Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Hoppas ni har haft en härlig midsommarafton! Vi hade det riktigt bra trots vädret.

    Nu några dagar efter flytten vågar jag säga att fiskarna klarade flytten bra och alla ser ut att må fint. Känns jätteskönt att det är avklarat i god tid innan storkaret kommer.

    Jag funderar på hur många fiskar jag bör ha för att det ska bli lagom mängd i 576L på sikt. Vill inte överbefolka. Samtidigt är det ju ett ganska stort kar och jag vill inte heller att det ska se tomt ut. Vad tror ni om detta: 7 scalarer, 20 rosentetror, 10-15 corydoras (trilineatus), 7 otocinclus, 5-8 boliviansk fjärilsciklid, ev någon apistogramma 1+2 och kanske 10-15 amanoräkor?

    Finns det någon som har erfarenhet av att ha större amanoräkor (ca 4cm) ihop med scalarer? Tänkte i så fall tillsätta räkorna före scalarerna.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Nando
      Hoppas ni har haft en härlig midsommarafton! Vi hade det riktigt bra trots vädret.

      Nu några dagar efter flytten vågar jag säga att fiskarna klarade flytten bra och alla ser ut att må fint. Känns jätteskönt att det är avklarat i god tid innan storkaret kommer.

      Jag funderar på hur många fiskar jag bör ha för att det ska bli lagom mängd i 576L på sikt. Vill inte överbefolka. Samtidigt är det ju ett ganska stort kar och jag vill inte heller att det ska se tomt ut. Vad tror ni om detta: 7 scalarer, 20 rosentetror, 10-15 corydoras (trilineatus), 7 otocinclus, 5-8 boliviansk fjärilsciklid, ev någon apistogramma 1+2 och kanske 10-15 amanoräkor?

      Finns det någon som har erfarenhet av att ha större amanoräkor (ca 4cm) ihop med scalarer? Tänkte i så fall tillsätta räkorna före scalarerna.
      Om du vill ha räkorna i karet så tycker jag du ska ha i dom först. Jag har ju 11 st i mitt akvarium men ser dom nästan aldrig.

      I mitt 720 har jag 20 scalarer 15 cyrodoras stairbai 15 svärdbärare 11 st siamensismalar 5 ancistrus 5 kuliålar 11 amano 7 mosaikguramis. Jag vill ha ett stort stim med citrontetra eller koppar tetra vit fläckig. 50-60 st så det blir ett rejält stim.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Det blir säkert effektfullt med ett så stort stim!

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Nando
          Hoppas ni har haft en härlig midsommarafton! Vi hade det riktigt bra trots vädret.

          Nu några dagar efter flytten vågar jag säga att fiskarna klarade flytten bra och alla ser ut att må fint. Känns jätteskönt att det är avklarat i god tid innan storkaret kommer.

          Jag funderar på hur många fiskar jag bör ha för att det ska bli lagom mängd i 576L på sikt. Vill inte överbefolka. Samtidigt är det ju ett ganska stort kar och jag vill inte heller att det ska se tomt ut. Vad tror ni om detta: 7 scalarer, 20 rosentetror, 10-15 corydoras (trilineatus), 7 otocinclus, 5-8 boliviansk fjärilsciklid, ev någon apistogramma 1+2 och kanske 10-15 amanoräkor?

          Finns det någon som har erfarenhet av att ha större amanoräkor (ca 4cm) ihop med scalarer? Tänkte i så fall tillsätta räkorna före scalarerna.
          Hej tycker du fått ihop en bra combo men jag vet inget om dom här och hur de går ihop med resten av fiskarna =) (5-8 boliviansk fjärilsciklid, ev någon apistogramma 1+2).

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ok!

            Nu tror jag att min bolivianhane har lekt med en annan hona. Han vaktar rom som är befruktad, ibland tillsammans med en hona som inte är den han tidigare lekt med. Trodde de var ”trogna” men det verkar inte så denna gång.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Snart är mitt 576L Akvastabil Fusion här. Det innebär att de flesta av fiskarna som idag går i mitt Juwel Rio 240L kommer att flytta. Då blir ju Riot nästan tomt. Frågan är vad jag ska fylla på det karet med. Efter många funderingar har jag i nuläget landat i följande. 4 mosaikguramis, 3 siamesiska algätare (dessa har jag redan), 5 botia striata, 7 garra flavatra och ev. ett gäng kopparbarber eller blå kilfläcksrasboror. Vad tror ni som har erfarenhet av en eller flera av dessa fiskar om min tänkta kombination?

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Jag har inga erfarenheter från nämnda fiskarna direkt. Även om jag tycker att det låter som en bra bladning.
                Däremot så tycker jag att kopparbarber verkar vara så roliga fiskar med ett roligt beteende samt att de verkar lätta att odla. Det är en fisk som jag hade velat ha om jag hade haft ett asiatiskt akvarium.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Hej!
                  Har du köpt ditt Eheim 2080 än?
                  Annars finns det ett kanon tillfälle på Blocket nu såg jag. Bra pris för fina filter. Värt en resa även om man bor en bit bort.
                  https://www.blocket.se/goteborg/Akva....htm?ca=23&w=3

                  Och nej, det är inte min annons.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack för tipset! Jag har dock redan beställt det.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo
                      Jag har inga erfarenheter från nämnda fiskarna direkt. Även om jag tycker att det låter som en bra bladning.
                      Däremot så tycker jag att kopparbarber verkar vara så roliga fiskar med ett roligt beteende samt att de verkar lätta att odla. Det är en fisk som jag hade velat ha om jag hade haft ett asiatiskt akvarium.
                      Jag tycker också kopparbarber verkar roliga! Hoppas bara de inte är för stökiga för guramis och att de inte är fenbitare.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando

                        Jag tycker också kopparbarber verkar roliga! Hoppas bara de inte är för stökiga för guramis och att de inte är fenbitare.
                        Har du sett detta klipp:
                        Senast redigerad av LindaAlgo; 25 June 2018, 21:14.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Nej, det hade jag inte. Tack!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det verkar ju av infon på klippet som att kopparbarber är ganska fredliga. Hoppas, hoppas!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Det verkar ju av infon på klippet som att kopparbarber är ganska fredliga. Hoppas, hoppas!
                              Fått det intrycket med. Har sett en del använda dem i ”aquascape nano tank”. Men jag spekulera bara och förhoppningsvis kan någon mer kunnig svara dig.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Jag har läst på en del nu och de flesta beskrivningar av kopparbarben innehåller påståendet att de är fredliga så det borde ju ligga någon sanning bakom det! Får bli ett gäng sådana sedan.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...