Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Den är stor ser inte det på bilden men i verkligheten så är den 6 Cm och är väldigt vacker skiftar i färg beroende på omgivning och om den är rädd.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack för tipsen! Min tanke är att scalarerna ska i sist, med undantag för otocinclusarna som jag måste ha i senare eftersom karet behöver gå ett tag innan algerna som ottosarna gillar börjar växa.

      Räkan på bilden ser häftig ut! Vad är det för sort?

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Ursprungligen postat av Nando
        Räkan på bilden ser häftig ut! Vad är det för sort?
        Det är en form av Macrobrachium.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ok, tack!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ikväll när jag bytte vatten i mitt 240L hittade jag kakaduahonan död. Har inte sett henne på ett tag, så jag anade att hon inte var okej. Tråkigt när fiskar dör tycker jag. Kakaduorna är ju kortlivade och hon har fått två kullar yngel där några nu är så pass stora att jag tror de kommer att klara sig. Nu är hanen ensam kakadua i det större karet. Hans halvstora yngel går i det lilla. Vill inte köpa någon ny hona innan jag flyttat det större karet till sin nya plats. Tror ni hanen mår dåligt om han får gå några veckor utan hona?

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Vad tråkigt att hon dog.
              Min hane har gått ensam i två veckor nu. Han verkar inte bry sig nämnvärt. Men sen vet jag inte hur han reagerar när han får sin nya hona. Men i ditt fall så borde det spelplanen jämnas ut när de flyttas till ett nytt kar. Men det är ju bara spekulationer från en okunnig.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Fast det låter klokt!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Bolivianerna är verkligen fertila... Senaste kullen gick snabbt åt och nu leker de igen. Undrar om det är värmen som påverkar deras leklust. De har fått rom tre gånger på bara några veckor nu.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Bolivianerna är verkligen fertila... Senaste kullen gick snabbt åt och nu leker de igen. Undrar om det är värmen som påverkar deras leklust. De har fått rom tre gånger på bara några veckor nu.
                    Vad roligt! Och det låter ju inte otroligt.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      En sak som jag funderar på ibland är att platyyngel, som ju inte skyddas alls av sina föräldrar, tycks klara sig bättre i mina kar genom att helt enkelt gömma sig och hålla låg profil än vad bolivianynglena, som vaktas av föräldrarna, gör. Kanske har det att göra med att platyynglena inte håller ihop, och därför syns mindre, medan bolivianynglena är i en grupp runt föräldrarna och därför blir ett tydligt mål för alla rovfiskar. Bolivianernas yngel är dessutom ganska oskygga till skillnad mot platysarna som simmar undan så fort någon närmar sig. Jag förstår att det naturligtvis blir annorlunda i det fria där föräldrarna kan välja vart de vallar sina yngel men lite knasigt är det ändå att de som får klara sig helt själva tycks klara sig bättre i mina kar än de som har två hängivna föräldrar. Otacksamt på något sätt...

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ja man tycker ju att det är väldigt orättvist på något sätt.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Jag testar vidare med mina grenar, rötter och övrig rekvisita... Nästa vecka ska jag beställa karet!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Krukväxten och den dammiga plastblomman markerar tänkta platser för ett par större svärdsplantor. På kortsidan till vänster funderar jag på att plantera jättevallis. Sedan ska grenarna och rötterna få ett gäng javaormbunkar och anubias klistrade på sig. Cryptosar ska planteras på olika ställen i sanden.

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Hej Nando Fundera över om du kan hänga något ner från ovan i karet så fyller du även ut utrymmen som oftast blir ovanför.
                              Har man ett högt akvarium så brukar det bli stora tomrum ovanför även om man har mycket rötter på bottnen. dock får man ta i planering att fiskarna ska kunna simma runt och under

                              Ekenberg hade en rott från ovan i början när han köpte sina små diskusar. jag har ett räkkar som är ganska högt och smalt som jag har rötter från ovan men inga från bottnen för att fylla upp höjden

                              Lite dåliga bilder då det är grumligt vatten.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4558.jpg
Visningar: 285
Storlek: 329,8 KB
ID: 2386880Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4557.jpg
Visningar: 283
Storlek: 304,5 KB
ID: 2386881

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jag testar vidare med mina grenar, rötter och övrig rekvisita... Nästa vecka ska jag beställa karet!
                                Bra planering, fundera över om du skulle kunna ta någon av rötterna och hänga från något tvärstag mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...