Juwel Lido 120

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenkaii
    • November 2017
    • 8

    Juwel Lido 120

    Ja, då var det väl min tur att äntligen sätta igång ett projekt. Följt många andras projekt och längtat tills jag själv kan sätta igång mitt eget, och nu, ett halvår senare, är det äntligen på gång!

    Som rubriken lyder kommer detta projekt centreras kring ett Juwel Lido 120 L. Ingen speciell biotop, bara rent sällskap. Akvariumet har vi inte hemma än, utan det + tillhörande möbel står reserverat på Hornbach till i början av april. Planen är att flytta först (vi hämtar nycklar den 3 april) och sedan sätta igång med akvariet samma kväll. Dock blir man ju inte hindrad från att planera och förbereda, så grenar är köpta, växter och filterpump (fluval 206 ytterpump) beställt och layout färdigställt. Allt gjordes idag. Nu är bara väntan kvar ... ska bli spännande!!

    Sedan tidigare har jag ett 22-liters hexakvarium där endast Amanoräkor skulle gå. För ca 2 veckor sedan fick jag mask i akvariumet och djurbutiken "lurade" på mig ett litet stim pygmé corydoras. Inte nog med att akvariumet redan var på tok för litet för Amanosarna (insåg jag i efterhand) utan nu är det verkligen galet överbelastad (allt insåg tyvärr efter att fisken åkte i vattnet). Detta löser jag för tillfället med 35% vattenbyta 2 gånger i veckan, plus vattentester dagligen (dropptest). Allt ser bra ut men detta är verkligen inte hållbart för de små liven. Men man lär av sina misstag och nu känner jag att jag har "mer kött på benen" så att säga. Inga hårda ord, tack, jag har gjort fel, är medveten om det och försöker rätta till problemet.

    Besättning i Lidot är det ìtänkt att vara följande:
    - 7 Amanoräkor
    - 15 Pygmé Corydoras
    - 5 Otocinclus (funderar fortfarande)
    - 4 Platy
    - 1 Kampfiskhane (funderar fortfarande mycket på detta)

    Jag har även valt att bojkotta juwels egna filter och byter ut den mot ett FLUVAL 206 efter mycket eftertanke och research. Jag kommer att ha sand som bottensubstrat och mycket, mycket växter i olika nivåer. Jag ska se om jag kan lägga ut en layout så ni får se min vision. Ska även försöka uppdatera med lite bilder.

    Simma lugnt!
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #2
    Välkommen, alltid lika skojigt med nya projekt att följa. Hoppas flytten går bra så att du kan köra ditt projekt i lugn och ro. Vi väntar med spänning.

    simma lugnt

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Roligt med en ny projekttråd!

      Du har säkert redan koll på det men om du köper Otocinclus så vänta med att tillsätta dem tills karet är hyfsat ingånget så att det har hunnit bildas alger som de gillar att äta. Ottosar kan vara lite känsliga med maten. Det går att vänja dem med algtabletter och grönsaker, t.ex. zucchini, men de måste också ha tillräckligt med alger att äta av för att må bra. I ett nystartat kar har det inte hunnit bildas alger än och då är risken att de svälter. Jag har Ottosar i båda mina kar och de är fredliga och anspråkslösa fiskar som inte stör någon. Bra algätare är de också, även om de inte tar alla sorter.

      Lycka till och uppdatera gärna med bilder sedan!

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Hej!
        visst, instämmer mer föregående, trevligt med nya trådar, nya projekt att läsa om.
        Någon gång i februari 2010 köpte jag ett Lido 120. Den äldre modellen med lysrör och den nu något omoderna möbeln.
        Men det har funkat väldigt bra. Trots att jag och andra skrivit "ett och annat" om den intergrerade pumpen så har jag hela tiden kört den med original filtermaterial i den ordningen Juwel rekommenderar. Jag tycker att den filterpumpen är bra, men kunde vara bättre. Visserligen gick själva pumphuvudet sönder strax efter det att garantin löpt ut, den med den rätt pumpkapacitet var slutsåld då, så jag köpte den något kraftigare modellen, märke ingen större skillnad, möjligen litet större vattenflöde, tror inte det var någon nackdel.

