Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #61
    Det är som sagt inte lätt det här med akvarium, men man skall nog inte göra det svårare än det är. Jag tror att både Mats och Björn har hittat balansen. När man har lärt sig sitt akvarium och dess behov är det bara att köra på . Jag famlar ju fortfarande, mina Malawi kar klarar jag i sömnen och där ser jag direkt när något ändrar sig och kan styra upp det. Med diskuskaret jobbar jag ännu lite för mycket......men nu skall jag hålla händerna ur karet och bara köra vattenbyten, ännu rätt täta men sedan hoppas jag ju på att kunna glesa ut dem igen. Man får helt enkelt ge sig tiden att lära sig sina akvarium. Och inse att man inte kan följa alla råd från andra, det som funkar i deras kar behöver inte funka i ditt. Men det ser verkligen ut som du är på god väg med ditt nya projekt.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #62
      Tack Ekenberg!

      Ja, det är väl lite med akvaristik som när man köpte hund första gången, eller fick första barnet för den delen, att det finns lika många råd och rätta vägar som det finns hundägare och föräldrar. Man får läsa på, ta till sig de råd man tycker verkar kloka och som passar ens egen stil och tillslut gå på sin egen magkänsla. Fel kommer alla göra, så är det bara. Tillslut bygger man väl ändå upp en erfarenhet och känsla som leder en mer rätt än fel tror jag.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #63
        Skalarer, en dussin fisk numera, finns i alla affärer i de mest omöjliga varianter. Om vi nu bortser från vita och slöjvarianter så har de flesta en uppfattning om att det finns "vanlig" Skalar och Altum. Men det är ju en halvsanning. Om man jämför de vanliga Skalerna man säljer i butikerna med de Mats har i sitt kar så inser man att det är skillnad, trots att bägge är "vanlig" Skalar.

        Så mitt råd är att du letar efter riktigt bra fiskar att köpa.

        När det gäller bakgrund så har jag aldrig gillat att stoppa ned plast i mina kar utan har alltid kört med svart bakgrund. Det enda jag kan tipsa om är att det ska var en matt svart färg, sen vilket material man använder spelar inte så stor roll. Men man måste ju jobba med inredning och växter så det inte bara blir ett stort svart fält där bak.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #64
          Tack c90 för input! Jag har aldrig testat svart bakgrund tidigare men vill göra det nu. Tar man då bara en matt färg och målar på utsidan av bakrutan?

          När det gäller valet av Scalare har jag tänkt mycket på vilken "sort" jag vill ha. Gillar de som är gråsilvriga med svarta ränder och ser helt "vanliga" ut. Redbacks är grymt snygga också. Vill inte ha svart, koi, spök, albino eller liknande. Inte heller någon variant med slöjfenor. Har gått runt i min butik och tittat. De jag gillar bäst rent utseendemässigt är en variant som kallas Dantum. Det påstås vara en korsning mellan vanlig Scalare och Altum men det vet jag inte om jag tror på. Fina var de i alla fall. Även zebrascalaren såg OK ut. Spetsnosscalare är ett annat alternativ men där finns det, om jag förstår saken rätt, vissa beteendemässiga skillnader. Kan du rekommendera någon variant/sort för egen del?

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #65
            Det är väl detsamma med barn, hundar och akvarier...
            Man sätter upp delmål och mål, sedan är man 100% konsekvent i uppfostran och skötsel och lämnar inga kompromisser. Särskillt då det gäller barn är ju detta "jättelätt" eller hur?
            Förövrigt är jag övertygad om att det är samma författare till alla böckerna om barnuppfostran som till dom om hunduppfostran och dressyr, det stå nämligen samma saker i dom.

            Inom akvaristiken kan man gå flera olika och ibland även parallella vägar för att nå samma mål, men en del vägar kan bli väldigt långa med svåra uppförsbackar, så dom undviker man gärna. En god vän till mig skrev en gång en liten skrift på några sidor med titeln "Hur man på bästa sätt misslyckas med sitt akvarium". Innehållet berörde främst många nybörjares ovetskap om vattenkemin, nitrifikationsfrosessen och sådna saker, ingenting om kombinationen av små självlysande tetror och stora hungriga skalarer. Men jag skall försöka få tag i den skriften och få tillstånd att publicera den här och då även med administratörernas tillåtelse.

