Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Nu är vi bortresta ett tag och min mamma ska mata och titta till fiskarna varannan dag. Känns lite nervöst men går säkert bra. När vi kommer hem blir det till att fylla storkaret med vatten och inredning samt köra igång pumpen!
    Förstår att det känns lite nervöst. Känner mig med lite nervös över att vi ska lämna våra ett tag snart. Jag är mest orolig för om det skulle bli väldigt varmt (utöver om något skulle gå sönder).
    Ska bli kul att se hur du inreder det med. Jag kommer knappt ihåg hur du hade tänkt dig.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ja, om något går sönder eller strömmen är borta länge blir det ju problem. Vi får hoppas att det går bra.

      Jag kommer knappt heller ihåg hur jag hade tänkt det med inredningen! Blir väl till att testa mig fram.

      Trevlig semester!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Åh vad roligt......äntligen, jättekul att få följa din resa

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tack! Ja, det ska bli skoj!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Nu är vi hemma och fiskarna har klarat sig bra! Bolivianerna har frisimmande yngel igen. Äggen/sprattlarna måste ha utvecklats snabbare i värmen för vanligtvis tar det mer än en vecka från äggläggning till frisimmande. När vi åkte hade de inte ens lekt än. Kul i alla fall även om jag vet att de inte kommer att lyckas freda dem mot de andra fiskarna i längden.

            Nu börjar också arbetet med att tvätta sand och få till allt i stora karet. Hoppas få till inredningen och kunna vattenfylla i veckan. Sedan ska växter inhandlas och planteras! Skoj!

            Hoppas att ni alla har det bra i denna otroliga sommarvärme!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ja denna sommar.....man vågar ju absolut inte klaga, men vist hade det varit skönt om det blev ett par grader under trettio....
              skönt att höra att allt gick bra, kul att komma hem och se att allt har funkat. Skall bli kul med ditt nya projekt.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Trevligt, då ska vi få följa ditt 540-projekt nu då. Vi hoppas på mycket bilder så klart.
                Ja vilken otrolig sommar, njuter och gläds för varje dag det är så här varmt och skönt. Helt perfekt!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ja, jag tycker också att vädret är underbart om man bortser från problemen det medför för jordbrukare och djur.

                  Så, ett antal sidor in i tråden kommer nu projektet igång på allvar! Inleder med en föga upphetsande bild på sköljd sand

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Grenar och rötter redo att placeras!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Men jädrar vad svårt det var! Här har jag hållit på i flera månader och torrinreda mitt ”modellkar” men när det kommer till kritan känns det ändå som att jag börjar om från noll med mina idéer. Toksvårt! Jag övertänker inredningen vilket gör att jag blir rejält missnöjd. Nu lägger jag ner för ikväll och testar vidare imorgon. God natt alla Zoopet-vänner!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Slänger in några bilder på nuläget i inredningen (vaknade tidigt och fixade lite !)

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Det tar tid att fylla ett 570-kar...

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Nu ser det ut så här!

                            Kommentar

                            • Stahl
                              • June 2018
                              • 333

                              Jag gillar det, speciellt hur de både är naturligt och estetiskt på samma gång.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Tycker också att det blivit fint och bra. Om jag får säga något, så hade jag nog adderat ett lite större stenröse under den ljusa roten till vänster. Ett röse som breder ut sig på höjd och bredd. Dels för att delvis "dölja" kontrasten mellan sidoruta och sandbädd. Dels för att det bildar grottor/sprickor åt ev yngel och sen för att det är perfekt och snyggt om du behöver klämma fast växter som växer på fast underlag.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...