        Jag har mitt Lido som litet växtakvarium, med gödning under gruset och löst i vattnet växer det bra!
        Jag har alltid haft "småfisk" i detta, små- eller dvärgciklider, ett stim med små tetror och några siamensisar. Det har väl förekommit några corydoras och svärdbärare också. Just nu kilfläcksrasboro och colombiatetror. Kan tänkas att dessa får sällskap av ett par fjärilsciklider eller liknande.

        Jag byggde en terass av Juvels "stödmurar" (osäker på om dessa finns kvar i sortimentet) ungefär på mitten av bottenglaset, bakom denna mur fyllde jag upp med keramiklera, torv och grus, här växer det nu några stora svärdsplantor och javaormbunke och kanske något mer. Bakglaset fick en modul av Juwels bakgundsplatta ilimmad.

        Men trevligt akvarium, i litet och lättskött format. Den nya möbeln är stabilare och mer praktisk, och du har väl också energibesparande LED-belysning? Jag har sådan i ett Trigon 350 som jag köpte i höstas, anser väl att det finns bättre växtbelysning, men nu efter en tid börjar det växa rätt bra i det ljuset.

        Kommentar

        • Lenkaii
          • November 2017
          • 8

          #5
          Oj! Så kul att logga in och se att man har fått svar

          Kommentar

          • Lenkaii
            • November 2017
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Välkommen, alltid lika skojigt med nya projekt att följa. Hoppas flytten går bra så att du kan köra ditt projekt i lugn och ro. Vi väntar med spänning.

            simma lugnt
            Tack, tack! Flytten blir nog inga problem, vi har både den gamla och nya lägenheten hela april så vi kommer kunna flytta i lugn och ro utan massa stress. Vi har flyttat över natten en gång tidigare och det var verkligen inte lul... skönt att slippa det nu iaf

            Kommentar

            • Lenkaii
              • November 2017
              • 8

              #7
              Ursprungligen postat av Nando
              Roligt med en ny projekttråd!

              Du har säkert redan koll på det men om du köper Otocinclus så vänta med att tillsätta dem tills karet är hyfsat ingånget så att det har hunnit bildas alger som de gillar att äta. Ottosar kan vara lite känsliga med maten. Det går att vänja dem med algtabletter och grönsaker, t.ex. zucchini, men de måste också ha tillräckligt med alger att äta av för att må bra. I ett nystartat kar har det inte hunnit bildas alger än och då är risken att de svälter. Jag har Ottosar i båda mina kar och de är fredliga och anspråkslösa fiskar som inte stör någon. Bra algätare är de också, även om de inte tar alla sorter.

              Lycka till och uppdatera gärna med bilder sedan!
              Tack för tipsen! Det är just det här med att ottosar är så känsliga som får mig att tveka. Jag har försökt läsa och läsa och läsa om dem och kommit fram till att det bästa är nog att lägga planen på is tills jag känner att jag kan ta mig än utmaningar. Jag vill ju att de ska trivas och ha det bra vilket kräver en del kunskaper som jag inte här än, tyvärr. Men en dag så kanske

              Kommentar

              • Lenkaii
                • November 2017
                • 8

                #8
                Ursprungligen postat av Björn J.
                Hej!
                visst, instämmer mer föregående, trevligt med nya trådar, nya projekt att läsa om.
                Någon gång i februari 2010 köpte jag ett Lido 120. Den äldre modellen med lysrör och den nu något omoderna möbeln.
                Men det har funkat väldigt bra. Trots att jag och andra skrivit "ett och annat" om den intergrerade pumpen så har jag hela tiden kört den med original filtermaterial i den ordningen Juwel rekommenderar. Jag tycker att den filterpumpen är bra, men kunde vara bättre. Visserligen gick själva pumphuvudet sönder strax efter det att garantin löpt ut, den med den rätt pumpkapacitet var slutsåld då, så jag köpte den något kraftigare modellen, märke ingen större skillnad, möjligen litet större vattenflöde, tror inte det var någon nackdel.

