Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Tack Linda, det var roligt att höra!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Nu är det en härlig stämning i mellankaret. Guramisarna är mer avslappnade, garrorna busar runt, botiorna har blivit lite rundare om magarna och barberna har vågat sig fram igen efter att inledningsvis ha hållit sig i bakgrunden sedan de nya fiskarna tillsattes. Siameserna är pigga men inte bråkiga. Även om de bör hållas fler än tre tycker jag att tre individer funkar mycket bra ihop hos mig, både i mellankaret och storkaret. De håller ofta ihop och verkar uppskatta varandras sällskap. Ibland busar de efter varandra men det är inget bråk dem emellan. De stör inte någon annan fisk heller vad jag kan se. Hela karet känns harmoniskt och intressant!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Nu är det en härlig stämning i mellankaret. Guramisarna är mer avslappnade, garrorna busar runt, botiorna har blivit lite rundare om magarna och barberna har vågat sig fram igen efter att inledningsvis ha hållit sig i bakgrunden sedan de nya fiskarna tillsattes. Siameserna är pigga men inte bråkiga. Även om de bör hållas fler än tre tycker jag att tre individer funkar mycket bra ihop hos mig, både i mellankaret och storkaret. De håller ofta ihop och verkar uppskatta varandras sällskap. Ibland busar de efter varandra men det är inget bråk dem emellan. De stör inte någon annan fisk heller vad jag kan se. Hela karet känns harmoniskt och intressant!
        Låter rå-rätt! Gôtt att ”höra” att det är go’ lunk i karet.


        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ja, det är härligt!

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Nu är det en härlig stämning i mellankaret. Guramisarna är mer avslappnade, garrorna busar runt, botiorna har blivit lite rundare om magarna och barberna har vågat sig fram igen efter att inledningsvis ha hållit sig i bakgrunden sedan de nya fiskarna tillsattes. Siameserna är pigga men inte bråkiga. Även om de bör hållas fler än tre tycker jag att tre individer funkar mycket bra ihop hos mig, både i mellankaret och storkaret. De håller ofta ihop och verkar uppskatta varandras sällskap. Ibland busar de efter varandra men det är inget bråk dem emellan. De stör inte någon annan fisk heller vad jag kan se. Hela karet känns harmoniskt och intressant!
            Vad roligt att det flyter på bra!
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Igår skedde vattenbyte i karen. Något som är både tydligt och roligt är att mängden skit på botten i storkaret har minskat rejält. Nu när jag håller häverten över sanden syns nästan ingen skit sugas upp, tidigare var det väldigt mycket. Jag matar ju mer nu än i början så det måste vara att mängden goda bakterier som bryter ned skiten har ökat på ordentligt. Uppskattas!

                Gillar mina mosaikguramisar mer än jag hade förväntat mig! De har en sorts värdighet över sig som de andra fiskarna saknar. Majestätiskt glider de runt och iakttar vad som sker, ofta alla fyra tillsammans. Ibland jagar någon hona bort en annan men till och med det går hyfsat lugnt till. Jag är väldigt nöjd med det fiskvalet! Känner att jag bör utöka barbstimmet något, tror de skulle trivas bättre då.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Igår skedde vattenbyte i karen. Något som är både tydligt och roligt är att mängden skit på botten i storkaret har minskat rejält. Nu när jag håller häverten över sanden syns nästan ingen skit sugas upp, tidigare var det väldigt mycket. Jag matar ju mer nu än i början så det måste vara att mängden goda bakterier som bryter ned skiten har ökat på ordentligt. Uppskattas!

                  Gillar mina mosaikguramisar mer än jag hade förväntat mig! De har en sorts värdighet över sig som de andra fiskarna saknar. Majestätiskt glider de runt och iakttar vad som sker, ofta alla fyra tillsammans. Ibland jagar någon hona bort en annan men till och med det går hyfsat lugnt till. Jag är väldigt nöjd med det fiskvalet! Känner att jag bör utöka barbstimmet något, tror de skulle trivas bättre då.
                  Så roligt!

                  Är det i 250 liters som du har guramierna? Låter som att asienkar var helt rätt val.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ja, exakt!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Jag lyckades inte lägga upp film så det blir bildbombning istället!
                      Hade missat dina bilder. Garrorna (antar jag) är riktigt häftiga. Ser ut som att karen har kommit riktigt bra på plats!
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Tack! Garrorna är helfestliga!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Nu leker bolivianerna i storkaret igen. Kul att de trivs. Mindre kul att terrormalen Malin sabbar allt på två röda...

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Rommen är lagd och Malin svepte in över lövet som vanligt. Jag skrämde bort henne med håven innan hon hann börja käka, väntade en stund och hade sedan en sådan osannolik tur att jag lyckades fånga henne på första försöket. Nu går hon i ett annat kar. Pallar inte att se bolivianernas fruktlösa försök att försvara sin rom. Nu får de vara ifred från Malin i alla fall.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Rommen är lagd och Malin svepte in över lövet som vanligt. Jag skrämde bort henne med håven innan hon hann börja käka, väntade en stund och hade sedan en sådan osannolik tur att jag lyckades fånga henne på första försöket. Nu går hon i ett annat kar. Pallar inte att se bolivianernas fruktlösa försök att försvara sin rom. Nu får de vara ifred från Malin i alla fall.
                              Gôtt!
                              Har bollarna kvar rommen intakt?

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Japp! Jag vet ju att ynglen kommer att bli uppätna i slutändan ändå men det känns inte lika brutalt som när den nylagda rommen käkas upp i ett nafs. Nu klarade sig all rom, tack och lov

                                Kommentar

                                Arbetssätt...