Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #31
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Brukar inte ge mig in i diskussioner, men vill bara påtala att Ikeas köksmöbler tillverkas av en av de största köksmöbeltillverkaren i Sverige så dessa möbler är betydligt starkare än de som juwel skickar med sina kar. Jag har erfarenhet av båda sorterna och föredrar Ikea, bättre och stabilare möbler, tjockare skivmatrial. Jag har tre underskåp, varje 50 cm, ihopskruvad och med en billig bänkskiva på. Håller väl för 540. Och i mitt tycke en snyggare lösning än medskickade akvariemöbler. Men smaken är ju dela, konstruktions är grymt stabil dock.
    Tack Thomas

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #32
      Att bygga bänken är ju det absolut bästa, då blir den ju exakt som man vill ha den. Glad påsk!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #33
        Ivrig, jag? Inte alls Här kommer bilder på några av de grenar jag har att leka med! Greta Gris mamma och pappa markerar var karet tar slut
        Senast redigerad av Nando; 31 March 2018, 10:48.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #34
          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Brukar inte ge mig in i diskussioner, men vill bara påtala att Ikeas köksmöbler tillverkas av en av de största köksmöbeltillverkaren i Sverige så dessa möbler är betydligt starkare än de som juwel skickar med sina kar. Jag har erfarenhet av båda sorterna och föredrar Ikea, bättre och stabilare möbler, tjockare skivmatrial. Jag har tre underskåp, varje 50 cm, ihopskruvad och med en billig bänkskiva på. Håller väl för 540. Och i mitt tycke en snyggare lösning än medskickade akvariemöbler. Men smaken är ju dela, konstruktions är grymt stabil dock.
          Ok, ja kapitulerar. Men undrar fortfarande materialet i Ikeas stommar står emot fukt?
          Grundar min misstänksamhet på en badrumsmöbel från samma firma som gav upp redan efter ett år.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #35
            Ursprungligen postat av Björn J.
            Ok, ja kapitulerar. Men undrar fortfarande materialet i Ikeas stommar står emot fukt?
            Grundar min misstänksamhet på en badrumsmöbel från samma firma som gav upp redan efter ett år.
            Mitt 540 som står på Ikea möbeln var ju det som började läcka, möbeln klarade sig ändå, vist torskade jag av den efteråt och det är enbart masoniten i bakstycket som blivit vattenskadat , min akvarie möbel däremot som inte är lika gammal visat redan skada av vatten.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0612.JPG
Visningar: 445
Storlek: 476,0 KB
ID: 2382742

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #36
              Ursprungligen postat av Nando
              Ivrig, jag? Inte alls Här kommer bilder på några av de grenar jag har att leka med! Greta Gris mamma och pappa markerar var karet tar slut
              Haha, du har ju redan inredningen klar ju

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #37
                Ursprungligen postat av Inger H

                Haha, du har ju redan inredningen klar ju

                //Inger
                Det är skönt att man är bland vänner och kan dela med sig av galenskapen! Resten av familjen tittar bara undrande på mig när jag arrangerar mina grenar och rötter. Torrinredning är ju jättekul!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #38
                  Japp, vänner som man har fattar ingenting tyvärr

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #39
                    Fasen, vad gôtt att se!
                    Nu är du inne i en jävla go' fas i inredandet - att testa olika varianter, ändra, lägga till och dra ifrån.
                    Senare när du fått hem burken kan du köra på med fler varianter i det torra karet, och även testa hur det blir med vatten.

                    Såhär såg det ut när jag drog igång den senaste 540-baljan.

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0741.jpg Visningar:	1 Storlek:	563.8 kB ID:     	2382762

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0743.jpg Visningar:	2 Storlek:	737.4 kB ID:     	2382763

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0798.jpg Visningar:	1 Storlek:	384.7 kB ID:     	2382764

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0859.jpg Visningar:	2 Storlek:	392.1 kB ID:     	2382765

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #40
                      Mats - det där ser verkligen härligt ut! Jag längtar tills jag har karet på plats, det är lättare att testa olika alternativ när man har rutorna att luta saker mot också. Hoppas på mycket hjälp från dig gällande inredningen sedan

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #41
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Japp, vänner som man har fattar ingenting tyvärr

                        //Inger

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #42
                          Ursprungligen postat av Nando
                          Mats - det där ser verkligen härligt ut! Jag längtar tills jag har karet på plats, det är lättare att testa olika alternativ när man har rutorna att luta saker mot också. Hoppas på mycket hjälp från dig gällande inredningen sedan
                          Det vet du!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Det vet du!
                            Tack!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #44
                              Här är en bild på karet där många av fiskarna går som sedan ska få flytta till 540-baljan. De som inte får flytta med är platysarna, ancistrusen och siameserna.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Ursprungligen postat av Nando
                                Tack!
                                Bilderna ovan är tagna då jag "skissade" inredningen. Tanken då var ett kar med tetror och möjligtvis några Apistogramma. Men inredningen gallrades ur rejält när jag fick hem Manacapuru Red Back-gruppen.

                                Bilderna är enbart tänkta som ett förslag på hur man kan förhålla sig till torrinredning. Nu skall du hitta din inriktning och stil - och det ser redan finfint ut!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...