Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Tack!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ägnade en god stund av kvällen åt att fiska upp min ancistrus Malin. Det är en smart fisk. Ett misslyckat försök med håven är det enda som krävs för att hon sedan ska hålla sig gömd långa stunder och därefter vara ordentligt på sin vakt. Nu går hon i alla fall i storkaret med rosentetrorna. Skam den som ger sig

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Ägnade en god stund av kvällen åt att fiska upp min ancistrus Malin. Det är en smart fisk. Ett misslyckat försök med håven är det enda som krävs för att hon sedan ska hålla sig gömd långa stunder och därefter vara ordentligt på sin vakt. Nu går hon i alla fall i storkaret med rosentetrorna. Skam den som ger sig
        Haha. Men skönt att du fått över henne nu. Några nya bilder på karet?
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Inga nya bilder än. Är svårt att få till någon bra bild när det är för ljust och blir speglingar. Ska se om jag kan fota något vettigt senare. Har planterar lite fler snabbväxande växter (vattenpest) i bakkant samt lagt i några kvistar ormhassel och en redmoorerot. Dessa flyter dock rätt bra ännu så de håller sig inte där jag tänkt dem tyvärr. Alla fiskar verkar må bra. Malen Malin ser så liten ut i detta kar!

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Inga nya bilder än. Är svårt att få till någon bra bild när det är för ljust och blir speglingar. Ska se om jag kan fota något vettigt senare. Har planterar lite fler snabbväxande växter (vattenpest) i bakkant samt lagt i några kvistar ormhassel och en redmoorerot. Dessa flyter dock rätt bra ännu så de håller sig inte där jag tänkt dem tyvärr. Alla fiskar verkar må bra. Malen Malin ser så liten ut i detta kar!
            Kan tänka mig att hon gör det.
            Börjar det kännas som att du kommit till det som du vill?
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Ja, det tycker jag. Växterna behöver naturligtvis komma igång och de snabbväxande behöver växa till sig men i det stora hela är jag nöjd med hur det ser ut. Ser på tetrorna hur de verkar uppskatta grenarna och gömslena och föreställer mig att scalarerna också kommer att trivas. Tycker ljuset är vackert och att det ger en mystisk känsla att titta på karet som jag gillar.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Jädrar vilken bajsmaskin ancistrusen Malin är! Har inte märkt det tidigare men i storkaret där nedbrytningen inte fungerar optimalt än ser man verkligen skiten på sanden. Sög bort det synliga bajset med en hävert i eftermiddag och sedan såg det mycket fräschare ut. Hon äter väl bark och ”slem” från grenarna som sätter fart på tarmarna kan jag tänka mig.

                Allt flyter på fint i storkaret och jag funderar på när jag kan flytta siameserna.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Vad roligt att det verkar funka så bra. Har det blivit mycket slem på grenarna?
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Inte på alla men på de delar som inte varit helt nedsänkta i vatten tidigare. Jag hade ju de flesta i blöt i flera veckor och tog då upp dem ca en gång/vecka och borstade av slemmet och bytte vatten i baljan. Det är nog orsaken till att de inte slemmar mer nu, dvs. en del har redan slemmat bort det mesta. När jag stoppade i rötter och grenar i mellankaret hade jag inte haft dem i blöt lika länge och de slemmade betydligt mer som jag minns det.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Inte på alla men på de delar som inte varit helt nedsänkta i vatten tidigare. Jag hade ju de flesta i blöt i flera veckor och tog då upp dem ca en gång/vecka och borstade av slemmet och bytte vatten i baljan. Det är nog orsaken till att de inte slemmar mer nu, dvs. en del har redan slemmat bort det mesta. När jag stoppade i rötter och grenar i mellankaret hade jag inte haft dem i blöt lika länge och de slemmade betydligt mer som jag minns det.
                      Kommer ihåg att mina slemmade med när jag hade grenar i förra gången vi hade akvarium. Eller det blev ett vitt ludd.
                      Vilket får mig att fundera över om jag borde lägga mina i blöt med.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        Du hade trollhassel nu också va? Jag har många olika grenar och rötter men just trollhassel slemmade himla mycket. Men är slemmet något farligt? Jag tänkte de bara utgör bra fäste för nyttiga bakterier.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Jag har ormhassel. Tror inte slemmet är farligt, det är bara oestetiskt samt att det lär kladda igen förfiltret rätt snabbt.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Nu har jag släppt i några platys och amanoräkor i storkaret. Tyckte rosentetrorna var så försiktiga att de behövde några modiga kompisar. Direkt efter att platysarna åkt i blev tetrorna tuffare. Kul! Här kommer några bilder.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Projektet med storkaret är en flerstegsraket. Ett antal fiskar ska flytta från mellankaret till det stora vilket gör mellankaret nästan tomt. Några ska flytta från mellan till lilla också. De som ska till det lilla karet är fem banditpansarmalar. Eftersom de behöver lite mer öppen sandyta än jag hade i lilla har jag ägnat en del av kvällen åt att ändra inredningen i lillkaret så att corysarna ska trivas. På sikt kommer mellankaret bli helt tomt på fisk och då ska jag köra asiatiska fiskar där. Först ska inredningen göras om lite för att passa mina tänkta asienfirrar!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Här kommer en bild med neddimrad belysning. Ser inte ut att vara så stor skillnad på bild men i verkligheten blir det ett härligt ”månsken”.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...