Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #76
    Det gör inget alls att du surrar här! Jag har samma fundering som du och även om jag inte hade det är du alltid välkommen att surra i min tråd!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #77
      Ursprungligen postat av Nando
      Det gör inget alls att du surrar här! Jag har samma fundering som du och även om jag inte hade det är du alltid välkommen att surra i min tråd!


      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #78
        Vet inte om det nämnts tidigare, själv köper jag denna dekorfilmen på Hornbach eller Bauhaus. https://www.hornbach.se/shop/D-C-FIX...-detaljer.html
        Finns i olika färger. Har provat blått och matt svart, där jag tyckt att matt svart blir bäst. Man klipper till önskade mått, tvättar rent utsidan av akvarierutan man tänker foliera. Sedan brukar jag ta vatten/diskmedel och fukta ner rutan. Därefter lägger jag på filmen nerifrån och upp, följer efter med skrapan och trycker eventuella luftbubblor uppåt efter hand som man lägger an folien. De riktigt små bubblorna ser man inte när vatten/diskmedlet torkat och när man sedan tittar genom vattenskiktet.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #79
          Bra tips, tack!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #80
            Ursprungligen postat av ICC
            Vet inte om det nämnts tidigare, själv köper jag denna dekorfilmen på Hornbach eller Bauhaus. https://www.hornbach.se/shop/D-C-FIX...-detaljer.html
            Finns i olika färger. Har provat blått och matt svart, där jag tyckt att matt svart blir bäst. Man klipper till önskade mått, tvättar rent utsidan av akvarierutan man tänker foliera. Sedan brukar jag ta vatten/diskmedel och fukta ner rutan. Därefter lägger jag på filmen nerifrån och upp, följer efter med skrapan och trycker eventuella luftbubblor uppåt efter hand som man lägger an folien. De riktigt små bubblorna ser man inte när vatten/diskmedlet torkat och när man sedan tittar genom vattenskiktet.
            Ola, är det någon skillnad på Biltemas dekorfilm (vilken jag har testat för ett antal år sedan) och Bauhaus film? Kan säga att jag "knulade" ihop Biltemas efter misslyckandet att få det slätt?
            Det hänger säkert på tålamodet där också...

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #81
              Sådana där,självhäftande filmer lägger man på litet fuktigt. Då går den att justera efter arbetets gång.
              Spraya försigtigt på en svag lösning, med några droppar diskmedel i på glaset.
              Lägg på filmen med hjälp av en sådan där billig isskrapa till bilen. Styk ut så det inte blir några luftbubblor, om det ändå blir det så stick hål på dem med en nål eller skalpell och stryk ut. Jag har aldrig haft sådn på akvarium, men väl på andra stora glasrutor, senast en solskyddsfilm på några söderfönster. Men det är knepigt och tålamodsprövande. Efter några misslyckanden klarar man av det galant. Det underlättar om man har en medhjälpare.

              Bakgrundsbilder med olika motiv har jag däremot haft många gånger, senaste gången jag hade det föreställde den en strandbrink med sten.
              I det senaste akvarierna har jag satt in Juwels bakgrunder, och det ångrar jag inte alls.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #82
                Ursprungligen postat av Inger H

                Ola, är det någon skillnad på Biltemas dekorfilm (vilken jag har testat för ett antal år sedan) och Bauhaus film? Kan säga att jag "knulade" ihop Biltemas efter misslyckandet att få det slätt?
                Det hänger säkert på tålamodet där också...

                //Inger
                Jag vet inte Inger, har bara använt mig av dekorfilmen från nämnda byggmarknader. Precis som jag och
                även Björn nämner, så använd vatten/diskmedel. Då kan man ”glida” filmen i rätt läge om det behövs. Jag brukar vika upp 3-4 cm av skydddspappen, lägger an den självhäftande folien längst aluminiumramen (eller nedre glaskant om ram saknas) nerifrån och börjar jobba uppåt med skrapa samtidigt som jag bit för bit drar av skyddspappen. Att ha skyddspappen kvar under appliceringen är en fördel, så riskerar man inte att det klistrar ihop och blir besvärligt.
                Såg förresten att det fanns videolänkar i Hornbach länken jag lade in.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #83
                  Ursprungligen postat av ICC

                  Jag vet inte Inger, har bara använt mig av dekorfilmen från nämnda byggmarknader. Precis som jag och
                  även Björn nämner, så använd vatten/diskmedel. Då kan man ”glida” filmen i rätt läge om det behövs. Jag brukar vika upp 3-4 cm av skydddspappen, lägger an den självhäftande folien längst aluminiumramen (eller nedre glaskant om ram saknas) nerifrån och börjar jobba uppåt med skrapa samtidigt som jag bit för bit drar av skyddspappen. Att ha skyddspappen kvar under appliceringen är en fördel, så riskerar man inte att det klistrar ihop och blir besvärligt.
                  Såg förresten att det fanns videolänkar i Hornbach länken jag lade in.
                  Ok, jag använde allt det där med diskmedel och vatten men har för mig att jag drog bort all film på en gång. Jag ska testa en gång till, återkommer i min egen tråd senare för resultat. Tack för svar

                  //Inger
                  Senast redigerad av Inger H; 01 April 2018, 17:06.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #84
                    Å vad roligt med en egen Nandotråd komplett med bilder och allt!!!

                    Jag gillar verkligen din inredningsstil och är himla nyfiken på hur det nya 540t kommer att bli.

                    Personligen så har jag ett specialbyggt skåp under min 400 kub. Stadigt och bra.
                    Under det ännu tyngre 720t har jag 4 staplar om 3 lecablock. Dom som är 60 cm långa. under och över blocken ligger golvspånskivor. Det hela är mkt stabilt och det går ju att häfta tyg eller annat på framsidan så man slipper se in under. Jag har lite svårt för när man ser in under karen. Det ser liksom skumt ut tycker jag. Som inredningsdetalj menar jag.