                Jag har mitt Lido som litet växtakvarium, med gödning under gruset och löst i vattnet växer det bra!
                Jag har alltid haft "småfisk" i detta, små- eller dvärgciklider, ett stim med små tetror och några siamensisar. Det har väl förekommit några corydoras och svärdbärare också. Just nu kilfläcksrasboro och colombiatetror. Kan tänkas att dessa får sällskap av ett par fjärilsciklider eller liknande.

                Jag byggde en terass av Juvels "stödmurar" (osäker på om dessa finns kvar i sortimentet) ungefär på mitten av bottenglaset, bakom denna mur fyllde jag upp med keramiklera, torv och grus, här växer det nu några stora svärdsplantor och javaormbunke och kanske något mer. Bakglaset fick en modul av Juwels bakgundsplatta ilimmad.

                Men trevligt akvarium, i litet och lättskött format. Den nya möbeln är stabilare och mer praktisk, och du har väl också energibesparande LED-belysning? Jag har sådan i ett Trigon 350 som jag köpte i höstas, anser väl att det finns bättre växtbelysning, men nu efter en tid börjar det växa rätt bra i det ljuset.
                Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Juwel Lido är nog rätt poppisar, när vi reserverade vår så de att de sålde tre stycken dagen unnan. Fina är dem iaf

                Jag velade mycket innan jag valde att byta ut Jusels egna pump, men det som övertygade mig var att innerpumpen tog alldeles för mycket plats plus att jag vill ha mer filtermassa, vilket en ytterpump kan ge. Funderingar kring att byta ut ljusen finns också, men jag har försökt vara tillmötesgående och nästan bara valt "lätta" växter. Just nu ser det ut som att jag behåller de led-rören som kommer med karet, DAY and NATURE, men funkar de inte ryker dem tyvärr ... Men ska först testa med reflektorer innan jag gör något drastiskt.

                jag ska också bygga en liten terrass, fast av sten istället. Ska se om jag kan lägga upp en layout ikväll, om tekniken vill, så ser man bättre hur jag menar

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  Så känsliga tror jag inte ottosar är egentligen, det är mest det där med tillgång till alger som är viktigt. Om du väntar ett tag med dessa tror jag nog att det går fint! Du verkar ju dessutom väl påläst vilket är en fördel. När de väl börjat äta sköter de sig själva och verkar rätt tåliga. Lycka till hur du än väljer att göra!

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ingen orsak!

                    Jag tror inte att reflektorer varesig passar eller gör någon nytta där. Jag har ju likadana LED-rör fast längre i mitt Trigon. Lysdioderna är monterade på en plastskena, eller stripp, där de är ingjutna, och dessa lysdioder är tillverkade så att de har liksom en lins längst ut på kroppen som skall samla och rikta ljuset rakt fram (=rakt nedåt). Lysrören däremot sprider ju ljuset runt om, därför sätter man på en reflektor som riktar allt ljus nedåt, LED-rören har redan den funktionen inbyggd i sig, så jag tror inte att det gör någon nytta med reflektorer där! dessutom är LED rören smalare än lysrören, klamman till reflektorerna passar inte.

                    Jämför den enskilda lysdioden med en projektor som riktar ljuskäklan samlad rakt fram, och lysrören med en rutomlysande glödlampa till exempelvis halvljuset i en bil, som man riktar framåt med en reflektor bakom och runt om lampan.

                    Ja en terass av sten funkar ju bra, säkra bara stenarna med en klick silikon så de inte välter omkull. Det finns ju ofta platta skifferliknande stenar i zoobutiken eller i trädgårdsaffären man kan använda också. Men varning, äkta skiffer kan innehålla en olja.

                    Sedan tycker jag det är dumt att ta bort innerfiltret, jag har skrivit det x flera i andra trådar, ett sådant är mycket mer lättskött än ett ytterfilter, och du slipper slangar med kopplingar som förr eller senare börjar läcka. Juwelfiltet är bra, men inte perfekt, det tar upp litet plats i hörnet, visst, men det är priset man får betala för ett lättskött effektivt och enkelt filter.
                    Senast redigerad av Björn J.; 27 March 2018, 20:56.

