Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Det är jättesnyggt!

    Fegis som jag är tror jag ändå att det, i mitt fall, blir bäst med ett kar med lock t.ex. Akvastabil Fusion som Inger tipsade om. Då får jag en snygg och funktionell helhetslösning med ljusrampen inne i karet. Sedan kan jag fokusera på det jag tycker är roligt, nämligen att försöka inreda optimalt och fint för karets tänkta invånare.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      Jo, tanken med helglasakvarier är väl att det inte akvariet i sig som skall intressera utan inredningen. Men det är mest dom som håller på med aquascaping som anammat detta skulle jag tro. Men det är rätt behändigt ur skötselsynpunkt att slippa ramp som vilar på och täcker akvariet. Bara att sticka ner armen och greja .

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Kan någon av er se vilket trädslag detta är?

        Trädet har stått dött på tomten i minst 6 år. Jag funderar på om det går att ha i karet eller om det möjligen är ett barrträd. Om det skulle vara barr kan det fortfarande avge skadliga ämnen nu trots att det varit dött så länge? Jag tänkte ta bort barken och beskära ev ruttna delar och blötlägga flera veckor innan det ska i karet. Vill dock inte riskera fiskarnas hälsa om det finns risk för att det är ett barrträd. Tycker barken ser ut som tall men trädet i övrigt ser inte så ut.

        Hjälp!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          En till bild!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Högst sannolikt tall ja... bara att hiva.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Synd, jag får hålla ögonen öppna efter något liknande. Har en del träd på tomten som lever farligt i jakten på den rätta grenen

              Sitter ute på altanen och dricker rödvin med mannen och pratar om det kommande storkaret. Urmysigt!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Här kommer en dum fråga (till) som jag hoppas någon kan svara på. Innan det nya karet kommer så måste jag flytta mitt Juwel Rio 240L inklusive möbel ca åtta meter från den plats det står på nu. Det säkraste sättet är väl att ta ut fiskarna, tömma karet på allt vatten och sedan bära/dra möbeln med karet på till rätt plats. Min fråga är dock om det kan funka att istället låta lite vatten vara kvar, så att fiskarna inte behöver flyttas, och sedan bära/dra möbeln med det delvis vattenfyllda karet på till rätt plats. Någon som har flyttat ett kar med lite vatten kvar i? Vad tror ni?

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Så, efter mycket velande har jag bestämt mig för ett Akvastabil Fusion 160x60x60 med tillhörande bänk (maken får svetsa ihop något annat).

                  Man kan välja olika ljuslösningar. Jag lutar åt dimningsbara t5 med sunriser. Ska inte ha några särskilt ljuskrävande växter. Funderade på om led vore bättre men tror det blir t5.

                  Karet blir alltså på ca 570L vilket kommer räcka bra för de fiskar jag tänker mig. Gör nog så att jag beställer så att det levereras i början på juli. Då hinner jag köra igång det i lugn och ro under semestern och förhoppningsvis få allt i balans så att jag i långsam takt kan flytta en del fiskar från mitt 240-kar och senare köpa scalarerna när jag hittar ”rätt” grupp.

                  Under tiden roar jag mig med att torrinreda mitt ”modellkar”. Det är också kul!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Så, efter mycket velande har jag bestämt mig för ett Akvastabil Fusion 160x60x60 med tillhörande bänk (maken får svetsa ihop något annat).

                    Man kan välja olika ljuslösningar. Jag lutar åt dimningsbara t5 med sunriser. Ska inte ha några särskilt ljuskrävande växter. Funderade på om led vore bättre men tror det blir t5.

                    Karet blir alltså på ca 570L vilket kommer räcka bra för de fiskar jag tänker mig. Gör nog så att jag beställer så att det levereras i början på juli. Då hinner jag köra igång det i lugn och ro under semestern och förhoppningsvis få allt i balans så att jag i långsam takt kan flytta en del fiskar från mitt 240-kar och senare köpa scalarerna när jag hittar ”rätt” grupp.

                    Under tiden roar jag mig med att torrinreda mitt ”modellkar”. Det är också kul!
                    Jag tycker att de ska bli rackarns skoj att följa din inredning och dina scalarer i ditt nya A fusion-kar Nando . Hur går det med dina apisynglingar?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Här kommer en dum fråga (till) som jag hoppas någon kan svara på. Innan det nya karet kommer så måste jag flytta mitt Juwel Rio 240L inklusive möbel ca åtta meter från den plats det står på nu. Det säkraste sättet är väl att ta ut fiskarna, tömma karet på allt vatten och sedan bära/dra möbeln med karet på till rätt plats. Min fråga är dock om det kan funka att istället låta lite vatten vara kvar, så att fiskarna inte behöver flyttas, och sedan bära/dra möbeln med det delvis vattenfyllda karet på till rätt plats. Någon som har flyttat ett kar med lite vatten kvar i? Vad tror ni?
                      Jag flyttade ett 180 över rummet med tio cm vatten kvar och fiskar! Jag lyfte varje sida och la under en filt sen drog jag det försiktigt och det gick fin fint.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Här kommer en dum fråga (till) som jag hoppas någon kan svara på. Innan det nya karet kommer så måste jag flytta mitt Juwel Rio 240L inklusive möbel ca åtta meter från den plats det står på nu. Det säkraste sättet är väl att ta ut fiskarna, tömma karet på allt vatten och sedan bära/dra möbeln med karet på till rätt plats. Min fråga är dock om det kan funka att istället låta lite vatten vara kvar, så att fiskarna inte behöver flyttas, och sedan bära/dra möbeln med det delvis vattenfyllda karet på till rätt plats. Någon som har flyttat ett kar med lite vatten kvar i? Vad tror ni?
                        Jag har flyttat akvarier med vatten, fiskar, växter, allt, flera gånger. Det mest spännade var när vi i GAF ordnade med utställningar på Svenska Mässan och omkring 1992 i växthuset i Trädgårdsföreningen. Ungefär 1/3 del vatten kvar, det andra i 20 litersdunkar, många dunkar var det, och mycket folk. Det var specialgjord vagn, en VW-buss, en Volvo Duett, en saxlift, ja även gaffeltruck har användes. Oftast fick fiskarna åka i andra klass i plasthink.
                        Jag blev stoppad i en poliskontroll i en nedlastad Mazda 626, poliserna hade väl litet svårt att tro mig, med minst 10 st 20 litersdunkar med akvarievatten, hinkar med fiskar, och en dunk med jäsande sörja som skulle ned i ett växakvarium, jo det fanns en mindre förpackning med aktivt kol också, men ingen säd och inga potäter. Set blev stt dela ut fribiljetter till utställningen.
                        Men det är litet tunga och stökiga fordon och maskiner att ha hemma...