            Jasså det pratas om skalarer...?
            I min värld går man till en välrenomerad zoobutik eller duktig odlare och väljer ut sina skalarer.
            Jag vill ha kraftiga höga fiskar med parallella ränder, dom får gärna ha litet guld i pannan, men inga tecken på att vara marmorerade, och inga tendenser till långa fenor. Kroppsformen skall påminna om en kvadrat ställd på högkant, måhända finns det ett mer korrekt namn på en sådan geometrisk figur. Ryggfenan skall vara helt rak men möjligen några grader vinklad bakåt. Fiskarna skall ha krafiga fenstrålar nedåt från bukfenorna. Fiskarna skall simma helt rakt i vattnet, och dom skall komma fram till rutan bara man sätter sitt finger på denna, dom skall vara glupska och ta torrfoder utan tvekan. Ögonen skall vara klara, bröstfenor och bukfenor skall vara lätt gråfärgade utan nagg i kanterna, stjärtfenan likaså, och den skall även vara krafig i roten. Gällocken skall vara hela och kraftiga. Fisken skall andas normalt och se allmänt pigg och välmående ut.
            Svarta, marmorerade eller helt guldfärgade ratar jag. Likaså de med långa fenor, dom som har svårt att simma på ett vettigt sätt. Men om någon presenterar mig för skalarer med horisontella ränder eller sådana som är rutiga, kan jag eventuellt vara intresserad...

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #66
              Om jag minns rätt så hade jag bara grovt papper målat med svart matt färg bakom detta kar, gör inget om det blir lite "knöligt" blir bara lite liv i det då.

              Nej, jag kan inte rekommendera någon sort, men försök få tag på vildfångat eller F1'or. I andra hand från en svensk uppfödare som kan historiken bakom fiskarna. De vanliga i affärerna är tyvärr för det mesta väldigt dåliga föräldrar, vilket inte är så bra om man vill få lite yngel och inte bara romkakor som äts upp hela tiden.

              Denna film är från ett av de få tillfällen jag hade gjort en storstädning bland växterna.

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #67
                Jag vill bara säga Nando, att du har väldigt fina kar, dessutom är du duktig på att inreda och att fota . Blir hur spännande som helst att följa dig och ditt kommande kar.
                Jag tycker också att bolivianer är trevliga fiskar - och väldigt vackra

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #68
                  Tack Inger, det gjorde mig glad!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #69
                    Björn, tack för tydliga och användbara tips angående vad man kan tänka på när man ser ut sina scalarer.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #70
                      C90 - jag tycker din svarta bakgrund ser bra ut i filmen. Vänligt av dig att lägga upp den! Vf vet jag inte om jag vågar mig på, men F1:or kanske kan vara något.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #71
                        Angående svart bakgrund så är det min favorit, ok, i utställningsakvarier så är ju en frostad bakgrund som är belyst fenomenalt snyggt, men det är ju inte målet antar jag. En svart bakgrund distraherar inte intrycket av inredningen och fiskarna och ger ett djup åt karet! Det man kan fundera över är matt eller blank färg, den matta kan ge en dammigare ton medans den blanka blir mer svart.

                        Angående ytterfilter så tycker jag JBL cristalprofi är ett mycket bra filter och håller en mycket rimlig prisnivå och dem är funktionella och tysta och har diskreta in och utlopp och är "made in germany" också.

                        Fast jag skulle tycka det var najs med 2 aquael turbo 1000 bredvid varandra undangömda bakom nån rot, dem är väldigt effektiva.
                        Senast redigerad av åheim; 01 April 2018, 10:02.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #72
                          åheim nu hänger jag på här och frågar vilken svart färg (märke) ska jag använda till att måla bakgrunden med? Jag har frågat förr men får inga riktiga svar, vet att det ska vara akrylfärg dock.
                          Är det dom där småburkarna som finns hos Panduro tro?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #73
                            Tack Åheim för tankar om bakgrund och filter! Undrar som Inger vilken färg det ska (kan) vara?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #74
                              Javisst Inger, spelar ingen roll vilket fabrikat bara det är en akrylfärg så kör på panduro! Med bakrund så syftar du på utsidan av det bakre glaset, eller hur, annars blir det inte bra
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #75
                                Japp det är utsidan som räknas såklart . Matt eller blank det är frågan, någon som kan råda mig kanske? Är det roller som gäller?
                                Nu surrar jag på i din nya fina tråd Nando, men det gör nog inget eftersom även du går i bakgrundstankar

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...