Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Tjoho! Nu har min butik fått in redbacks, dock ganska små. Jag har bokat sju stycken och tänker köpa dem i helgen förutsatt att de ser fina ut.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Nando
      Tjoho! Nu har min butik fått in redbacks, dock ganska små. Jag har bokat sju stycken och tänker köpa dem i helgen förutsatt att de ser fina ut.
      Så kul Nando . Hur pass stora är dessa små?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Har inte sett dem än men kvinnan jag pratade med sa att de är ca fyra cm mellan nos och där stjärtfenan börjar. Alltså fyra cm ”kropp” på längden. Egentligen är det mindre än jag hade hoppats men om de ser fina och friska ut slår jag till ändå. Blir till att mata upp dem då! Höll nästan på att rymma från jobbet direkt för att åka och titta på dem! Men jag sansade mig

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Nando
          Har inte sett dem än men kvinnan jag pratade med sa att de är ca fyra cm mellan nos och där stjärtfenan börjar. Alltså fyra cm ”kropp” på längden. Egentligen är det mindre än jag hade hoppats men om de ser fina och friska ut slår jag till ändå. Blir till att mata upp dem då! Höll nästan på att rymma från jobbet direkt för att åka och titta på dem! Men jag sansade mig
          Ja det blir till att mata lite extra då, så kul för dig

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ja kul, men samtidigt läskigt. Tänk om allt går åt skogen nu? Den balans jag tror mig ha i karet kanske rubbas? Jag har ju egentligen ingen vidare koll utan mest tur hittills tror jag.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Nando
              Ja kul, men samtidigt läskigt. Tänk om allt går åt skogen nu? Den balans jag tror mig ha i karet kanske rubbas? Jag har ju egentligen ingen vidare koll utan mest tur hittills tror jag.
              Jag tippar på att du har ok balans i karet nu

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Hoppas det!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Nu har jag, så försiktigt jag kunde, bytt vatten i storkaret. Bolivianernas grop med sprattlare är i ena änden och jag skötte vattenbytet främst i den andra. De verkade lugna och övergav inte sina små så jag tror det gick bra. Tänker göra ett vattenbyte i helgen också innan jag hämtar scalarerna för att sedan låta det vara lugnt i karet en vecka efter att de koppats i. Hur gör man egentligen med ungfisk och matning? Räcker det att mata två gånger per dag eller bör det ske fler gånger än så? Kan man mata innan lyset tänts? Mitt ljus är tänt mellan kl 12 och 22 så på morgonen är det ju mörkt. Jag jobbar hela dagen och har inte möjlighet att komma hem på lunchen.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Jag skulle inte rekomendera att mata på morgonen innan lyset tänds (om det nu inte redan är ljust i rummet)... dem är i dvala och mår inte bra av chocken att nåt plötsligt händer i karet. Då är det nog bättre för dem att fasta på dagen eller att du ställer en foderautomat på akvariet.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Okej. Om jag tänder upp i rummet en stund innan och sedan matar - blir det samma chock då? Annars får jag mata första gången på eftermiddagen de dagar jag hämtar barnen och på kvällen när jag inte hämtar. Sedan kan jag ju mata en gång till strax före släckning så att det blir matning två ggr per dygn.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Idag när jag kom hem från jobbet hade bolivianernas sprattlare blivit frisimmande. Det är ju omöjligt att räkna men jag uppskattar att det är ca 150 yngel. Ett redigt gäng! Föräldrarna håller ena änden av karet hyfsat rent från annan fisk. Jättekul! Jag gillar verkligen mina bolivianer och skulle hemskt gärna se att några små klarade sig. Men så lär det inte bli, tyvärr. I helgen kommer ju scalarerna också vilket inte lär göra det lättare för föräldrarna...

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Idag när jag kom hem från jobbet hade bolivianernas sprattlare blivit frisimmande. Det är ju omöjligt att räkna men jag uppskattar att det är ca 150 yngel. Ett redigt gäng! Föräldrarna håller ena änden av karet hyfsat rent från annan fisk. Jättekul! Jag gillar verkligen mina bolivianer och skulle hemskt gärna se att några små klarade sig. Men så lär det inte bli, tyvärr. I helgen kommer ju scalarerna också vilket inte lär göra det lättare för föräldrarna...
                          Mina skalarer rensade ut mina ancistrus yngel sist dom fick tillökning =( nu har dom en till påväg så det bör dyka upp några småtingar även dena gång.
                          Vi får hoppas dom klarar sig så du får några flera =).

                          Kan man inte fiska upp några och lägga i ett mindre kar?
                          Jag har ett kar på 8,5 liter som jag brukar ha småyngel i, så dom inte blir uppätna.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Idag när jag kom hem från jobbet hade bolivianernas sprattlare blivit frisimmande. Det är ju omöjligt att räkna men jag uppskattar att det är ca 150 yngel. Ett redigt gäng! Föräldrarna håller ena änden av karet hyfsat rent från annan fisk. Jättekul! Jag gillar verkligen mina bolivianer och skulle hemskt gärna se att några små klarade sig. Men så lär det inte bli, tyvärr. I helgen kommer ju scalarerna också vilket inte lär göra det lättare för föräldrarna...
                            Vad roligt att de har kommit så långt denna gången. Men kanske någon klarar sig i alla fall. Om inte denna gång så nästa.

                            Vad för scalare är det som du har bestämt dig för? Äh, såg ditt inlägg lite längre upp nu. Låter väldigt spännande!
                            Senast redigerad av LindaAlgo; 05 September 2018, 08:05.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Jag ska köpa sju stycken manacapuro redback!

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jag ska köpa sju stycken manacapuro redback!
                                Kommer nog bli supertjusigt. Tror du att du kommer att kunna ha kvar alla sju sen? Eller är tanken att du ska se om du får ihop några par?
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...