LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Kul!

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Vilka fiskar ska bo i det lilla karet?
    Det lutar åt ett apistiogrammapar och körsbärsräkor. Men vi får se efter nästa helg.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vilka fiskar ska bo i det lilla karet?

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Detta lilla karet som fick sig en liten ommöblering igår.
    Ska skaffa några kokosnötsgrottor med.
    Är inte helt nöjd med inredningen i båda karen men det går framåt.

    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Vattenbytena är avklarade . Växterna tar sig bra i båda karen. Det första gänget fiskar verkar trivas.
    Nästa gäng ska få flytta in nästa helg.
    Har lagt in några catappa-löv med.
    Och karen fyller snart 1 månad. Känns som att vi har haft en bra start. Ta i trä i alla fall.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20180420_160356.jpg
Visningar: 194
Storlek: 358,0 KB
ID: 2383708
    Senast redigerad av LindaAlgo; 21 April 2018, 10:26.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Hej, kul att få följa med på resan. Tycker verkligen du har lyckats få fram ett vackert kar på kort tid. Skall bli jättespännande när invånarna flyttar in.
    Tack så mycket.

    Idag har de första invånarna i vårt 240 liters fått flytta in. Det blev 16 stycken kolglödstetror. Blev kär i dem i affären och kunde inte låta bli.

    Tänkte att nästa gäng ska få flytta in om 10 dagar ungefär.

    Har även kommit till slutsatsen att apistogrammorna kommer få vara ensam ciklid i karet och sen satsa på Corydoras pygmaeus.
    Visst yngel kanske inte överlever men jag tror att det är ett bättre val ändå.
    Senast redigerad av LindaAlgo; 15 April 2018, 20:52.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hej, kul att få följa med på resan. Tycker verkligen du har lyckats få fram ett vackert kar på kort tid. Skall bli jättespännande när invånarna flyttar in.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Jag tror att jag chansar och i värsta fall flyttar jag över apistogrammorna till mitt 54 liters. Och jag uppfattade det som att trifasciata var lite tuffare med. Men kan ju ha fel. Vore inte första gången.
    Behöver skaffa lite grottor med. Finns en del gömställen i rötterna och när växterna kommit gång mer blir det mer skydd med.


    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Vet faktiskt inte hur N.anomala fungerar tillsammans med apistogramma. Själv brukar jag alltid ha endast en art av dvärgciklid som huvudfisk, men du har ju ett så pass stort kar, så om du inreder efter arternas "hemmamiljö" så kan det förmodligen funka. N anomala - honan brukar vara riktigt elak mot sin partner efter äggläggning...
    Nannostomus är ett bra val

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Vilka invånare blir det Linda?

    //Inger
    Jag vet fortfarande inte. Jag har lusläst "mina apistogramma-tråden". Jag känner mig (rätt) säker på cikliderna men jag känner mig mindre säker på sällskapet.

    Jag lutar åt detta:

    Nannacara anomala 1 par
    Apistogramma trifasciata 1 par vs 1 hane plus 2 honor
    Nannostomus beckfordi 15 stycken
    Panaqolus maccus 2 stycken
    Senast redigerad av LindaAlgo; 14 April 2018, 07:09.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    De sista växterna är nu planterade.
    Haft lite problem med alger men efter att jag minskade tiden vi hade tänt och börjar med co2 från happy life hat det blivit bättre.
    Karet börjar nog bli redo för sina första invånare.
    Även om jag har ångest över valet av vilka som ska flytta in.
    Vilka invånare blir det Linda?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    De sista växterna är nu planterade.
    Haft lite problem med alger men efter att jag minskade tiden vi hade tänt och börjar med co2 från happy life hat det blivit bättre.
    Karet börjar nog bli redo för sina första invånare.
    Även om jag har ångest över valet av vilka som ska flytta in.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    54 liters 60x30x30

    Fiskar
    Trigonostigma heteromorpha (Kopparbarb) 10 stycken
    körsbärsräkor


    Vad tror ni om denna befolkningen till vårt 54 liter? Eller borde jag istället satsa på någon parfisk?

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo

    Å så snygg roten blev åt det hållet! Även om jag älskar när det blir "bågar" och broar av rötter dör fisk kan simma igenom eller gömma sig. Då var din första placering också snygg.

    Spännande!
    Tack så mycket! Jag är väldigt nöjd med. Det blev mycket bättre. Det känns mycket mer komplett nu.

    Under påskhelgen och dagarna efter har inte så mycket hänt. Men idag köptes ett 54 liters som vi ska ha räkor och någon gurami i vs någon liten barb.
    Och imorgon eller inom kort kommer nog de sista växterna. Sen är det dags att på allvar börja titta efter fiskar.
    Vi har spanat lite när vi var och besökte ett par olika zooaffärer. Där vi köpte lite växter till det nya akvariet och lite uppstartningsmedel bland annat.

    Tittade länge på grön bågfensciklid till 240 liters akvariet. Tanken är att de första invånarna ska få flytta in i slutet av månaden till bägge akvarierna.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Nu har vi sågat roten och vänt den 360 grader.
    Förhoppningsvis kommer det ett gäng växter nästa vecka med.
    Vi ska flytta termometern med då.
    Ett steg till på vägen.
    Å så snygg roten blev åt det hållet! Även om jag älskar när det blir "bågar" och broar av rötter dör fisk kan simma igenom eller gömma sig. Då var din första placering också snygg.

    Spännande!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...