Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Det nya kommer i juli!

    Grejen med bolivianerna är att de haft rom och yngel många gånger förr men ynglen blir alltid uppätna trots att föräldrarna vaktar så gott de kan. Denna gång slutade honan dock att vakta typ ett dygn efter de blivit frisimmande. Jag vet inte varför hon gjorde så, det har inte hänt tidigare. Antagligen är karet för litet för att de ska kunna freda sina yngel med andra yngelätande fiskar runt sig. Hoppas på bättre lycka i storkaret där alla får mer plats!

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av Nando
      Det nya kommer i juli!

      Grejen med bolivianerna är att de haft rom och yngel många gånger förr men ynglen blir alltid uppätna trots att föräldrarna vaktar så gott de kan. Denna gång slutade honan dock att vakta typ ett dygn efter de blivit frisimmande. Jag vet inte varför hon gjorde så, det har inte hänt tidigare. Antagligen är karet för litet för att de ska kunna freda sina yngel med andra yngelätande fiskar runt sig. Hoppas på bättre lycka i storkaret där alla får mer plats!
      Spännande! Tycker att 540 liters är en bra storlek med. Man får möjligheter men det skenar ändå inte iväg.

      Det låter ju rimligt med. Det är ju tufft att hålla de hungriga gamarna borta.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        Ska bli så roligt att se hur det utvecklar sig i det stora karet, jag tror du är på helt rätt linje med att de inte lyckas freda sig nu men att de kommer lyckas med det i de större karet lättare.

        Jag har fått lek och frisimmande två gånger nu på mina Apistogramma Cactauoides, men dagen efter de lämnar grottan första gången är alla helt borta nästa morgon. Jag är rätt säker på att mina 35 Odessabarber ligger bakom det och att de helt enkelt inte har tillräckligt med utrymme för att gömma undan dem i ett 300L. Även om de är väldigt olika arter så är ju båda dvärgciklider och jag tror att de kan dela vissa likheter i sin vakt av avkomman, jag är ju inte helt säker på om barberna äter upp dem. Vissa ciklider äter ju upp sina egna ungar när de vet att de inte kommer lyckas försvara dem, bara för att andra fiskar inte skall få näringen.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          I mitt lilla 120L har kakaduorna fått yngel flera gånger och några är nu så stora att de inte blir uppätna. De har dock bara gått med små neontetror under den perioden och mot dem lyckades föräldrarna alltså freda i vart fall några stycken. Tror som du att ett stort gäng odessabarber blir för svårt. Mina rosentetror i det andra karet lyckades ju käka upp alla bolivianyngel denna gång och de är bara 12 stycken.

          Ja ja, det är tråkigt när yngel blir uppkäkade men kul ändå att fiskarna leker och får yngel. Jag hoppas det betyder att de trivs och har en bra miljö.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando

            Ja ja, det är tråkigt när yngel blir uppkäkade men kul ändå att fiskarna leker och får yngel. Jag hoppas det betyder att de trivs och har en bra miljö.
            Jag tänker så med. Och har man inga planer på att odla så tänker jag att det inte spelar så stor roll.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Här är kort på mina nya äppelgrenar! Jag ska barka av dem helt i hopp om att de torkar snabbare då.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Blir riktigt snyggt.

                  (Barken kan gott vara kvar när du preppar andra grenar, längre fram - finns mycket gott att hämta där...).

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack! Ja, hade det inte varit för att det måste torka snabbt nu så skulle barken ha fått vara kvar.

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Jag barkade av några av grenarna och andra fick vara med barken. Precis som mats säger så finns det mycket gott där. Mina ancistrus älskar barken och tuggar hella tiden på barken. Får nu ha minna växter ifred

                      Ser fram emot när du börjar fixa med dit kar lägg gärna ut bilder mvh.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Bilder kommer, var så säker! Får hem karet i juli. Sedan ska jag sätta scapen, plantera växter, köra igång långsamt och börja med att flytta rosentetrorna från 240-karet. De får vara inkörsfiskar. Därefter kommer bolivianerna och, kanske, amanoräkorna från lilla karet. Jag ska så småningom köpa nya corydoras (trilineatus) och, på sikt, otocinclus. Och så dantum scalarer såklart!

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Bilder kommer, var så säker! Får hem karet i juli. Sedan ska jag sätta scapen, plantera växter, köra igång långsamt och börja med att flytta rosentetrorna från 240-karet. De får vara inkörsfiskar. Därefter kommer bolivianerna och, kanske, amanoräkorna från lilla karet. Jag ska så småningom köpa nya corydoras (trilineatus) och, på sikt, otocinclus. Och så dantum scalarer såklart!
                          Ska du ha Amanoräkor i samma kar som Scalarerna, funkar det?
                          är sugen på amano som städare i mitt kar men vågade inte lägga i dom där pga att dom kanske blir uppätna?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Jag vet inte hur jag ska göra. Det är just risken att scalarerna äter upp dem som gör att jag tvekar. De är toppenbra städare och dessutom roliga att titta på. En vuxen scalar kan säkert äta även en stor amano. Vad jag har läst på nätet finns det några som påstår att om scalarerna är mindre och får växa upp med räkorna så lär de sig att räkorna inte är mat. Ingen aning om det stämmer. Vissa av mina räkor är riktigt stora, ca fyra cm medan några andra är rätt små. Gissar att de stora kan klara sig men att de mindre riskerar att gå åt. Det vill jag inte. Å andra sidan kommer karet vara stort och ha många gömställen. Kanske kan de klara sig då om de förstår att hålla sig undan. Känns ändå tveksamt.

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Jag vet inte hur jag ska göra. Det är just risken att scalarerna äter upp dem som gör att jag tvekar. De är toppenbra städare och dessutom roliga att titta på. En vuxen scalar kan säkert äta även en stor amano. Vad jag har läst på nätet finns det några som påstår att om scalarerna är mindre och får växa upp med räkorna så lär de sig att räkorna inte är mat. Ingen aning om det stämmer. Vissa av mina räkor är riktigt stora, ca fyra cm medan några andra är rätt små. Gissar att de stora kan klara sig men att de mindre riskerar att gå åt. Det vill jag inte. Å andra sidan kommer karet vara stort och ha många gömställen. Kanske kan de klara sig då om de förstår att hålla sig undan. Känns ändå tveksamt.
                              Det är smart att du tillsätter amanoräkorna före scalarerna och som du säger att är scalarerna små vid start så växer dom upp tillsammans. Efter att du tillsatt scalarerna så kan du inte tillsätta nya amano i mindre storlek det gäller även små fiskar som kan få plats i deras munnar.

                              Det har att göra med att nya arter som tillsätts i akvariet har en form av doft som blir nyintroducerad, och gör andra fiskar nyfikna på att se efter vad det är.
                              Om dom märker att det går att äta en av de nya mindre arterna så märker dom att det gick att äta dom, och då måste det ju vara lika gött med dom andra som tillsattes tidigare.
                              Detta gör att dom kan matcha doften med de nya arterna och de gamla.

                              Sen kan man alltid testa, jag har varit sugen på amano och hade det tidigare i mitt 720 och dom var de enda som klarade livet av de totala 100 st räkorna jag hade.
                              Hade ett större stim med körsbärsräkor som inte klarade sig utan blev mat.

                              Jag har funderat på den här räkan:
                              tror den heter så och är större, men fick höra av ägaren att den med sina klor tar mindre fiskar mm och äter upp. Eftersom jag har 15 st Corydoras Stairbai så rekomenderades inte det, då dom är bottenättare.

                              Mvh

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 86,8 KB
ID: 2386619

                                Kommentar

                                Arbetssätt...