Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Tack för tipsen Smajlet. Den lilla är framme vid matning men jag har inte sett den svälja någon mat. Den åker runt och ”nosar” på maten men verkar inte äta. Ska testa i eftermiddag med flingfoder först och sedan frysfoder för att se om det blir bättre då.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Nando
      Tack för tipsen Smajlet. Den lilla är framme vid matning men jag har inte sett den svälja någon mat. Den åker runt och ”nosar” på maten men verkar inte äta. Ska testa i eftermiddag med flingfoder först och sedan frysfoder för att se om det blir bättre då.
      Min lilla letar ofta vid botten, när resterna faller ner.
      Mina scalarer äter Flingfoder, fryst artemia, vit myglarv och svart myglarv.
      Dom äter även pelets som är till kampfisken och sedan ett minigranulat som igentligen är till bottenlevarna såsom corys och ancistrus.

      Dom äter ju alt =).

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Jag har testat både fling- och frysfoder samt granulat. Håller med om att de (med undantag för den lille) äter allt!

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Nando
          Fler bilder! En av de minsta bekymrar jag mig lite för. Han är ensam ibland och äter sämre än de andra. Är inte lika aktiv heller. Får se om han faller ifrån eller repar sig.
          Så fint! Hoppas att det att du kan få han att äta. Du kanske kan ge dem lite levande foder för att få igång ätandet?
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ja, det är en bra idé. Tyvärr var det slut på levandefoder i min butik. Får åka dit när det kommer in.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Nu har jag en bra och en dålig nyhet. Den bra är att lillscalaren gillar artemia . Den dåliga är att jag fick avliva en liten cory som låg på sidan på botten och mådde uppenbart dåligt. Ingen aning om varför, jag kunde inte se något speciellt med den. Hoppas det inte är något smittsamt.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Just det - den lilla scalaren hänger med resten av gruppen nu också, han står inte längre ensam ibland som igår.

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Nu har jag en bra och en dålig nyhet. Den bra är att lillscalaren gillar artemia . Den dåliga är att jag fick avliva en liten cory som låg på sidan på botten och mådde uppenbart dåligt. Ingen aning om varför, jag kunde inte se något speciellt med den. Hoppas det inte är något smittsamt.
                  Tråkigt dom som e så söta, hål lite uppsikt på det där med corysarna, Vill inte skräma upp dig mer en nödvändigt, men det var väll lite så det började i mitt kar =(.
                  Ska höra med stork zoo om jag kommer i håg, scalarerna brukar nästan altid ha gällparasiter. Ska fråga om det finns risk för att det smittar av sig.

                  När jag köper mina diskusar så kommer dom på stork zoo titta om mina scalarer har gällparasit eftersom det tydligen kan smitta över till diskusen när dom är små.

                  i så fall blir det väll kur mot det.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Okej, jag ska hålla koll.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Nu matar jag fiskarna i scalarekaret tre gånger per dag. En gång på morgonen när lyset ännu inte tänts men jag tänt upp i rummet där karet står samt fiskarna har vaknat och är aktiva, en gång på eftermiddagen/tidig kväll och sedan en sista gång vid halv tio. Scalarerna äter bra! Den minsta käkar dock bara artemia vad jag kan se. Totalt sett blir det ju mer mat i karet nu än tidigare. Corysarna går visserligen på botten och tar det som blir över men hur vet jag om jag övermatar? Kan de andra fiskarna bli ohälsosamt tjocka? Bör jag byta vatten två gånger per vecka för att motverka effekter av ev. övermatning? Kanske borde jag under alla förhållanden göra två vattenbyten i veckan med tanke på att scalarerna bara är ungfiskar än? Det är väl bra för växande fiskar med täta vattenbyten, eller har jag missförstått? Så många frågor... Tacksam för svar!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Den lilla scalaren gör mig verkligen brydd. Den äter bara artemia, allt annat ratas. Den är ofta med stimmet, simmar runt och beter sig som de andra. Ibland står den dock långa stunder ensam under någon gren eller växt och tittar mot ytan. Då tänker jag att den är sjuk eller något, men sedan vips så simmar den ut till de andra och verkar normal igen. Resten av gänget beter sig inte taskigt mot den lilla utan den får vara med när den vill och blir inte jagad eller mobbad.

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Har du någon form av mindre pelets eller små runda kulor som foder att prova med?

                          Min lilla scalar jagar matten när den sjunker ner under ytan, den vågar sig inte fram när dom stora pyrajorna sliter flacksen i småbitar.
                          då tar den helre det som blir över =).

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Ja, jag har granulat i olika storlekar, en sort är riktigt liten. Han vill inte ha det, tyvärr.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Nu har bolivianerna lekt igen. Ska bli intressant att se hur snabbt scalarerna fattar att ev. frisimmande yngel är mat.

                              Kommentar

                              • stefant
                                • January 2009
                                • 783

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Nu matar jag fiskarna i scalarekaret tre gånger per dag. En gång på morgonen när lyset ännu inte tänts men jag tänt upp i rummet där karet står samt fiskarna har vaknat och är aktiva, en gång på eftermiddagen/tidig kväll och sedan en sista gång vid halv tio. Scalarerna äter bra! Den minsta käkar dock bara artemia vad jag kan se. Totalt sett blir det ju mer mat i karet nu än tidigare. Corysarna går visserligen på botten och tar det som blir över men hur vet jag om jag övermatar? Kan de andra fiskarna bli ohälsosamt tjocka? Bör jag byta vatten två gånger per vecka för att motverka effekter av ev. övermatning? Kanske borde jag under alla förhållanden göra två vattenbyten i veckan med tanke på att scalarerna bara är ungfiskar än? Det är väl bra för växande fiskar med täta vattenbyten, eller har jag missförstått? Så många frågor... Tacksam för svar!
                                Kan fiskar bli ohälsosamt tjocka? Nej, jag tror inte det. Det är bra för dem att vara tjocka.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...