Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #16
    Angående akvariebänk Nando, så funkar ett IKEA köksbänk/skåp förträffligt med diverse "hjälpstag", många med mig har haft dessa skåp/bänk som akvariebord. Funkade förträffligt då jag hade mitt 540L Disckuskar

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #17
      Tack så mycket Björn och Inger för tips angående bänk! Jag ska diskutera saken med maken och också kolla försäkringen så att den täcker ev. läcka m.m.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #18
        Ursprungligen postat av Nando
        Funderar på detta med filter. Jag är sugen på att testa ett ytterfilter och har fått Eheim 2080 rekommenderat. Är det någon som har erfarenhet av det filtret? För-/nackdelar?
        Ingen erfarenhet av just 2080, men Eheim är generellt sett lite dyrare men inte nödvändigtvis bättre. Den enda nackdel med filtret för övrigt är att det är tre slangar (2 in en ut), vilket jag tycker verkar bökigt. Bättre med två slangar av grövre dimension kan jag tycka, för det tråkigaste med ytterfilter är just att rengöra slangarna..

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av Inger H
          Angående akvariebänk Nando, så funkar ett IKEA köksbänk/skåp förträffligt med diverse "hjälpstag", många med mig har haft dessa skåp/bänk som akvariebord. Funkade förträffligt då jag hade mitt 540L Disckuskar

          //Inger
          Njae... Ikea i alla ära och redlighet, men betänk att det är en betydande vikt, ett 540 liters akvarium med vatten och inredning blir tungt, 600 kg är nog ingen underdrift, snarare tvärtom.
          Ikeas "spånskivor" duger måhända till bokhyllan Billy, tveksamt till köksinredning, och definitivt inte till en akvariebänk, dels tyngden, sedan suger den där skivan fukt och vatten lika bra som en tvättsvamp. Om man ändå använder en av Ikeas köksbänkar, så får den förstärkas så till den milda grad att den bara bildar ett skal till en kraftigare konstruktion av "tvåtum-fyra" eller kraftigare reglar bakom denna. Måhända kanske det finns andra fabrikat av köksskåp och köksbänkar, utförda i annat material som kanske kan duga, jag är inte så insatt i detta, längesedan jag inredde kök, och då jag gjorde det för 15 år sedan blev det faktiskt helt i ek, med bänkskiva i granit från en stenhuggare i Hunnebostrand som annars mest tillverkade gravstenar, men det är en helt annan historia. Inte ens den ekstommen skulle jag placera ett 600 kg akvarium på, men den håller till bänkskivan och kaffebryggaren .

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #20
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Ingen erfarenhet av just 2080, men Eheim är generellt sett lite dyrare men inte nödvändigtvis bättre. Den enda nackdel med filtret för övrigt är att det är tre slangar (2 in en ut), vilket jag tycker verkar bökigt. Bättre med två slangar av grövre dimension kan jag tycka, för det tråkigaste med ytterfilter är just att rengöra slangarna..
            Sleaper - har du erfarenhet av något annat ytterfilter som du kan rekommendera?

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #21
              Björn - tack för dina tankar kring Ikea-lösningen. Blir nog inget sånt i vilket fall som helst för, och nu citerar jag maken, ”svetsa är kul!”

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #22
                Ursprungligen postat av Nando
                Björn - tack för dina tankar kring Ikea-lösningen. Blir nog inget sånt i vilket fall som helst för, och nu citerar jag maken, ”svetsa är kul!”
                Då blir det även stabilt!
                Men tänk på att skydda även parketten, dels från tyngden och dels från fukt, spill och söl i allmänhet.
                Själv har jag nyligen svetsat ihop ett smidesstaket hemma, blev inte alls snyggt, men funktionellt!

                Hoppas då inte att Inger H. tog illa vid sig då jag bokstavligt talat sågade hennes förslag.
                Sänder därför en digital dvärggurami till Inger!

                Glad Påsk!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #23
                  Vem kan vara sur när man får en digital dvärggurami? Glad påsk!

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #24

                    Jag har litet dålig koll på vad det finns för fiskar runt Påskön, i Stilla Havet. Kanske en dålig idé att där bilda ett skal-bolag inom fiskberedningen eller som zoologiskt fiskexport...
                    Men be maken ta på asbesthandskarna och svetsglasögonen så att han inte bränner sig eller får smärtsamt svetsblänk i ögonen.
                    Så ser vi fram emot bilder och funderingar i detta projekt!

                    Jo digitala fiskar, finns! som skärmsläckare, kan ju vara ett alternativ för de som inte vill blöta ned sig.
                    Jag hade sådana skärmsläckare en gång, man kunde välja mellan Malawi- eller om det var Tanganyika-, sydamerikansk-, eller korallrevsakvarium. Allt med ett tangentbordskommando.
                    Inget söl med pumpar, inget doserande med gödning eller mediciner, inga sjuka fiskar, inga knepiga belysningar, inget läckage. Men rätt tråkigt!

                    Själv skall jag ägna mig åt sillen i eftermiddag, ja och det är just sill, ingen strömming.

