Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Här kommer bilder! Först ut är fiskarna i mellankaret:

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Storkaret:

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Lillkaret:

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Kanonfina kar!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Tack!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Vackra bilder på vackra fiskar och snygga kar . Använder du någon form av gödning? Dina växter se så välmående ut.

              //Inger



              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Tack! Jag har rotnäring (någon sorts pinne man sticker ner) till Svärdsplantorna och cryptosarna. Funderar på om jag borde använda flytande näring också för i verkligheten ser inte alla växter särskilt välmående ut tyvärr, utan är lite bleka vilket väl tyder på näringsbrist.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Idag vid matningen i mellankaret kunde jag bara räkna in sex garror. Kom ihåg att jag bara såg sex igår också och började därför leta efter den sjunde. Den hade inte hoppat ur karet i alla fall men var fanns den? Började lysa med en ficklampa i karet för att se bättre. Kunde den ha fastnat i stenröset? Nej. När jag svepte med ficklampan över insuget till innerfiltret såg jag något garra-liknande. Öppnade locket till filtret och där, i mellanrummet mellan filterkassetterna och vattenytan, låg den försvunna garran och blängde. Efter lite trixande fick jag ut den och nu simmar garra nr sju tillsammans med de andra igen. Han måste ha tagit sig upp på locket till pumpen (som är ovanför vattenytan) och in genom det hål som finns där. Knasfisk! Tur att den var oskadd i alla fall!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    ... tredje gången det hände med mina glastetror så skar jag bort juwelfiltret och kör svampfilter istället, för där kan inget.. INGET (förrutom skit) fastna!
                    Garra rufa har jag haft och dem kan verkligen hoppa om dem vill och då gärna mot en ström, alltså utblåset i akvariet. Det är en inbyggd egenskap dem har eftersom dem är vana att hoppa upp för små vattenfall och dylikt i naturen.

                    Jag hittade ett perfekt videoexempel https://www.youtube.com/watch?v=K1Sf77nc5h8
                    Senast redigerad av åheim; 28 August 2018, 21:43.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Tack för videon och tipset på filter!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Bolivianerna i storkaret vaktar fortfarande sin rom. Jag har en naiv förhoppning om att något litet yngel ska klara sig denna gång eftersom de har så många gömställen och mycket plats. Så lär det nog inte bli, tyvärr. Vet ju att siameserna och tetrorna nappar de yngel de får tag på. Kul i alla fall att iaktta lek, vaktande och frisimmande (så länge det nu varar).

                        Jag har bett min butik kontakta mig när de får in redbacks igen. Den fina grupp jag tänkt köpa sju stycken ur är såld så nu blir det till att vänta tills de får in nya.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Satt och tittade på karen en lång stund nu när barnen somnat. Det är så mysigt! I storkaret har två anubiasplantor blommor som är på gång att slå ut, bolivianerna vaktar rommen duktigt och föräldrarna byts av med varandra så att en får simma runt ett tag medan den andra vaktar, flera amanoräkor har rom och de nya corysarna, som ser ut som små spöken, virvlar runt på botten och är allmänt söta.

                          Jag har nu endast en kakaduaciklid kvar och det är ”ynglet”. Den vuxna hanen har inte synts till på ett tag så jag tror att den dött. Jag hade haft den ganska länge och hans hona, som fått två kullar, dog ju för flera månader sedan. Funderar nu på vad jag ska göra med det halvvuxna ynglet. Han är ca fyra cm från nos till svans. Vill inte köpa en hona åt honom där han går i lillkaret, främst eftersom ancistrusen går där nu och kakaduorna kommer inte kunna försvara ev. rom mot henne. Överväger att flytta honom till storkaret och tillsätta två honor. I storkaret får de ju inte gå ostörda heller men där finns gott om plats och många gömställen. Vad tror ni som kan apisar, är det en dålig idé? Alternativet är att han får gå kvar i lillkaret som ensam kakadua. Är det grymt?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Storkaret:
                            Underbart 540, kanske är det så här jag vill ha mina nya....verkligen vackert

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Tack!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ikväll när jag kom hem från jobbet var bolivianernas rom borta. Vet inte vad som hänt. Oftast har det ju blivit frisimmande när inte Malin gått i samma kar. Synd, men känner jag dem rätt är de snart på gång igen!

                                Karet börjar kännas redo för scalarerna. Funderar dock på att ersätta hornsärven med jättevallis först. Om jag ska flytta kakaduan till storkaret och ge honom ett par honor vill jag också göra det innan jag tillsätter scalarerna. Tvekar dock på om det är en bra idé eller inte. Jag har inte hört något från butiken än så förmodligen har de inte ens några redbacks inne nu.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...