LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Murrigt och mysigt!

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Tack så mycket Nando!

        Det har både hänt mycket under veckan som gått och inte. Rent fysiskt så har inte så mycket hänt. Har gått och blivit sjuk igen eller igen och igen. Har inte mått jättebra sen årsskiftet. Och skulle tydligen räkna att vara extra känslig i 3 månader... Att jobba som lärare då är inte optimalt. Men ska inte klaga.

        Vi har kommit kommit fram till att vi ska försöka samla de små akvarierna i en hylla och då får man ju passa på att fylla upp hyllan. Dock är det lite av ett projekt då det innebär att två bokhyllor måste tömmas och lite andra saker måste flyttas. Räknar med att det kanske är färdigt någon gång i mars. Beroende på hur jag mår. Samt att jag måste fundera över hur jag ska göra med filter m.m. Är inne på att använda svampfilter. Karet som jag kör svampfilter i fungerar bäst enligt mig. Och doppvärmare, de som jag har nu är inte superbra. 54 liters håller bara 24 grader såg jag häromdagen. Sen får jag fundera över vad för fisk som ska flytta dit. Men det är en senare fråga.

        I övrigt fungerar det mesta väl trots att det inte blev något VB denna helg. Det enda som jag stör mig på är algerna i det 240 liters. Det har börjat komma mer cladophora på rötterna. Å ena sidan stör det inte så mycket. Men samtidigt känns det som att det lätt kan bli för mycket. Vet inte om jag borde försöka göra om det hela och rensa bort det. Eller om det bara är dumt.

        Mitt favoritkar just nu är definitivt 54 liters akvariet. Det är överväxt och alger på framrutan men fyllt av räkor, fiskarna verkar trivas och ja det är bara så roligt att titta på det. Det enda som är lite negativt är att jag behöver få upp tempen i det ett par grader.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Dina planer låter härliga! Hoppas att du snart är frisk och orkar ta tag i allt skoj med den energi som behövs. Gillar verkligen karet på bilden! Förstår att det är kul att titta på.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Dina planer låter härliga! Hoppas att du snart är frisk och orkar ta tag i allt skoj med den energi som behövs. Gillar verkligen karet på bilden! Förstår att det är kul att titta på.
            Tack så mycket. Jag hoppas att det ska bli bra. Försöker skynda långsamt men lär väl inte gå.. i vanlig ordning.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Gjorde mig själv till att genomföra små vattenbyten i 54 liter och 30 liters akvariet idag.
              Lyckades ta dö på en rasbora. Den hoppade ur akvariet eller följde med på något sätt och jag såg inte den förens det var för sent.

              En positiv sak är att jag har sett rom på en räkorna i 30 liters akvariet. Testar även att mata räkorna med spenat idag. Får se om de gillar det.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Tråkigt med den döda rasboran men skoj med rom!

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Tråkigt med den döda rasboran men skoj med rom!
                  Ja jag förstår inte hur det gick till. Men det är väl sånt som kan ske.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Sitter och funderar över vilken hylla som jag ska välja. Just nu lutar jag åt en från jula som klarar 265 kg per hyllplan som jag fick rekommenderad. Med måtten: B90xH180xD45 cm. Jag antar att det skulle kunna göra att jag får plats med ett 54 liters och ett 30 liters per hylla i teorin, på tre eller fyra hyllplan. Sen vet jag inte om jag vill fylla ut den så mycket men ändå. Jag tror att jag skulle vilja till start ha 4 akvarier i hyllan. Så ett 54 liter och ett 30 liters till.

                    Fundera även över vilken luftpump som jag ska välja. Tänkte köra svampfilter i alla karen. Tycker att det fungerar bäst.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Låter som en bra hylla med många möjligheter!

                      Är du frisk nu?

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Låter som en bra hylla med många möjligheter!
                        Tror att det kan bli bra. Tänkte åka och inhandla hyllan imorgon. Har börjat tömma bokhyllan med. Har 2/3 delar kvar att flytta men det värsta är borta.
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Är du frisk nu?
                        Nej frisk är jag inte.Har lyckats skada revbenen i processen med. Men det går framåt i alla fall och jag orkar (läs kan inte) inte sitta sysslolös. Maken tycker jag tokig men det kryper i kroppen och jag tar det som ett gott tecken.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ett steg närmare:
                          Hyllan är köpt och likaså ett 54 liters akvarium.
                          Mina bokhyllor är tömda och ska förhoppningsvis under dagen flyttas. Dock måste 30 liters akvariet tömmas med så att vi kan flytta bokhyllorna. Men det är ingen större stress.. Försöker jag intala mig själv i alla fall.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av LindaAlgo
                            Ett steg närmare:
                            Hyllan är köpt och likaså ett 54 liters akvarium.
                            Mina bokhyllor är tömda och ska förhoppningsvis under dagen flyttas. Dock måste 30 liters akvariet tömmas med så att vi kan flytta bokhyllorna. Men det är ingen större stress.. Försöker jag intala mig själv i alla fall.
                            Det skall bli spännande att få se vad du kommer att ha på dina hyllor

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Nu står allt på plats med. Eller inte allt. Hyllan står på sin plats och 30 liters akvariet står där med.
                              54 liters akvariet står där men inte gjort något vid sig. Nästa steg blir att fixa ordning luftpumpen och fördela den.
                              Har en tom hylla över och sen hylla där jag ska sätta ett 30 liters till. Blev tomt med bara ett kar.
                              Bilder får det blir lite senare.


                              Jag vet inte riktigt vad jag ska ha i karen förutom att jag vill ha en kampfisk i alla fall. Leker lite med tanken att ha kampfiskar i 30 liters akvarierna och sen ett apistogramma-par i 54 liters akvariet. Ev har jag plats för ett till 54 liters sen med. Om jag kommer över ett billigt. Eller så ska jag ha levande fodret där. Får se helt enkelt.
                              Funderade först på att flytta mitt andra 54 liters akvarium men jag tror att det får stå kvar där det står så länge.
                              Ska flytta över lite förvarningssaker med till hyllan, så det blir lite mer ordning och reda.


                              Bilder kommer lite senare.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                                Nu står allt på plats med. Eller inte allt. Hyllan står på sin plats och 30 liters akvariet står där med.
                                54 liters akvariet står där men inte gjort något vid sig. Nästa steg blir att fixa ordning luftpumpen och fördela den.
                                Har en tom hylla över och sen hylla där jag ska sätta ett 30 liters till. Blev tomt med bara ett kar.
                                Bilder får det blir lite senare.


                                Jag vet inte riktigt vad jag ska ha i karen förutom att jag vill ha en kampfisk i alla fall. Leker lite med tanken att ha kampfiskar i 30 liters akvarierna och sen ett apistogramma-par i 54 liters akvariet. Ev har jag plats för ett till 54 liters sen med. Om jag kommer över ett billigt. Eller så ska jag ha levande fodret där. Får se helt enkelt.
                                Funderade först på att flytta mitt andra 54 liters akvarium men jag tror att det får stå kvar där det står så länge.
                                Ska flytta över lite förvarningssaker med till hyllan, så det blir lite mer ordning och reda.


                                Bilder kommer lite senare.
                                Va roligt väntar på bilder, låt det ta sin tid.
                                Altid roligt med nyplanerande

                                Kommentar

                                Arbetssätt...