Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ursprungligen postat av Nando
    I karet!
    Riktigt fina scalarer

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack Smajlet! De livar verkligen upp karet!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Nando
        Tack! Små men jättefina och pigga!
        Grattis till dom fina och lycka till

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad härligt det känns att scalarerna är på plats! De håller ihop och utforskar karet tillsammans. Eftersom de går ganska högt upp blir det lite mer liv där uppe vilket är fint. Tycker de är riktigt söta! Har testat att mata lite frysfoder och det gick bra. Hoppas nu att de ska trivas och hålla sig friska!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av Inger H

            Grattis till dom fina och lycka till

            //Inger
            Tack!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Har jag skrivit att jag är glad över mina scalarer? Känns som att karet är komplett nu och det ska bli så spännande att se dem växa upp! De har redan blivit mycket tuffare och måste inte hålla ihop hela tiden. En var väldigt nyfiken på en amanoräka och simmade närmare och närmare. När räkan så rörde sig framåt blev scalaren tokrädd och kastade sig iväg. Haha!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Just det, innan jag koppade in dem passade jag på att plantera några jättevallisar på höger kortsida. Tror det kan bli fint!

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Har jag skrivit att jag är glad över mina scalarer? Känns som att karet är komplett nu och det ska bli så spännande att se dem växa upp! De har redan blivit mycket tuffare och måste inte hålla ihop hela tiden. En var väldigt nyfiken på en amanoräka och simmade närmare och närmare. När räkan så rörde sig framåt blev scalaren tokrädd och kastade sig iväg. Haha!
                    Så roligt och så fina de är!
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Tack!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag testade nyss att mata med lyset släckt men taklampan tänd. Fiskarna, som redan var vakna och aktiva, verkade inte ha något problem med det. De åt ordentligt och det känns bra. Tror nämligen att jag måste mata lite men ofta när scalarerna är så små. Det blir svårt att få till det om jag inte kan mata på morgonen med ljuset släckt.

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Jag testade nyss att mata med lyset släckt men taklampan tänd. Fiskarna, som redan var vakna och aktiva, verkade inte ha något problem med det. De åt ordentligt och det känns bra. Tror nämligen att jag måste mata lite men ofta när scalarerna är så små. Det blir svårt att få till det om jag inte kan mata på morgonen med ljuset släckt.
                          Mina akvarium tänds kl 4:00 på morgonen så när jag kommer upp och ska till jobbet vid 04:45 får scalar karet mat. Ljuset släcks 07:00

                          Sen tänds det kl 16:00 och så får dom mat på kvällen två timmar innan det släcks 22:00

                          ibland ger jag även på eftermiddagen kl16:00.

                          Scalarerna växer till sig fort om man matar på dom, min växte ytterligare med tre matningar per dag.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Okej, smart lösning!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Fler bilder! En av de minsta bekymrar jag mig lite för. Han är ensam ibland och äter sämre än de andra. Är inte lika aktiv heller. Får se om han faller ifrån eller repar sig.

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Fler bilder! En av de minsta bekymrar jag mig lite för. Han är ensam ibland och äter sämre än de andra. Är inte lika aktiv heller. Får se om han faller ifrån eller repar sig.
                                Jag har en scalar som jag kalar för lillis och den är nästan lika liten som när jag köpte skalarerna.
                                Scalarerna är på huget när maten serveras och finns det någon som är svag eller inte vågar riktigt så kommer den efter.

                                Äter den när du ger dom mat?
                                jag brukar se till att mata från två hål så det ska öka chansen för den lille att få mat.

                                När man ger mat kan man först ge dom lite flingfoder så dom blir lite mätta, dom som är snabba och sedan mata med tinad frysfoder då är chansen större att även de mindre får något.

                                Mvh.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...