                    Ha det!

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #25
                      Har du möjlighet att skaffa ett Eheim 2080 så gör det. Jag har ett själv och har inte haft något som helst problem. Köpte det begagnat. Snurrar på med låg ljudvolym. Stämmer som någon sade, 2 slangar för insug och en slang för utblås. Kan bli trångt om du vill ha båda insugen på samma sida. Men man kan ju ha ett insug i varje hörna/sida av akvariet, och sedan utblåset i mitten eller annat valfritt ställe. Det blir heller inte mycket ”slabb” vid urkoppling för rengöring. Man stänger flödet med en ”spak” och därmed stänger man för vattnet i slangarna. Sedan trycker på en knapp och lossar hela slanganslutningen på själva pumpen. Filtret är väldigt tungt i sig själv när det är vattenfyllt. Men det löser sig eftersom det är hjul i bakkant på filtret. Nackdelen med filtret, som ändå blir till en fördel i slutändan är när man skall rengöra filtermaterialet, det är MYCKET att rengöra med tanke på den stora filtervolymen. Å andra sidan behöver du inte göra rent filtret så ofta. Jag rengjorde mitt i förra veckan, och enligt mina anteckningar var det 16 månader sedan sist. Dock har jag ytterligare ett Eheim 2075 till samma akvarium bara för att jag vill och tycker det är kul med ytterfilter. Man ser sällan 2080 till salu begagnat av någon orsak. Så mitt råd är...köp.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #26
                        ICC - tack för att du tog dig tid att skriva om mitt tänkta filter! Det låter ju som att det fungerar bra för dig i alla fall. Behöver man inte ens göra rent filtret en gång per år så kan i vart fall jag stå ut med lite bök när det väl ska ske!

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #27
                          Ursprungligen postat av Nando

                          Sleaper - har du erfarenhet av något annat ytterfilter som du kan rekommendera?
                          Dom ytterfilter jag använt senaste åren är Hydor Professional https://www.aquaristikshop.com/aquar...al-600/540803/
                          som jag tycker är riktigt bra. Bra tryck och alltså inga glädjesiffror när det gäller kapacitet. När det gäller form och funktion är dom det jag tycker verkar bäst idag.
                          Tyvärr har dom inga filter med tillräcklig kapacitet (l/tim) som passar ett 540l. Men JBL som jag kanske nämnt tidigare gör ju bra grejor till vettigt pris, vilket kan vara ett alt.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #28
                            OK, tack för informationen!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              #29
                              Ursprungligen postat av Björn J.

                              Njae... Ikea i alla ära och redlighet, men betänk att det är en betydande vikt, ett 540 liters akvarium med vatten och inredning blir tungt, 600 kg är nog ingen underdrift, snarare tvärtom.
                              Ikeas "spånskivor" duger måhända till bokhyllan Billy, tveksamt till köksinredning, och definitivt inte till en akvariebänk, dels tyngden, sedan suger den där skivan fukt och vatten lika bra som en tvättsvamp. Om man ändå använder en av Ikeas köksbänkar, så får den förstärkas så till den milda grad att den bara bildar ett skal till en kraftigare konstruktion av "tvåtum-fyra" eller kraftigare reglar bakom denna. Måhända kanske det finns andra fabrikat av köksskåp och köksbänkar, utförda i annat material som kanske kan duga, jag är inte så insatt i detta, längesedan jag inredde kök, och då jag gjorde det för 15 år sedan blev det faktiskt helt i ek, med bänkskiva i granit från en stenhuggare i Hunnebostrand som annars mest tillverkade gravstenar, men det är en helt annan historia. Inte ens den ekstommen skulle jag placera ett 600 kg akvarium på, men den håller till bänkskivan och kaffebryggaren .
                              Brukar inte ge mig in i diskussioner, men vill bara påtala att Ikeas köksmöbler tillverkas av en av de största köksmöbeltillverkaren i Sverige så dessa möbler är betydligt starkare än de som juwel skickar med sina kar. Jag har erfarenhet av båda sorterna och föredrar Ikea, bättre och stabilare möbler, tjockare skivmatrial. Jag har tre underskåp, varje 50 cm, ihopskruvad och med en billig bänkskiva på. Håller väl för 540. Och i mitt tycke en snyggare lösning än medskickade akvariemöbler. Men smaken är ju dela, konstruktions är grymt stabil dock.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                #30
                                Ekenberg - tack för ditt inlägg angående Ikea-bänk! Inger har ju också goda erfarenheter av att ha ett 540L på sådan bänk. Det funkar säkert.

                                Jag är dock väldigt glad att min man hittar delar i min hobby som intresserar honom. Att bygga en bänk är ett sådant område, liksom belysningslösningar och annan teknik i akvariet. Tur för mig som är en teknisk idiot! Så det lutar åt ett hemmabygge ändå. Jag har ju inte tänkt köpa karet än på ett tag och då gör det inget om bänken tar viss tid att få klar.

                                Glädjer mig över att dina vackra discusar verkar må bättre! Hoppas det fortsätter så!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...