Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #46
    Och här är mitt 120l där det nu går kakaduaciklider, neontetror och amanoräkor. Hit ska platysarna flytta tillbaka sedan. Tog ur dem när kakaduorna började yngla av sig för att några yngel skulle få en chans att klara sig. Platysar är riktiga matvrak och tar utan problem yngel om de kommer åt. Även sina egna. De kvalar knappast in som årets föräldrar...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #47
      Ursprungligen postat av Nando
      Och här är mitt 120l där det nu går kakaduaciklider, neontetror och amanoräkor. Hit ska platysarna flytta tillbaka sedan. Tog ur dem när kakaduorna började yngla av sig för att några yngel skulle få en chans att klara sig. Platysar är riktiga matvrak och tar utan problem yngel om de kommer åt. Även sina egna. De kvalar knappast in som årets föräldrar...
      Toppenfint!

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #48
        Verkligen mysiga kar ditt stora kommer säkert att bli en njutning att titta in i
        // Annicka

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #49
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Bilderna ovan är tagna då jag "skissade" inredningen. Tanken då var ett kar med tetror och möjligtvis några Apistogramma. Men inredningen gallrades ur rejält när jag fick hem Manacapuru Red Back-gruppen.

          Bilderna är enbart tänkta som ett förslag på hur man kan förhålla sig till torrinredning. Nu skall du hitta din inriktning och stil - och det ser redan finfint ut!
          Ja, jag ska försöka hitta min stil Mats. Funderar dock på om det blir svårt att rengöra botten och suga upp ev. skit om det är mycket rötter på botten. Upplevde du att det blev skitigt när du hade så mycket rötter? Jag försöker ”störa” botten så lite som löjligt men vill ändå suga upp synligt bajs. Förmodligen matar jag för mycket eftersom det blir synligt bajs men så är det. Och finns det synlig skit lär det väl också ligga sånt där det inte syns, typ bakom/under rötterna. Hur upplevde du det i ditt kar?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #50
            Tack Mats och Annicka!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #51
              Ursprungligen postat av Nando

              Ja, jag ska försöka hitta min stil Mats. Funderar dock på om det blir svårt att rengöra botten och suga upp ev. skit om det är mycket rötter på botten. Upplevde du att det blev skitigt när du hade så mycket rötter? Jag försöker ”störa” botten så lite som löjligt men vill ändå suga upp synligt bajs. Förmodligen matar jag för mycket eftersom det blir synligt bajs men så är det. Och finns det synlig skit lär det väl också ligga sånt där det inte syns, typ bakom/under rötterna. Hur upplevde du det i ditt kar?
              Nu är vi ute på riktigt djupt vatten, för jag vet inte om mina metoder egentligen rimmar så bra med övriga deltagare på forumet, men eftersom du frågar;
              Jag låter karen bli självständiga - med hjälp av mig.
              Min hjälp består i regelbundna vattenbyten (i regel, ungefär 30% i veckan - men oftast 35-40% varannan vecka) och att jag rensar bort synlig "skit" som inte skall vara i karet - kanske någon gång i månaden.
              Jag får helt enkelt inga större depåer av dålig skit. Karen blir självrensande, skulle man kunna säga.
              Hela detta tillvägagångssätt finns väl beskrivet i min tråd; Akvariestugan.