                    Kommentar

                    • Lenkaii
                      • November 2017
                      • 8

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Så känsliga tror jag inte ottosar är egentligen, det är mest det där med tillgång till alger som är viktigt. Om du väntar ett tag med dessa tror jag nog att det går fint! Du verkar ju dessutom väl påläst vilket är en fördel. När de väl börjat äta sköter de sig själva och verkar rätt tåliga. Lycka till hur du än väljer att göra!
                      Hm, fick en liten spontan tanke det här med att ottosar vill äta alger.... vet du om man kan man odla alger själv? Att man till exempel odlar dem på några stenar i en vattenfylld vas på fönsterbrädan? Så kan man ju nyta ut stenarna efterhand... problemet kanske blir att man introduceras fel alger in i karet. Ajja. Kanske värt att testa nån gång Påläst och påläst, har bara haft mitt lilla akvarium dryga två månader men försökt läsa på under dessa veckor för att ge mina fiskar, räkor och växter de bästa förutsättningarna som möjligt och jag måste säga att research hjälper en himla massa. Plugget kanske har blivit lite lidande men fiskar är bra mycket roligare roligare

                      Kommentar

                      • Lenkaii
                        • November 2017
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av Björn J.
                        Ingen orsak!

                        Jag tror inte att reflektorer varesig passar eller gör någon nytta där. Jag har ju likadana LED-rör fast längre i mitt Trigon. Lysdioderna är monterade på en plastskena, eller stripp, där de är ingjutna, och dessa lysdioder är tillverkade så att de har liksom en lins längst ut på kroppen som skall samla och rikta ljuset rakt fram (=rakt nedåt). Lysrören däremot sprider ju ljuset runt om, därför sätter man på en reflektor som riktar allt ljus nedåt, LED-rören har redan den funktionen inbyggd i sig, så jag tror inte att det gör någon nytta med reflektorer där! dessutom är LED rören smalare än lysrören, klamman till reflektorerna passar inte.

                        Jämför den enskilda lysdioden med en projektor som riktar ljuskäklan samlad rakt fram, och lysrören med en rutomlysande glödlampa till exempelvis halvljuset i en bil, som man riktar framåt med en reflektor bakom och runt om lampan.

                        Ja en terass av sten funkar ju bra, säkra bara stenarna med en klick silikon så de inte välter omkull. Det finns ju ofta platta skifferliknande stenar i zoobutiken eller i trädgårdsaffären man kan använda också. Men varning, äkta skiffer kan innehålla en olja.

                        Sedan tycker jag det är dumt att ta bort innerfiltret, jag har skrivit det x flera i andra trådar, ett sådant är mycket mer lättskött än ett ytterfilter, och du slipper slangar med kopplingar som förr eller senare börjar läcka. Juwelfiltet är bra, men inte perfekt, det tar upp litet plats i hörnet, visst, men det är priset man får betala för ett lättskött effektivt och enkelt filter.
                        Hm, då skippar jag reflektorerna och kör endast med led Såg att Juwel även har lite mer påkostade ledramper, Helialux. Någonting du känner till? Finns en kontrollmodul med som gör att man kan ställa in soluppgång och solnedgång samt lite andra onödiga dock effektfulla scenarion. Angående terrassen så köpte jag ett lim från JBL anpassat till akvarium och som endast skulle torka på 10 sekunder. Tänkte använda det för att säkra rötter, stenar mm. Har inte hunnit leka runt med det än men hoppas att det funkar. När det kommer till pumpen stör inte sladdarna mig nått nämnvärt. Har försökt hitta så mycket info om 206:an som möjligt och känner mig hyfsat säker på att den inte kommer att läcka såvida den hanteras på fel sätt, vi får hålla tummarna. Och jobbet med att hålla ytterfiltret rent har jag inga större problem med heller, mer jobb och så men själva effekten kommer inte ett innefilter i närheten av så det är lätt värt det extra besväret

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #13
                          När jag läste på om Ottosar läste jag just om det du frågar om, dvs. att man kan odla alger vid sidan av. Funderade på att göra så ett tag men efter att en Otto gått bort började de andra sedan äta ordentligt och då lade jag idén på is. Tror säkert det kan funka dock!

