Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Stör ni er på att min projekttråd har ett namn som inte fullt ut återspeglar innehållet? Jag har visserligen 540-baljan som projekt och i den ska det gå bl.a Scalare men jag skriver ju också om mina befintliga kar och fiskar... Borde jag ändra trådämnet eller står ni ut ändå ?

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      Ursprungligen postat av Nando
      Stör ni er på att min projekttråd har ett namn som inte fullt ut återspeglar innehållet? Jag har visserligen 540-baljan som projekt och i den ska det gå bl.a Scalare men jag skriver ju också om mina befintliga kar och fiskar... Borde jag ändra trådämnet eller står ni ut ändå ?
      Det är väl inget ovanligt, många trådar utvecklas ju och handlar ofta om annat än vad de gjorde från början.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Bra!

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          Ursprungligen postat av Nando
          Bra!
          Iofs kan du ju om du vill, gå in i det första inlägget och redigera rubriken, och då kanske alla andra tror att det är en ny tråd att klicka in sig på...

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Jag är verkligen förvirrad angående vilket ytterfilter jag ska välja. De på min akvarieaffär, som jag har stort förtroende för, tycker att mitt tänkta filter har onödigt stor kapacitet i förhållande till tänkt fiskbelastning och att det räcker med en modell mindre. Prisskillnaden är dock inte så stor mellan modellen under och den jag tänkt köpa. Rent storleksmässigt är det viss skillnad dock. Jag tänker lite förenklat att det måste vara bättre med en rejält bra filtrering och genomströmning än motsatsen. Man behöver ju inte ha utblåset på max så att det blir storm utan kan dra ned det och/eller sätta strilrör. De fiskar jag ska ha vill inte ha så stark cirkulation vad jag har förstått.

            Tänker jag fel? Blir ju lite fundersam när de rekommenderar mig att köpa något som är billigare än det jag föreslagit, då kanske det ligger något klokt i deras resonemang eftersom det uppenbarligen inte handlar om att sälja den dyraste produkten...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              Ytterfilter brukar inte ha så vådligt starka flöden eftersom slangar bromsar en del. Vad är det för filter det handlar om? och det är 540L?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Eheim 2080 till ett 540L.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  Ja men det är väl säkert lagom cirulationsmässigt...
                  Det jag har svårt för med eheim är de dåliga utblås som är en stel böj och inte kan riktas och det höga priset. (och de gröna rören.)
                  Jag kör jBL och tycker det är fantastiskt.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack för dina erfarenheter! Måste läsa på om JBL. Kan egentligen inget om ytterfilter och försöker nog mest klamra mig fast vid något jag fick tips om och som verkade bra.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13109

                      Ja men då ska jag inte sätta griller i huvudet på dig Kör som du tänkt
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Griller i huvudet är bra tror jag

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Testar att lägga en ”filtertråd” under rätt avdelning med förhoppning om ytterligare tips! Tack alla som redan delat med sig med tips här.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det kliar i fingrarna! Vill börja inreda genast men har inte köpt karet än. Min förstående man har därför byggt en modell som jag kan testa i! Här kommer några bilder...

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Det kliar i fingrarna! Vill börja inreda genast men har inte köpt karet än. Min förstående man har därför byggt en modell som jag kan testa i! Här kommer några bilder...
                              Det ser jättefint ut Nando, och jag förstår fullkomligt din klåda i fingrarna

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Tack! Det är barnsligt roligt att testa olika alternativ!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...