              Jag skall inte råda och tipsa mer om detta för det blir inte bra... Det är bättre om folk lyssnar på, och håller sig till, de råd som duktiga akvarister här på forumet förmedlar i trådarna - då blir det goda resultat.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #52
                Fast jag tycker ju att du får goda resultat i dina kar och tar gärna råd från dig! Tolkar ditt svar som att du inte upplever problem med att det lägger sig skit runt rötter där du inte kommer åt helt enkelt Det är nog så att mina kar inte är i balans än och att jag dessutom matar för mycket...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #53
                  Ursprungligen postat av Nando
                  Fast jag tycker ju att du får goda resultat i dina kar och tar gärna råd från dig! Tolkar ditt svar som att du inte upplever problem med att det lägger sig skit runt rötter där du inte kommer åt helt enkelt Det är nog så att mina kar inte är i balans än och att jag dessutom matar för mycket...
                  Det är riktigt.
                  Det sätt jag arbetar på med mina kar tar tid och tålamod i anspråk.
                  När människor liksom ”vill testa” mitt tillvägagångssätt så tröttnar man i allmänhet efter några veckor och så spricker hela grejen...
                  Ja, jag får goda resultat i mina kar, men det är nog unika resultat just hos mig.
                  Hur som helst; jag hjälper gärna till, tipsar och ger förslag - inga problem!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #54
                    Det låter bra, tack!

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #55
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Nu är vi ute på riktigt djupt vatten, ....... Klippt

                      Jag skall inte råda och tipsa mer om detta för det blir inte bra... Det är bättre om folk lyssnar på, och håller sig till, de råd som duktiga akvarister här på forumet förmedlar i trådarna - då blir det goda resultat.
                      Jag suger aldrig botten.
                      Nu har jag växtakvarium, fiskarnas avföring tas upp och blidar näring åt växterna. Jag lämnar ofta även vissnade blad på botten, det blir till kompost.
                      Vatten byter jag aldrig, jag bara fyller på det som fiskarna har druckit upp... nä, nu skojade jag.
                      Men jag byter nog mindra vatten än flera andra här. I mitt 350 litersakvarium byter jag max 50 liter varje vecka, men ibland mer sällan. Det hade ju inte funkat i ett diskus- eller malawi/tanganika-akvarium. Jag reser bort en till två veckor vintertid och fyra till fem veckor sommartid, i bästa fall finns det då fungerande foderautomater. Och det går bra! Hus- och krukväxtvakt tittar även till akvarierna fyller på sin höjd på foderautomaterna, men inte mycket mer.

                      Sedan är det bra att glömma bort akvariet under perioder som jag skrev ovan, håll händerna torra, ha tålamod, låt det bero och växa till sig, då om vattenparametrarna är tillfredställande och om balanserna (obs pluralis) mellan antalet fiskar, växter, cirkulation och matning samt ljus är goda då kan det sköta sig någorlunda självt under långa perioder. Jag dår den uppfattningen när jag läser på detta forum att akvaristerna här ständigt går omkring med genomblöta händer, ständigt byter vatten och planterar om växterna, det är väl förstås inte så, men jag säger ändå som så, låt det vara, ha tålamot, mata litet, byt lite vatten, håll inte på och joxa för mycket, ta det lugnt! No panic! 42!
                      Senast redigerad av Björn J.; 31 March 2018, 20:58.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #56
                        Tålamod... Är något av det svåraste med denna hobby. Men jag försöker. Verkligen.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #57
                          Slänger in några bilder till. Bara för att jag har en egen tråd! Bolivianer är trevliga fiskar tycker jag!

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #58
                            Ursprungligen postat av Nando
                            Och här är mitt 120l där det nu går kakaduaciklider, neontetror och amanoräkor. Hit ska platysarna flytta tillbaka sedan. Tog ur dem när kakaduorna började yngla av sig för att några yngel skulle få en chans att klara sig. Platysar är riktiga matvrak och tar utan problem yngel om de kommer åt. Även sina egna. De kvalar knappast in som årets föräldrar...
                            Snyggt!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #59
                              Tack Björn!

                              Kommentar

                              • Björn J.
                                • November 2017
                                • 1049

                                #60
                                Ursprungligen postat av Nando
                                Tålamod... Är något av det svåraste med denna hobby. Men jag försöker. Verkligen.

                                Nej, det finns inte tålamod på trycksatta gasflaskor eller i burkar eller som mixturer i andra förpackningar, ens i ditt eluttag eller vattenkranen.

                                Visst, ingen orsak.
                                ..
                                Senast redigerad av Björn J.; 31 March 2018, 21:05.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...