                          Kommentar

                          • Lenkaii
                            • November 2017
                            • 8

                            #14
                            Såå... här kommer layouten. Som ni ser har jag jobbat efter kvartal. där jag gett varje hörn sin egen stil och karaktär. Principen här är att det ska vara lätt att se vad som är vad, samt i vilken storlek. På riktigt har alla stenar samma färg (grå) men på layouten har de olika nyanser av grå. Grundtanken här är att de mörkaste är dem största och de ljusaste dem minst. de mellangrå är de mellanstora, Samma sak gäller grenarna, den mörkaste är längst och högst upp, den ljusaste minst och längst ner. Jag ska berätta mer nedanför.

                            Kvartal 1: Övre Högra Hörnet
                            Här har jag tänkt bygga en "mur" eller "terass" av stora stenar. Även denna del skall grenar hänga i olika nivåer, väldigt likt en hörntrappa i formen. Se varje gren som ett trappsteg, där den mörkaste är toppen och den ljusaste botten. Jag trodde det skulle bli en utmaning att hitta grenarna med det gick faktiskt förvånande lätt, bifogar en bild på grenarna senare. Som var fanns ett Lido 120 på display i butiken, så det var lätt att anpassa valet av grenar så sätt. På muren är det tänkt att fästa en microsorum-art som blir som en hängande ridå framför stenarna.

                            Växter jag har valt i detta kvartal är högväxande, något buskiga sorter för at ge volym och intressant form.
                            1: Heteranthera zosterifolia
                            2. Limnophila hippuridoides
                            3. Limnopjila sessiliflora
                            4. Bacopa Caroliniana
                            6. Microsorum pteropus "Narrow"

                            Kvartal 2: Nedre Högra Hörnet
                            Hör har jag valt att endast ha lågväxande växter, förutom då vallisnerian som jag är säker på om jag ska plantera där eller ej. Vi får se. Men just här är jag ute efter ett lite "stenlandskap" där stenarnas toppar tittar upp mellan grönskan som små gråa kullar. Anubiasen bryter av fint mot Microsorumen baktill i textur och färg.

                            Växter:
                            5. Vallisneria spiralis "tiger"
                            7. Anubias batteri nana
                            8. Ranunculus inundatus

                            Kavrtal 3: Nedre Vänstra Hörnet
                            Detta kvartal ska endast bestå av öppen botten, mest för pansarmalarna så att de kan böka bäst de vill. Möjligtvis sätter jag i en rot på sne i hörnet men vet ej ännu. Avgränsande sidor till kvartal 2 och 4 ska kantas av små stenar för att runda av. Den enda växt som möjligtvis smyger sig in är nummer 9

                            Kvartal 4: Övre Vänstra Hörnet
                            Här är jag också ute efter volym och buskage, en djungel av grönska med olika texturer och form. Vallisnerian i bakkant tror jag kan bli riktigt snygg när den väll växt till sig, detta är dessutomm en sort som inte skuggar de andra växterna för mycket då den har smala blad.

                            Växter:
                            9. Lobelia cardinals "mini"
                            10. Echinodorus "Rosé"
                            11. Cryptocoryne x willisii

                            Ja, det var den uppdateringen för idag. Vissa växter har jag redan sedan innan, som nummer 5, 6, 7, 9, 10 och 11. Nummer 1, 2, 3 och 4 borde vara på väg, hoppas de inte fastnar på postkontoret över påskhelgen för då blir det tyvärr kört för dem... filtret har kommit iaf så det ska jag hämta upp om en stund. På tisdag åker vi iväg och hämtar nycklar och sedan akvarium. Detta ska bli superspännande!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #15
                              Vilken spännande plan du har för inredningen! Ska verkligen bli kul att se på bild sen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...