Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Jag utgick åxå från att modeller ett kar från början.

    Och som Mats nämnde om bakgrunder så köpte jag en Rockzolid Bergsväg som bakgrund, men tröttnade fort på den och den åkte ut.

    Jag fixade och donade många gånger fram och tillbaka adderade och tog bort köpte fler växter la i stenar tog bort stenar. La i ennu mer grenar och stenar.

    Svart bakgrund blev det för att inte se slutet på karet.
    Min belysning som jag har till karet är åxå kortare än akvariet och därmed är mina kortsidor lite diffusare och mörkare vilket gör att man inte ser sidorna mm så tydligt.

    Mvh

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Så här ser det ut nu. Vänligen tänk bort stenen längst fram till vänster om mitten - den tynger bara ner en rot tillfälligt. Nu får det vara så här ett tag så får jag finjustera på sikt. Jag vill tacka alla som hjälpt till med synpunkter och idéer!

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Ursprungligen postat av Nando
        Så här ser det ut nu. Vänligen tänk bort stenen längst fram till vänster om mitten - den tynger bara ner en rot tillfälligt. Nu får det vara så här ett tag så får jag finjustera på sikt. Jag vill tacka alla som hjälpt till med synpunkter och idéer!
        Vilken skillnad det blev med växter =)

        Skulle du ha valesineria åxå?

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ja, lite senare funderar jag på att sätta vallis från höger kortsida. Nu har jag planterat flera små plantor hornsärv där som får växa upp och vara kvar en tid i alghämmande syfte.

          Har lagt några grövre och tunnare grenar/kvistar av ormhassel i blöt också. När de vattenmättats ska jag testa att trolla bort några kanter och delar av tekniken med dem, som Mats föreslog.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Det ser riktigt bra ut. Tycker att du lyckats förträffligt. Busa nu inte på och ändra å ha dig. Låt det där perfekta akvariet så som du vill ha det växa fram över tid. Gör bara små justeringar efter långa stunder av betraktning så kommer det att bli grymt bra detta.
            Snygg sand du lagt i, vad är det för sand och kornstorlek.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Tack snälla!

              Det är Rådasand 0,7 - 1,4mm.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Nu är vattenberedningsmedel och filterbös från 240-karet ihällt. Väntar på att tempen ska stabilisera sig och sedan ska ett gäng rosentetror flyttas från mellankaret till det stora.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Nu är mina 12 rosentetror flyttade! De syns knappt i detta stora kar...

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Nu är storkaret släckt för natten. Rosentetrorna verkade må bra, även om de höll sig tätt ihop samt bakom rötter och växter. Tror de blir modigare imorgon. Om jag lyckas fiska upp ancistrusen Malin imorgon och tetrorna mår fortsatt bra då så får hon flytta också. Sedan ska jag vänta någon vecka med att flytta fler fiskar. Vill kolla så att allt verkar okej samt undvika nitrit. Bolivianerna har dessutom lagt rom igen så när ynglena väl blivit frisimmande och sedan uppätna kan det vara dags för dem att flytta.

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      Härligt att allt gått bra så långt.

                      Ja tänkte på de, ancistrusen, vill inte den har lite mer algtillväxt i de nya karet innan du flyttar över henne? Eller hon nöjer sig kanske med algtabletter?

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Hon äter även algtabletter, zucchini och räkpellets så det bör gå bra.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Så här ser det ut nu. Vänligen tänk bort stenen längst fram till vänster om mitten - den tynger bara ner en rot tillfälligt. Nu får det vara så här ett tag så får jag finjustera på sikt. Jag vill tacka alla som hjälpt till med synpunkter och idéer!
                          Så fint det här blivit! Du har gjort ett riktigt bra arbete. Växterna gjorde jättemycket.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Tack Linda! Jag gillar det också

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              I morse när jag gick upp och tittade i storkaret blev jag så glad! Rosentetrorna spelade för varandra mellan grenarna, de var pigga, vackert färgade och verkade glada över sitt nya hem. De använde karets hela höjd och simmade runt med varandra i vad som såg ut som en parningsdans. Så har de visserligen gjort i mellankaret tidigare också men det blev extra härligt nu eftersom de har så mycket mera plats och fler höga grenar som de kan kryssa mellan. Vackert!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Åh vad bra det blev, tycker du lyckades riktigt bra med rötterna, ännu ett kar att hämta insperation från när jag inreder mina nya. Jättesnyggt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...