                    Dessutom finns det rejält med plats för förvaring under min lecabänk och jag har ett JBL Cristalprofi typ 1902, som sleaper föreslog också. Himla bra filter! Har tre.
                    Dom slår tex Fluval med hästlängder. Eheim har jag ett supergammal, men det är ju som en Volvo, det bara går och går.
                    Så väljer du mellan JBL och Eheim så ta det du känner starkast för och om det är ekonomin som styr är JBL lika bra i mitt tycke. Enkla att sköta, bra flöde mm. I 720 har jag det kombinerat med en fliterhörna med ett powerhead där nsuget är inne i hörnan och utsprutet via en slang ut ur hörnan. Mkt bra cirkulation i det karet alltså.

                    När det gäller synlig skit har jag inte det heller. Antagligen beroende på att det ligger en hel del organiskt material på botten ändå. I form av trä, bark-skräp, nedbrutna löv mm. Det är som Mats och Christer (?) skrev, det blir ett kretslopp där det blir fungerande självständiga ekosystem om man inte pillar en massa förutom VB.

                    Stort lycka till!!!
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #85
                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Ok, jag använde allt det där med diskmedel och vatten men har för mig att jag drog bort all film på en gång. Jag ska testa en gång till, återkommer i min egen tråd senare för resultat. Tack för svar

                      //Inger
                      Bra, då läser jag hur det gått för dig sedan! Tror inte jag drar igång den nya baljan förrän mitten av augusti så du lär ju hinna testa bakgrunden före mig. Har du bestämt vilka fiskar du ska ha i ditt nya kar?

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #86
                        Miiaoo - vad roligt att du tittar in och tack för tips på bänk och filter! Kul också att du gillar mina bilder och min inredningsstil, även om jag är tveksam till om jag har någon egen stil än! Hoppas du mår bättre nu och att dina kar rullar på utan problem.

                        Min 540-balja kräver en del planering och förberedelse innan jag vill dra igång den. Tänker att jag ska samla på mig information och inspiration nu under våren/försommaren och sedan beställa karet så jag kan fylla på med vatten någon gång i augusti. Många fiskar ska flyttas dit från mitt 240-liters och tillslut ska scalarerna inhandlas. Det ska bli så spännande!

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #87
                          Ursprungligen postat av Nando
                          Miiaoo - vad roligt att du tittar in och tack för tips på bänk och filter! Kul också att du gillar mina bilder och min inredningsstil, även om jag är tveksam till om jag har någon egen stil än! Hoppas du mår bättre nu och att dina kar rullar på utan problem.

                          Min 540-balja kräver en del planering och förberedelse innan jag vill dra igång den. Tänker att jag ska samla på mig information och inspiration nu under våren/försommaren och sedan beställa karet så jag kan fylla på med vatten någon gång i augusti. Många fiskar ska flyttas dit från mitt 240-liters och tillslut ska scalarerna inhandlas. Det ska bli så spännande!
                          Så roligt! Det riktigt sprudlar optimism om dina ord.
                          Mja, jag mår som jag mår, som vanligt. Det gör väl att jag inte riktigt sitter och glor bort timmar framför karen men en del kikas det ju och alla mår prima. Garrorna revirfajtas en hel del nu när dom växer på sig ordentligt. Alla andra firrar mår ypperligt bra, kanske tack vare att jag inte är där och pillar speciellt mycket. Det blir yngel lite här och var. Dvärgkardinal från den utflyttade riccian och i ett annat "tomt " kar stoppade jag ner flyttrasslet från kuben och där har det kläckts pseudomugil furcatusar. Helt oväntade tillkomster men lite kul är det ju. Total lowtech också. Bara vatten och ljus, sand och flytväxter. Ingen värme och inga filter.
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #88
                            Kul med yngel! Och intressant att det kan funka så bra utan en massa teknik.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #89
                              Här kommer ett första utkast på akvariebänken! Kvadratiska rör kkr 30x30x3 (s355j2h).

                              Höll på att sätta kaffet i halsen när mannen visade lastberäkningen i bild nr 2. Jag: ”Men, så där får det ju inte bli...” Maken: ”Jo, men det blir bra ska du se!” Jag: ”Näe?” (Det visade sig att han ritat i ett program som kan visa lasten överdrivet för att man ska se tydligt var, och hur, lasten tar. Men det fattade ju inte jag såklart

                              Har ni synpunkter på ritningen så tas de tacksamt emot!

                              Kommentar

                              • Björn J.
                                • November 2017
                                • 1049

                                #90
                                Den stommen håller för större tyngder, blir jättebra.
                                Då du efterlyste synpunkter... Kanske en omkonstruktion av en av de nedre fyrkantsrören, så att du kan ha ytterfiltret på en liten vagn och rulla ut det, det är tungt och kan bli söligt att först lyfta, tippa det över nedersta balken för att sedan bära bort det. Även lälttare att koppla/koppla loss slangarna om man får hela filterkansistern utan för akvariemöbelm. Detta då om du avser att ha fitret direkt på golvet som jag hade i alla år (då anståndet mellan nedersta hyllplanet och akvariets botten inte tillät att de större Ehemfilterna fick plats med slangböjarna ovanpå). Slangböjarna bör vara ganska vida i sin radie, annars blir det inte bra.

                                Jäytebra med justerbara fötter. Se bara till att avstpndet mellan fotplattan och benets underkant är tillräckligt stort så att man kan komma åt med en stor skiftnyckel. På den benställningen jag hade var det så himla tajt att jag var tvunken att slipa till en fast nyckel så att den blev tunnare för att kommma åt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...