Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Botiorna är verkligen skickliga snäckätare! De stoppar in ”nosen” i skalet och suger/drar ut det ätbara. Snäckskalet lämnas sedan tomt. De verkar uppskatta denna föda så jag lägger i ett par snäckor ibland. Mellankaret är soprent på snäckor så jag får ta från mitt lilla kar.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      Väldigt fina akvarier och fina fiskar. Intressant med flytringen.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Tack, det var roligt att höra!

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Vad roligt att allt verkar flyta på bra. Och roligt med botiorna!
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ja, de är väldigt roliga!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Nu kan jag meddela två saker som inte flyter på i mellankaret. Dels har silikonet som höll ihop slangen i flytringen släppt så att vatten kom in och den tappade formen, dels har en kopparbarb dött av oklar anledning och han hann i princip bli helt uppäten innan jag ens märkte att han var död. Jag tittar ju på fiskarna en stund i samband med matning och såg inget konstigt varken igår eller tidigare idag. Ingen av de andra fiskarna verkar sjuk, men vad vet jag? Det kan ju ha varit något med honom från butiken eller så har något hänt i karet som jag missat. Får se om jag vågar köpa fler fiskar imorgon som tänkt eller om jag avvaktar några dagar för att se att de andra verkar fortsatt okej.

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Nando
                Nu kan jag meddela två saker som inte flyter på i mellankaret. Dels har silikonet som höll ihop slangen i flytringen släppt så att vatten kom in och den tappade formen, dels har en kopparbarb dött av oklar anledning och han hann i princip bli helt uppäten innan jag ens märkte att han var död. Jag tittar ju på fiskarna en stund i samband med matning och såg inget konstigt varken igår eller tidigare idag. Ingen av de andra fiskarna verkar sjuk, men vad vet jag? Det kan ju ha varit något med honom från butiken eller så har något hänt i karet som jag missat. Får se om jag vågar köpa fler fiskar imorgon som tänkt eller om jag avvaktar några dagar för att se att de andra verkar fortsatt okej.
                Tråkigt med sånna problem i karet.
                Och när man inte märkt något tidigare.

                Hoppas det inte blir mer tråkigheter nu

                mvh

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Tack, det hoppas jag också.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Nu kan jag meddela två saker som inte flyter på i mellankaret. Dels har silikonet som höll ihop slangen i flytringen släppt så att vatten kom in och den tappade formen, dels har en kopparbarb dött av oklar anledning och han hann i princip bli helt uppäten innan jag ens märkte att han var död. Jag tittar ju på fiskarna en stund i samband med matning och såg inget konstigt varken igår eller tidigare idag. Ingen av de andra fiskarna verkar sjuk, men vad vet jag? Det kan ju ha varit något med honom från butiken eller så har något hänt i karet som jag missat. Får se om jag vågar köpa fler fiskar imorgon som tänkt eller om jag avvaktar några dagar för att se att de andra verkar fortsatt okej.
                    Så är det ibland. Händer nog oss alla då och då. En fisk dör utan således anledning och de andra ser friska ut. Det gör människor också ju. Det kan väl inte vara omöjligt att även fiskar kan få hjärtinfarkt/stroke kanske.

                    Angående din flytring, om du använder dig av vanlig 4/6 mm luftslang så kan du ju sätta ihop ändarna med en liten rörbit, från tex ett t-kors för luftslang där du kapat av en av påsticken. Så slipper du trixa med silikon mm.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Du har rätt ICC. Och tack för tipset angående flytringen. Jag ska snacka med min teknikansvarige (maken alltså ) så får han fixa en ny.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Idag har jag tänkt mycket på hur det är att vara djurägare. Jag har haft många husdjur genom åren och de dör ju naturligtvis alla förr eller senare. Ibland måste man aktivt ta beslutet att avliva och ibland dör de av sig själva. Min mammas gamla hund blev nu hastigt sjuk och i morse hjälpte jag henne att transportera hunden till veterinären för avlivning. Den gamla snälla hunden dog på golvet hos veterinären medan jag klappade henne. Bara tog ett sista djupt andetag och dog. Utan att veterinären hann göra något. Väldigt lugnt och fridfullt men samtidigt sorgligt. Det är ett stort ansvar att ta sig an djur och det sista man gör är ju ofta att bestämma när det är slut. Den här gången bestämde naturen.

                        Nu tänker jag mycket på min tidigare hund, hur lång min ”hundpaus” har hunnit bli och hur jag ska göra för att kunna ha en igen. Heltidsjobb, småbarn och livet i stort gör det svårt. Men på sikt ska jag (vi) ha hund igen. Tills dess får jag ägna mig åt akvariumen som också ger mycket glädje. Också där har man ett stort ansvar känner jag, även om det inte riktigt är på samma sätt som med t.ex. en hund.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Så, åter till fiskplanerna. Imorgon ska garra flavatra och mosaikgurami inhandlas till mellankaret samt Corydoras trilineatus till storkaret. Sedan är det bara scalarerna som saknas i storkaret. Jag ska ju vänta ett tag till innan de köps för att låta karet gå in sig mer. Det har bara varit igång i ca en månad nu. Otocinclusarna från mellankaret flyttades för en tid sedan och de var då sex kvar av de sju jag köpt från början. De verkar trivas fint i storkaret också, ingen har dött och de jag har sett har varit runda och fina om magarna så de förefaller inte svälta. Vattnet i storkaret är klart och fint. Jag är hittills mycket nöjd med filtret. Det jobbar tyst och bra av allt att döma.

                          Kommentar

                          • Stahl
                            • June 2018
                            • 333

                            Angående flytringen så användee jag en sån där 4/6 luftslang och det räckte att jag klippte ett jack i ena änden och sedan trädde över den på sig själv så blev den vattentät. Har haft den 1,5 månad nu utan problem.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Okej, tack för tipset!

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Idag har jag tänkt mycket på hur det är att vara djurägare. Jag har haft många husdjur genom åren och de dör ju naturligtvis alla förr eller senare. Ibland måste man aktivt ta beslutet att avliva och ibland dör de av sig själva. Min mammas gamla hund blev nu hastigt sjuk och i morse hjälpte jag henne att transportera hunden till veterinären för avlivning. Den gamla snälla hunden dog på golvet hos veterinären medan jag klappade henne. Bara tog ett sista djupt andetag och dog. Utan att veterinären hann göra något. Väldigt lugnt och fridfullt men samtidigt sorgligt. Det är ett stort ansvar att ta sig an djur och det sista man gör är ju ofta att bestämma när det är slut. Den här gången bestämde naturen.

                                Nu tänker jag mycket på min tidigare hund, hur lång min ”hundpaus” har hunnit bli och hur jag ska göra för att kunna ha en igen. Heltidsjobb, småbarn och livet i stort gör det svårt. Men på sikt ska jag (vi) ha hund igen. Tills dess får jag ägna mig åt akvariumen som också ger mycket glädje. Också där har man ett stort ansvar känner jag, även om det inte riktigt är på samma sätt som med t.ex. en hund.
                                Beklagar sorgen! Det är tufft att låta sina husdjur somna in och speciellt hundar. Även om man vet att det är det enda rätta.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...