Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Ja, de är jättefina! Hittade två inlägg där jag felaktigt skrivit koppertetra istället för kopparbarb. Ändrade dem. Hojta till om ni hittar fler knasigheter

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Kom på nu att jag lovat fota ”flytringen” som håller flytväxterna på plats. Här kommer den! Lägger också in en bild på flytväxter i storkaret. Där håller andra växter samt grenarna dem på plats så ingen ring behövs!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Här kommer några halvkassa bilder på botiorna. De gillar inte när jag drar fram kameran

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Vilka snygga flytväxter. De var riktigt fina med där röda färgen. Vet du hur långa rötterna blir?

          Och roligt med bilder på botiorna och barberna. Vilken könsfördelning har du på barberna?
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Tack! Vet inte hur långa rötterna blir, tyvärr. Blir de för långa hoppas jag att man kan klippa ned dem lite utan att växten tar skada. Vet inte ens vad växten heter faktiskt

            Har 4 + 4 av barberna.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Nu är jag fundersam över min ena rosentetra. I flera dagar har jag tänkt på att han (är nästan säker på att det är en hane) är betydligt tjockare än de andra rosentetrorna. Om det var en hona hade jag trott att hon är romstinn. Han visar inga andra tecken på bukvattensot än att han är rund om magen. Han äter som vanligt, ”hostar” inte och jag har inte sett någon vit trådliknande avföring. Ser inte ut som att fjällen är utstående. Han simmar normalt så jag tror inte det är något fel på simblåsan heller. Ingen annan fisk är rund och/eller sjuk. Han verkar, utöver sin runda mage, inte heller sjuk. Samtidigt ser det ju avvikande ut. Kan fiskar bli förstoppade? Är det i så fall något som kan ordna sig eller bör jag avliva honom? Eftersom han beter sig normalt i övrigt, det har gått flera dagar och ingen annan fisk har fått samma problem har jag låtit honom gå kvar. Är det dumt? Har inte, och har aldrig haft, någon mätbar nitrit i karet (testat med dropptest).

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Eftersom vi ska åka bort nu några dagar kommer jag inte ha möjlighet att observera den eventuellt sjuka tetran. Bestämde mig därför för att håva upp den. Såg då, vilket jag inte sett tidigare, att den hade som en reva på magen. Det var inte blodigt eller ”sårigt” utan mer som ett snitt/risp. Kanske har den blivit skadad på något sätt och svullnat upp till följd av det? Jag vet inte, men avlivade i alla fall tetran eftersom det verkade mest humant. Hoppas ingen annan fisk insjuknar. Tror dock att det var något som hänt just denna fisk med tanke på att han sett ut så ett tag utan att någon annan uppvisat samma, eller andra, symptom.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Har inga bra råd att ge men vill det låter som att du gjorde rätt för tetran.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ja, jag hoppas det.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Nu är vi hemma igen och karen verkar ha klarat sig bra. Skönt! I storkaret har ingen annan fisk blivit sjuk, så jag tror att vad som än var fel med tetran så var det inte smittsamt. I slutet av veckan ska jag köpa mina garror och mosaikguramis till mellankaret. Ska bli kul! Kvar att köpa till storkaret är corysar och scalarer, men det får vänta ett tag. På måndag om en vecka börjar jag jobba igen efter en lång och härlig semester.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag undrar om inte mina Corydoras Metae (banditpansarmalar) har lekt. Det sitter nämligen några romkorn på rutan i lilla karet. Har aldrig sett sådana korn tidigare och tror inte att någon annan fisk kan ha lagt dem där. De lekte aldrig i mellankaret vad jag vet. Kul!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Gôtt!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Japp!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Skönt att det fungerat bra med karen över sommaren. Hur löste du det med matningen när du var borta? Kul att få höra hur du kommer att gilla dina garror sedan. Tänk på att karet måste vara rejält täckt och håll koll på när du fyller vatten då de kan ta fart mot strömmen och på det sättet hoppa ut. Speciellt i början. Tror du kommer att älska dessa clowner.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Tack för tipsen!

                                När jag var borta mer än ett par nätter hjälpte min mamma till att mata. Det funkade fint!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...