Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Ursprungligen postat av smallfry
    Bra tips! Visste inte att akvarister behövde en Volvo Duett! Måste nog skaffa en!
    Ja, det får kanske bli en sådan när det är dags att byta bil

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Jag är mycket nöjd över beslutet att flytta ancistrusen. Tyckte bolivianerna visade lektendenser och kände att jag ville ge dem en chans att slippa få rommen uppäten. Igår låg det mycket riktigt rom på ett löv!

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Vad roligt att du har beställt ditt nya akvarium. Ska bli kul att få följa din resa.

        Vad kul med lek också. Inga nya bilder på ditt nuvarande akvarium?
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ska se om jag kan ta några nya bilder på karen och lägga upp. Kul att du hittat hit Linda!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Här kommer bilder på mina nuvarande kar (240L och 120L). Förlåt för speglingarna...

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Så fina de är. Jag gillar verkligen dina stenar. Du har lyckats bra med din inredning med. Speciellt i 120 liters akvariet, om jag antar rätt att det är den andra bilden.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                I det mindre karet går platys, neontetror, kakaduaciklidyngel, otocinclus, amanoräkor och en ancistrus (terrormalen Malin).

                I det större går bolivianer, rosentetror, otocinclus, banditpansarmalar, siameser och ett par kakaduaciklider.

                Tanken är, som jag nog redan skrivit, att bolivianerna och rosentetrorna ska flytta till det kommande 570-karet. Ev. ska de vuxna kakaduorna också få flytta dit. Utöver de fiskarna ska jag köpa corydoras av något slag, otocinclus och, som huvudfisk, ett gäng scalarer. Kanske vågar jag mig också på att tillsätta stora amanoräkor.

                240-karet ska sedan kompletteras med ett stim av någon sorts tetra, kanske vinkeltetra, och några stycken inkas stenciklider.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ursprungligen postat av LindaAlgo
                  Så fina de är. Jag gillar verkligen dina stenar. Du har lyckats bra med din inredning med. Speciellt i 120 liters akvariet, om jag antar rätt att det är den andra bilden.
                  Tack! Ja, lillkaret är den andra bilden. Stenarna i det karet är köpestenar. Sådana hade jag också i det större men eftersom jag snart ska ge mig på att försöka flytta det karet med fiskar och lite vatten kvar har jag plockat ut de tyngre stenarna och bara lagt dit några små. Stenen till vänster håller det catappalöv på plats som bolivianerna lagt sin rom på. Kokosnötsgrottorna är ditlagda för att kakaduorna ska ha någonstans att leka om de skulle känna för det. I lillkaret lekte de flera gånger i en kokosnötsgrotta så de verkar gilla sådana.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Jag blir alltid så förvånad över hur många akvariekonstnärer det finns, du är definitivt en av dem. Otroligt vackert, det kommer bli spännande att se vad du lyckas med i ditt stora kar när det kommer.... stordåd alldeles säkert

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vad snäll du är!

                      Jag gillar karen och hur växterna har utvecklats. Det blir ju inte som man har tänkt sig från början eftersom växterna sprider sig och lever sitt eget liv. Förut hade jag mycket javamossa i båda karen. Den är toppen för yngel att gömma sig i men svår att hålla snygg och på plats tycker jag. Har därför rensat ut det mesta och bara lämnat den på ett par ställen för ynglens skull.

                      Jag längtar så mycket efter att försöka få till en passande inredning för scalarerna som samtidigt blir fin att titta på. Ibland kan jag nästan inte sova för jag ligger och tänker hur jag ska göra. Det är tur att jag har modellkaret som jag kan testa mina idéer i!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        När jag tittar på den första bilden, så ser det ut som en spegling av något kar som jag har haft tidigare. Förstår ju förstås att du har inrett utifrån ditt eget huvud, men kul ändå, snyggt!

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Kul! Jag har ju plöjt hela din tråd så det är kanske så att någon av dina inredningar har satt sig i mitt undermedvetna och poppat fram i detta kar!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Kul! Jag har ju plöjt hela din tråd så det är kanske så att någon av dina inredningar har satt sig i mitt undermedvetna och poppat fram i detta kar!


                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Typ reinKARnation!

                              Hur går det med dina fiskar Inger? Är fjärilarna fortfarande blyga?

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det är spännande att iaktta bolivianerna med rom! Nu har de som vanligt flyttat rommen till en grävd grop. Föräldrarna samarbetar bra, fläktar, vaktar och byts av. En av de övriga honorna verkar dock ha fått en knäpp. Hon står ganska nära gropen, iklädd vaktdräkt och jagar bort övriga fiskar. Hon spänner upp sig och måttar mot föräldrarna också, ungefär som att hon vaktar egen rom, vilket hon inte gör, eller att hon på något sätt är ute efter den rom som finns. Det ser helskumt ut och föräldrarna är märkbart störda över hennes beteende men lyckas inte jaga iväg henne. Vad kan hennes agerande bero på? Övriga bolivianer ser ut som vanligt i färg och beteende och håller sig i andra delen av akvariet. Kommer de över ”gränsen” blir de bortjagad av föräldrarna eller ”bonusmamman” och simmar då snabbt iväg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...