LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Oj ser att jag inte har varit inne här på över ett år.
    Men livet kom i mellan.

    En flytt på 65 mil har skett, nytt jobb och sen ja världsläget helt enkelt. Vilket har gjort att jag har inte haft något akvarium igång på över ett halvår.
    Men nu så är suget igång igen och mitt 54 liters akvarium ska få åka fram igen. Måste bara hitta en lämplig bänk till den.
    Tanken är troligen att det ska få gå en kampfiskshane i det eller om jag kör på rasboror och räkor samt ev någon pygmegurami. Som sist. Vet inte riktigt.

    Men nu sitter jag och funderar lite. Jag har det mesta kvar till akvariet förutom en luftpump och lite småsaker som bottenmaterial sånt.
    Men min fråga är. Måste jag ha grus över om jag använder ett material som Fluval Plant & Shrimp Stratum eller Tropica Plant Growth Substrate?
    Senast redigerad av LindaAlgo; 05 January 2021, 10:44.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Tänk att man alltid faller in i akvaristiken igen. Mitt senaste uppehåll var på 2ish år. Men efter en flytt så blev suget för stort igen och plötsligt har jag 3 kar igång...

      Har bara testat fluvals substrat. Hade ingen sand över och gillade det heller inte. Tyckte det var ytterst svårarbetat, men det kanske hade varit bättre med sand över, tänkte inte ens på det när det begav sig.
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Linda - vad roligt att du är tillbaka! Jag har inget svar på din fråga men ser verkligen fram emot att du drar igång ett kar igen

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av ampe
          Tänk att man alltid faller in i akvaristiken igen. Mitt senaste uppehåll var på 2ish år. Men efter en flytt så blev suget för stort igen och plötsligt har jag 3 kar igång...

          Har bara testat fluvals substrat. Hade ingen sand över och gillade det heller inte. Tyckte det var ytterst svårarbetat, men det kanske hade varit bättre med sand över, tänkte inte ens på det när det begav sig.
          Hehe ja, så är det. Har gjort samma sak flera gånger.

          Jag har bara testat tropica men hade nog ett tunt sandlager över. Men ska inte ha något som direkt gräver i sanden nu. Så tänkte att det kanske inte var nödvändigt.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Linda - vad roligt att du är tillbaka! Jag har inget svar på din fråga men ser verkligen fram emot att du drar igång ett kar igen
            Tack så mycket Nando! Ser fram emot det mycket själv.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Välkommen tillbaka. Ja det var ett tag sedan. Ser fram emot din uppstartsfas!

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av ICC
                Välkommen tillbaka. Ja det var ett tag sedan. Ser fram emot din uppstartsfas!
                Tack så mycket!


                Har nu beställt de saknade sakerna och det enda kvar att göra är att hitta en lämplig bänk. Vet inte riktigt hur jag ska göra med grus eller inte men det löser sig nog med tiden.
                Ska bli kul detta.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Det verkar som att jag har kommer få det första paket idag av de saknade sakerna.
                  Sen väntar jag på själva bänken. Utöver det har jag även beställt växtpaket. Så förhoppningsvis så kommer jag kunna starta upp det nästa vecka.

                  Kommer nog att starta akvariet med att låta körsbärsräkor gå i karet ett tag.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Har ingen jättespännande uppdatering men fick det första paket igår. Så nu har jag luftpump, svampfilter och liknade smått och gott igen.
                    Hade hoppas på att bänken skulle skickats igår men det gjorde den inte.
                    Men förhoppningsvis så gör den det nästa vecka.

                    Det är "tur" att man har fjärrundervisning fram till den 22:e så att det blir lättare att ta emot paket.

                    Har även tingat 30 stycken green jade räkor som första invånare i karet. Tvekar fortfarande lite på vad jag ska ha i karet.
                    Även om det lutar på en kampfisk. Fast apistogramma kanske hade varit kul med. Vill ha en liten tuffare fisk i alla fall.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vad roligt att du är på gång! Ska bli skoj att följa uppstarten

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Vad roligt att du är på gång! Ska bli skoj att följa uppstarten
                        Tack så mycket.
                        Jag hoppas verkligen att jag får min bänk nästa vecka så att jag kan börja på riktigt.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2875

                          Ursprungligen postat av LindaAlgo
                          Oj ser att jag inte har varit inne här på över ett år.
                          Men livet kom i mellan.

                          En flytt på 65 mil har skett, nytt jobb och sen ja världsläget helt enkelt. Vilket har gjort att jag har inte haft något akvarium igång på över ett halvår.
                          Men nu så är suget igång igen och mitt 54 liters akvarium ska få åka fram igen. Måste bara hitta en lämplig bänk till den.
                          Tanken är troligen att det ska få gå en kampfiskshane i det eller om jag kör på rasboror och räkor samt ev någon pygmegurami. Som sist. Vet inte riktigt.

                          Men nu sitter jag och funderar lite. Jag har det mesta kvar till akvariet förutom en luftpump och lite småsaker som bottenmaterial sånt.
                          Men min fråga är. Måste jag ha grus över om jag använder ett material som Fluval Plant & Shrimp Stratum eller Tropica Plant Growth Substrate?
                          Fluval stratum verkar vara en "soil", Tropica har ju motsvarande Aquarium Soil - a perfect, complete bottom layer for aquariums - Tropica Aquarium Plants.
                          Soil är inte ämnat eller lämpligt att täcka med sand. Däremot Tropica Plant Growth Subtrate som är bottennäring bör täckas av några cm sand.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Sleaper

                            Fluval stratum verkar vara en "soil", Tropica har ju motsvarande Aquarium Soil - a perfect, complete bottom layer for aquariums - Tropica Aquarium Plants.
                            Soil är inte ämnat eller lämpligt att täcka med sand. Däremot Tropica Plant Growth Subtrate som är bottennäring bör täckas av några cm sand.
                            Tack så mycket för svaret. Jag köpte en Tropica Plant Growth Subtrate som jag använt tidigare, kommer köra ett lager med sand enligt instruktionerna.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2875

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                En liten uppdatering:
                                Nu har bänken kommit och vi har skruvat ihop bänken och ställts på sin plats.
                                Akvariet är kollat för läckage. Grus är införhandlat.
                                Planen för dagen är att tvätta grus och troligen inreda det med.
                                Velar lite mellan om jag ska starta upp det trots att jag inte har fått växterna ännu eller inte. Den otåliga delen av mig själv känner att jag vill det.
                                Vad hade ni gjort?
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...