte. Intressant att iaktta. Kanske skulle han hålla sig till en hona om det fanns fler hanar i karet? Nu vill ju samtliga honor leka, och gör det ibland med varandra, och då blir det kanske naturligt att han hoppar lite mellan damerna.
                            Fast din hane håller ju inte på med båda samtidigt som min diskushane. Idag tittade jag på en grupp VF bolivianerna, och Patric tror att han kan plocka ut två hanar och fyra honor till mig, så det blir en sådan grupp....längtar redan.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Förstår att du längtar! Ska bli kul att se bilder sedan. Tror aldrig jag sett vf bolivianer.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Scalarerna är roliga. Beter sig som ett gäng hungriga hundar när jag närmar mig karet; simmar mot ytan och nästan vibrerar i kroppen, ser ut som att de tigger och viftar på de icke existerande svansarna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...