Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #91
    Tack så mycket Björn! Maken hälsar att han ska fundera några varv till på nederdelen.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #92
      Ursprungligen postat av Nando
      Tack så mycket Björn! Maken hälsar att han ska fundera några varv till på nederdelen.
      Jo men det tål att funderas på. Hoppas du förstod vad jag menade.
      I annat fall kan man ju höja konstruktionen, så att ett ytterfilter får plats mellan nedersta hyllplanet och sedan går fritt med slangar och allt under akvariets botten... men då måste du lyfta filterbehållaren en bit och sedan skjuta in den i skåpet.

      Lägge en tjock vattenfast plywoodskiva eller hellre plyfaskiva högst upp, och på den något mjukt, 25 mm tjock cellplast, alltså Frigolit eller liknande, isolerar för varme och akvariet står mjukare. Bra om bottenmaterialet inte kyls ned underifrån, växterna växer litet bättre då och du sparar energi.

      Tänk också på att bygga en lättåtkomlig "elcentral" du vill kanske ha några olika timrar, och sådana får inte plats intill varandra i en vanlig sådan där lång grenkontakt. Sätt upp några eluttag extra, det är bra att ha till extra "städpump" och om det blir kallt, extra doppvärmare.

      En kompis försörjde sitt akvarium med hushållsel från två håll, från två olika eluttag i hemmet, utifall en propp skulle gå, men så blev hela stadsdelen strömlös istället, vilket även drabbade mig, elavbrott i nästan en timma, ovant jag bor ju nästan mitt i stan. Men akvarietemperaturen föll inte nämnvärt, trots att husets cirkulationspump stannade.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #93
        Tack för ytterligare tips Björn - jag lämnar dem vidare till HSB (han som bygger)!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #94
          Jag är knäpp på riktigt! Kombinerade en promenad med familjen i vårsolen med att leta material till mina kar. Blev en del sten. Tur att man har barnvagn!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #95
            Ursprungligen postat av Nando
            Jag är knäpp på riktigt! Kombinerade en promenad med familjen i vårsolen med att leta material till mina kar. Blev en del sten. Tur att man har barnvagn!
            Gratis är bra det

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #96
              Japp! Och snyggare när man kan välja fritt!

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #97
                Ursprungligen postat av Nando
                Jag är knäpp på riktigt! Kombinerade en promenad med familjen i vårsolen med att leta material till mina kar. Blev en del sten. Tur att man har barnvagn!
                Totalt oknäpp skulle jag säga. Som trädgårdsnörd såväl som akvarienörd så just stenplockning HELT NORMALT!!
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #98
                  Härligt att få känna sig normal en stund!

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #99
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Härligt att få känna sig normal en stund!
                    Om någon hade undrat vad babyn i barnvagnen heter, kunde du ju svarat "Sten"...

                    Hoppas att du inte gjorde "insamlingen" i ett naturreservat eller i en anlagd park.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Nej då, stenen är inte från något naturreservat eller liknande utan från skogen i närheten av huset. Ska dessutom inte använda alla utan lägga tillbaka de som inte behövs. Har förstått det som att enstaka små stenar är OK att plocka, men ni får rätta mig om jag har fel. I så fall får jag och bebisen Sten ta vagnen och gå på omvänd promenad

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Nej då, stenen är inte från något naturreservat eller liknande utan från skogen i närheten av huset. Ska dessutom inte använda alla utan lägga tillbaka de som inte behövs. Har förstått det som att enstaka små stenar är OK att plocka, men ni får rätta mig om jag har fel. I så fall får jag och bebisen Sten ta vagnen och gå på omvänd promenad
                        Det går väl bra om det inte är en privatägd skog, eller ungefär som att plocka blåbär. Iofs kan ju vissa markägare bli glada över att bli av ned sten i markerna.
                        Man kan köpa natursen, men dessa är ofta repiga efter omild behandling av grävmaskiner och skakiga lastbilsflak.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Ja, jag har köpestenar sedan tidigare i båda karen men det är framförallt svårt att hitta rätt storlek och form på de man köper tycker jag. De blir för stora och grova. Jag är ute efter mindre, rundade stenar som går att lägga ihop som ett röse/grotta utan att det tar för mycket plats.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Ja, jag har köpestenar sedan tidigare i båda karen men det är framförallt svårt att hitta rätt storlek och form på de man köper tycker jag. De blir för stora och grova. Jag är ute efter mindre, rundade stenar som går att lägga ihop som ett röse/grotta utan att det tar för mycket plats.
                            Jag minns nu inte var du bor, men jag är i från början bohuslänning, och vistas mycket i det landskapet. Jag känner ju till flera klapperstensstränder och klapperstansfält, där havet eller inlandsisen, eller båda delarna, slipat stenar av en mängd olika bergarter runda under tusentals år, kanske längre.
                            Vissa är naturreservat, men inte alla. Men själv har jag inga sådana stenar, mina kommer från en glammig turistort vid medelhavets strand i Turkiet, vissa transporterar geologiska artefakter i barnvagn, andra i handbagaget på charterflyget, undra vem som är tokigast..?

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Satt och tittade i mitt 120-liters och upptäckte till min stora glädje fyra stycken ca 1cm stora kakaduaciklidyngel! Lycka! Har sett ett tidigare och tyckt det var kul att det klarat sig, men nu finns det alltså minst fyra! De har fått ytterligare en kull efteråt, så några av en modell mindre finns också på tillväxt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...