Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Så fint det lilla karet ser ut. Tror att det kommer bli perfekt för dina planer.
    Är det en vanligt luftslang som du har till flytväxterna? Funderar lite på om jag skulle göra något sånt med. Gillar inte riktigt hur mina flytväxter lägger sig.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av Nando
      Nu spammar jag min tråd men... siameserna är fångade och flyttade till storkaret!
      Bra jobbat!
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Haha, tack! Det var inte lätt men eftersom karet bara är på 240L så når man ju runt att ”skrämma fram” dem mot håven.

        Slangen är en vanlig ganska tunn pvc-slang. Jag ska testa om den kan hålla flytväxter på plats för annars lär de bara sugas fast i insuget.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Nando
          Haha, tack! Det var inte lätt men eftersom karet bara är på 240L så når man ju runt att ”skrämma fram” dem mot håven.

          Slangen är en vanlig ganska tunn pvc-slang. Jag ska testa om den kan hålla flytväxter på plats för annars lär de bara sugas fast i insuget.
          Ja exakt. De lägger sig inte så snyggt heller när man har lite ytrörelse. Vilket i sig inte spelar så stor roll. Men det syns när rötterna når botten. :P
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Återkommer med bilder när jag har införskaffat flytväxterna!

            I storkaret går nu 12 rosentetror, sex platys varav tre yngel (platysarna ska flyttas senare), en ancistrus, fem amanoräkor och tre siameser. Alla mår bra, äter, simmar normalt och är aktiva. Ingen mätbar nitrit. Karet är på 576L. Kvar att flytta från mellankaret är fem bolivianer och sju otocinclus. Sedan ska jag köpa tio Corydoras trilineatus, tio amanoräkor och sju redback scalarer.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Nu har jag flyttat alla banditpansarmalar från mellan till lilla. Allt gick bra. Kvar i mellankaret är bolivianerna och ottosarna. Eftersom ottosarna inte lär må bra av att flytta in i ett helt nystartat kar får de gå kvar i mellankaret ett tag till.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Vad spännande. Nu börjar du komma på plats med allt. Är det bara två stycken fiskarter kvar att flytta då?
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Ja, precis! Och några nyinköp som också ska göras. Mellankaret ska sedan göras om till Asientema.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Ja, precis! Och några nyinköp som också ska göras. Mellankaret ska sedan göras om till Asientema.
                    Det tackar man aldrig nej till.
                    Har du bestämt dig för vilka fiskar du ska ha i asienkaret?
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Tror det blir garra flavatra, botia striata, siamesisk algätare, kopparbarb och mosaikgurami!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Bolivianerna betedde sig märkligare och märkligare ju färre fiskar som blev kvar i mellankaret. De hade ”stressteckning”, tryckte sig mot botten och verkade helt enkelt rädda, speciellt sedan de blev ensamma kvar med ottosarna. För att inte förvärra deras mående, som jag tror beror på avsaknad av annan fisk som visar att kusten är klar, flyttade jag dem till storkaret ikväll. Även om de var lite bleka betedde de sig snabbt som vanligt. De simmade runt i grupp, undersökte sin omgivning och var pigga. Skönt! Tror att belastningen i storkaret är rätt låg ändå, trots att jag flyttat fiskar dit i snabbare takt än jag tänkt.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Det låter som en rolig sammansättning.

                          Det verkar som att du gjorde det enda rätta och flyttade dem. Även om du inte hade räknat med att det skulle ske riktigt ännu.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Tack, jag hoppas det. Funderar på hur länge mellankaret kan gå med bara ottosar. Belastningen med dem är ju jättelåg. Innebär det att de goda bakterierna dör då för att de inte får tillräckligt med ”mat”? Eller anpassar sig karet bara till den låga lasten och så får man fasa upp försiktigt sedan när de nya fiskarna ska i?

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Vore det bättre att köpa scalarerna och corysarna redan nu och låta dem gå i mellankaret en månad eller så innan de får flytta till storkaret tillsammans med ottosarna? Då skulle mellankaret få rätt belastning, storkaret hinna gå in sig och samtidigt skulle de nya fiskarna gå i ”karantän” i mellankaret och inte riskera att smitta de befintliga fiskarna i storkaret.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Hoppas att någon kan svara dig! Jag har inte tillräcklig med koll för att svara. :/
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...