Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Ja, det är ju den processen som är en stor del av det roliga tycker jag!

    Hur går dina planer för 180-karet?

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Nando
      Kul att du tycker det Linda!

      Nu ser det ut så här. Vad tycker ni om stenarna i denna version?
      Jag tycker att du borde ta bort de "skarpa" stenarna, i en naturlig miljö är alla stenar rundslipade. Sticker i ögonen på mig, men jag är kanske lite överkänslig för de naturliga.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Ja, jag funderade också på det men hade inte nog med rundade stenar för att det skulle räcka. Ska se om jag kan göra om lite eller om det får vara som det är. Tack för synpunkten!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Nu har jag slipat lite på stenröset. Tog bort de skarpaste stenarna och försökte dölja kanterna på en del som blev kvar. Vad tycks nu?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Nando
            Nu har jag slipat lite på stenröset. Tog bort de skarpaste stenarna och försökte dölja kanterna på en del som blev kvar. Vad tycks nu?
            Betydligt bättre sett med mina ögon.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Gillas!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Tack c90 och ICC!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  I tråden ”Akvariestugan” skrev Nando;
                  ”Mats, om du har tid kan du väl titta i min tråd på inredningsbilderna. Tror du det passar för scalarer? Växter ska ju tillkomma såklart men tror du placeringen av, och mängden, rötter/grenar funkar?”

                  Halloj Nando!
                  Jag hoppar in här i din tråd och tar med mig frågan du ställde i min tråd.
                  Jag tycker du har placerat grenar och rötter på ett väldigt bra sätt. Det där är en typ av inredning som borde passa Scalarer alldeles ypperligt - så kör vidare på den stilen.

                  Jag skall inte bli alltför långrandig angående viss teknik man kan använda sig av när det gäller inredning, men, precis som några andras tankegångar i tidigare inlägg tycker även jag att karets kanter borde ”trollas bort”.

                  Nu vet jag att du tänker addera en hel del växter, bland andra Valisneria - och denna är bra att plantera, och låta sprida sig utmed gavel- och bakglas. Så, där kommer nog en enkel lösning att materialisera sig.

                  Jag tror mig förstå åt vilket håll du vill med din inredning, så som den ser ut nu.
                  Det finns olika sätt att fundera kring det här med glasets gränser, lite beroende på vilken typ av inredning man vill åstadkomma.
                  Ofta är det så att man vill lura ögat att tro att karet inte har några gränser - läs; gavlar och bakruta. Ett stort faktum är frontglaset, som vi liksom inte kommer undan - det är ju detta vi skall betrakta karet i sin helhet igenom.

                  Som jag ser din inredning nu har du placerat ”garneringen” som centrala delar i hela inredningen. Man kan säga att man ”ser inte skogen för alla träd”. Kvar blir de glasdelar och kanter man gärna vill ha bort i ögats synfält - cilikonfogar, hörnen där glaset möts och inte minst den kant som bildas där bottenmediat möter bakglastes nedre kant.
                  När man bygger den typ av inredning som jag tror du har i dina tankar, kan det vara bra att tänka i lager. Vet du hur en 3D-printer fungerar?
                  Man kan tänka sig att konstruera lager nedifrån och upp, men även bakifrån och fram.

                  Idén med mindre stenpartier är mycket god. Dessa partier kan du varva med mindre rötter och grenar som du placerar utmed gavelglasen och, i stort sett, hela bakglasets längd. Låt rot- och grenpartier både vara liggande och stående. Du kan även bygga ganska markant på höjden mot bakglaset. De trista utsugen till filtret kan du maskera med några stående pinnar, så blir de inte så utmärkande. Gör man så har man lagt lager på lager både nerifrån och upp, och bakifrån och fram. Sedan kan man garnera med den typ av grenar och rötter som du nu har i ditt kar.
                  Ungefär på detta sätt arbetar jag när jag inreder, oftast utan vatten - tänker i lager på lager.

                  Många löser ett liknande problem med en en bakgrund, exempelvis en ”Amazonas” från BTN.
                  De allra flesta blir dock så förälskade i sin fina bakgrund att man inte gärna placerar alltför mycket inredning framför, eller i samklang med bakgrunden. Resultatet blir i många fall outhärdligt trist och det enda man ser är just… bakgrunden. En idé är att väva så mycket adderande inredning att man inte ser vad som är bakgrund och övrig inredning - dyrt, men snyggt.

                  Ja, det här är bara små trix man kan använda sig av när man planerar och bygger inredning.

                  Din inredning ser jättehärlig ut, och du skall väl dra i växter hyfsat snart och då kommer du kunna dölja smådetaljer som skaver en aning.
                  Så, jag säger som andra som kommenterat dina grejer; det här blir toppen - och jag är övertygad om att scalarer kommer att trivas finfint i ditt kar.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Mats! Tack för att du tog dig tid att svara! Dina synpunkter har gett en hel del nya infallsvinklar. Ska se om jag kan göra några förbättringar i den riktning jag uppfattar att du pekar. Återkommer!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Mats! Tack för att du tog dig tid att svara! Dina synpunkter har gett en hel del nya infallsvinklar. Ska se om jag kan göra några förbättringar i den riktning jag uppfattar att du pekar. Återkommer!
                      No probs!
                      Ös på!
                      Medan du gör en massa inredningsvarianter, sätter dig ner i lugn och ro och betraktar karet under kortare och längre perioder, ser vad som behöver ändras och fixas - så kan du samtidigt planera vilka växter som senare skall placeras var och hur. Detta kan ta veckor, men så jädra härligt och kul!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Låter härligt! Jag har dock redan köpt växter Har ju tänkt på detta kar i några månader så nu är det lilla tålamod jag hade redan slut Ikväll ska det planteras!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Låter härligt! Jag har dock redan köpt växter Har ju tänkt på detta kar i några månader så nu är det lilla tålamod jag hade redan slut Ikväll ska det planteras!
                          Haha! Inredde du karet under de månader du tänkte..? OK, happy go lucky med planteringen.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Ja, jag vet att jag är lite knäpp! Hade ju ett ”modellkar” där jag torrinredde och testade olika alternativ. Det är såklart inte alls samma grej som i verkligheten men nu fixar jag inte att vänta längre. Man gör så gott man förmår!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Ja, jag vet att jag är lite knäpp! Hade ju ett ”modellkar” där jag torrinredde och testade olika alternativ. Det är såklart inte alls samma grej som i verkligheten men nu fixar jag inte att vänta längre. Man gör så gott man förmår!
                              Cool breeze! Gör så som du känner är bra för dig.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ska bli spännande att se hur det blir med växterna och efter råden som du fått!
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...