                        Men hemma.... Mitt Lido 120 har bytt plats många gånger, står på ett lackat furugolv, bara att tömma omkring 20 liter vatten och dra det försiktigt på golvet, som är lagom halt. Andra akvarier på benställning har lyfts väldigt försiktigt med hänstäng och fått en gammal trasmatta under benen/fötterna, sedan har de dragits på golvet, någon gång lades såpa på golvet för att göra det halare. Men man måste lyfta dörsiktigt, risk annars att skada både golv och akvarium. Men Juwel med möbel är nog relativt riskfritt, häll ut en del vatten, kanske hälften, med en stabil planka med anhåll används som hävstång, och succesivt peter du under en matta, eller flera mattbitar under fötterna, såpa golvet och tag någon till hjälp och skjut på.
                        En god vän skulle flytta ett stort ekskåp, han hade hjälp mig att kasa omkring akvarium och tillämapde samma princip, men använde silikospray på golvet istället, det var svårt att få bort och efter en hamv dag var det glashalt på golvet.... i hela huset.

                        Kommentar

                        • smallfry
                          • April 2018
                          • 48

                          Bra tips! Visste inte att akvarister behövde en Volvo Duett! Måste nog skaffa en!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Jag tycker att de ska bli rackarns skoj att följa din inredning och dina scalarer i ditt nya A fusion-kar Nando . Hur går det med dina apisynglingar?

                            //Inger
                            Det glädjer mig att du tycker så Inger!

                            Apisynglen mår bra, har sett tre samtidigt senast i förrgår så minst tre lever i alla fall. Föräldrarna har fått flytta till 240-karet vilket än så länge funkar bra. I samma veva flyttade jag ancistrusen till 120-karet så att bolivianer och kakaduaciklider får ha ev. rom ifred.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Jag flyttade ett 180 över rummet med tio cm vatten kvar och fiskar! Jag lyfte varje sida och la under en filt sen drog jag det försiktigt och det gick fin fint.
                              Tack för att du berättade detta! Då känns det lite mindre läskigt att försöka sig på!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ursprungligen postat av Björn J.

                                Jag har flyttat akvarier med vatten, fiskar, växter, allt, flera gånger. Det mest spännade var när vi i GAF ordnade med utställningar på Svenska Mässan och omkring 1992 i växthuset i Trädgårdsföreningen. Ungefär 1/3 del vatten kvar, det andra i 20 litersdunkar, många dunkar var det, och mycket folk. Det var specialgjord vagn, en VW-buss, en Volvo Duett, en saxlift, ja även gaffeltruck har användes. Oftast fick fiskarna åka i andra klass i plasthink.
                                Jag blev stoppad i en poliskontroll i en nedlastad Mazda 626, poliserna hade väl litet svårt att tro mig, med minst 10 st 20 litersdunkar med akvarievatten, hinkar med fiskar, och en dunk med jäsande sörja som skulle ned i ett växakvarium, jo det fanns en mindre förpackning med aktivt kol också, men ingen säd och inga potäter. Set blev stt dela ut fribiljetter till utställningen.
                                Men det är litet tunga och stökiga fordon och maskiner att ha hemma...

                                Men hemma.... Mitt Lido 120 har bytt plats många gånger, står på ett lackat furugolv, bara att tömma omkring 20 liter vatten och dra det försiktigt på golvet, som är lagom halt. Andra akvarier på benställning har lyfts väldigt försiktigt med hänstäng och fått en gammal trasmatta under benen/fötterna, sedan har de dragits på golvet, någon gång lades såpa på golvet för att göra det halare. Men man måste lyfta dörsiktigt, risk annars att skada både golv och akvarium. Men Juwel med möbel är nog relativt riskfritt, häll ut en del vatten, kanske hälften, med en stabil planka med anhåll används som hävstång, och succesivt peter du under en matta, eller flera mattbitar under fötterna, såpa golvet och tag någon till hjälp och skjut på.
                                En god vän skulle flytta ett stort ekskåp, han hade hjälp mig att kasa omkring akvarium och tillämapde samma princip, men använde silikospray på golvet istället, det var svårt att få bort och efter en hamv dag var det glashalt på golvet.... i hela huset.
                                Gillar dina målande berättelser! Tack för tipsen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...