Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Vad bra Stefant, tack! Tänk om detsamma gällde för oss människor!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Hu! Idag fick jag hjärtat i halsgropen. Lyste in med ficklampa i akvariet för att se var den ensamma scalaren hade gömt sig. Fick då se en stor påväxt på bakrutan som jag inte förstod vad det var. Tänkte sedan att det kanske var en spricka i rutan, att vatten läckt ut på baksidan och luckrat upp akrylfärgen så att det blivit detta konstiga på utsidan som jag såg från insidan. Kände dock med handen och påväxten var helt klart på insidan. Puh! Tog bort den och fick upp en del som satt sig på ett javaormbunkeblad. Är som en skumgummiaktig påväxt. Vad är det?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ska för övrigt få byta den sjuka(?) scalaren mot en annan. De är väldigt hjälpsamma och schyssta på min butik.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Nu har jag bytt scalaren mot en ny. Passade på att utöka med fler amanoräkor i storkaret och kopparbarber i mellankaret också samt en svärdsplanta i storkaret!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Nu har jag 7 scalarer, 5 bolivianer, 3 siameser, 11 rosentetror, 7 corysar, 5 otocinclus och 18 amanoräkor i storkaret.

            I mellankaret har jag 4 mosaikguramis, 7 garra flavatra, 5 botia striata, 3 siameser och 12 kopparbarber.
            Senast redigerad av Nando; 15 September 2018, 20:20.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Nando
              Nu har jag 7 scalarer, 5 bolivianer, 3 siameser, 11 rosentetror, 7 corysar, 5 otocinclus och 18 amanoräkor i storkaret.

              I mellankaret har jag 4 mosaikguramis, 7 garra flavatra, 5 botia striata och 12 kopparbarber.
              Hur stora amanoräkor fick du köpt?

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                De är storlek XL men varierar mellan ca 3-4 cm skulle jag tro.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Åh, vad skönt det känns att ha bytt den sjuka scalaren mot en frisk. Nu beter sig alla alert och de äter vad som bjuds med god aptit. De håller ihop fint och ingen står och hänger ensam i något hörn. Härligt! Jag märker att jag blir känslomässigt påverkad av hängiga/sjuka fiskar. Vill att alla ska må bra och oroar mig när någon verkar dålig. Det är jobbigt. Nu ger karet energi igen!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Harmoni!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Japp, för en stund åtminstone! Med min personlighet lär man aldrig skaffa Discus

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Nu har jag gjort vattenbyte i lill- och mellankaret. Fasen vad rogivande det är att pyssla med karen!

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Nando
                          De är storlek XL men varierar mellan ca 3-4 cm skulle jag tro.
                          Skulle vilja köpa flera amano av den till vänster.
                          Då kanske inte skalarerna äter upp dom.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: F8CEEB8E-54D8-4DFA-9C13-63482A5B2A16.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 605,6 KB
ID: 2392026

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Den var riktigt stor!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Vad roligt att höra att det känns bättre nu! Men visst blir man påverkad när det inte fungerar. Man har ju ansvaret för levande varelser.

                              Hur känns Asien-karet mot SA karet? När vi flyttar tror jag att jag ska försöka få plats med ett litet större Asien-kar än mitt på 54 liters.
                              Senast redigerad av LindaAlgo; 17 September 2018, 09:51.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Jag gillar Asienkaret mycket men fiskarna har ju inte samma intressanta beteende som apistogrammor och bolivianer med lek och yngelvård. Guramisarna skulle kanske ha det men jag har för strömt vatten för att det ska byggas några skumbon tror jag. Tycker dock att guramisarna är väldigt vackra och trivsamma att titta på. Garrorna och botiorna är roliga men inte heller där kommer det bli lek. Så min slutsats är att SA-karen är intressantare men jag är ändå glad över variationen som Asien-karet erbjuder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...