LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Men hjälp, vad läskigt! Riktig tur att du upptäckte det!
    Känner det också. Man känner sig väldigt nojig nu.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Oj då.....jag är ju nojig när de gäller ytterfilter där jag vid ett par tillfällen haft turen och varit hemma när läckage börjat, efter det gick jag ju helt över till innerfilter för att de var idiotsäkra trodde jag......något sådant har jag aldrig varit med om, jag gör rent pumphuvud vid varje vattenbyte kanske är det därför det inte skett.....

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Oj då.....jag är ju nojig när de gäller ytterfilter där jag vid ett par tillfällen haft turen och varit hemma när läckage börjat, efter det gick jag ju helt över till innerfilter för att de var idiotsäkra trodde jag......något sådant har jag aldrig varit med om, jag gör rent pumphuvud vid varje vattenbyte kanske är det därför det inte skett.....
        Förstår det! Jag tror att ett "vanligt" innerfilter är det. Men mitt hade en luftslang som satt på utblåset. Svårt att förklara, se bilden. Det var den slangen som började droppa när den vinklade delen hade satts igen.

        Sen har min tur idag bara fortsatt. Lyckades ta sönder doppvärmaren till 240 liters akvariet när jag gjorde vattenbyte.
        Hann inte få tag på en ny idag, har vi tur så får vi tag på en imorgon annars blir det måndag. Jag hoppas bara att det inte blir allt för kallt för dem.

        Men alla akvarium har fått vattenbyten och alkottar och pods m.m. och två av tre har fått nya växter med. Kommer komma lite bilder imorgon tänkte jag.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Jag har allt också denna luftslang, men har sluppit fel vattenväg ännu......men det är klart en dag händer det kanske. Men jag kör ju täckglas på mina kar och luftslangen mynnar över ytan men under täckglaset......så det skall mycket till att det skall bli en olycka.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Jag har allt också denna luftslang, men har sluppit fel vattenväg ännu......men det är klart en dag händer det kanske. Men jag kör ju täckglas på mina kar och luftslangen mynnar över ytan men under täckglaset......så det skall mycket till att det skall bli en olycka.
            Ah, jag har aldrig haft en sån version tidigare. Jo jag har täckglas med men hade den utanför ändå men nu har jag lärt mig en läxa. Men det är skönt att du har det på det torra så att säga. :P
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av LindaAlgo

              Ah, jag har aldrig haft en sån version tidigare. Jo jag har täckglas med men hade den utanför ändå men nu har jag lärt mig en läxa. Men det är skönt att du har det på det torra så att säga. :P
              Jag har lärt genom mina mistag under årens lopp, men just med detta skeende har jag bara haft tur...

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Det är en luftdifusor om man vill ha mer syretillförsel till akvarievattnet.

                Man måste vara nogran med rengörningen av pumpen om man använder slangen.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av smajlet
                  Det är en luftdifusor om man vill ha mer syretillförsel till akvarievattnet.

                  Man måste vara nogran med rengörningen av pumpen om man använder slangen.
                  Okej.

                  Bra att veta men kommer inte att använda en igen på ett tag oavsett.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Känns som att min lakrisguramis gillar de nya växterna och de svartvattenstillbehören.
                    Matade även idag för första gången med mircomask. Rasbororna blev tokiga i det alla fall. Är lite förvånad över hur enkelt var det att odla det.
                    Vilket har gjort mig ännu mer sugen på att odla mer levande foder.

                    En ny doppvärmare är beställd med. Köpte en igår men är inte överförtjust i den. Så den får bli ett reservtillbehör.
                    Passade på att köpa ett svampfilter med till 30 liters akvariet. Blir bara mer och mer förtjust i dem.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Kul att det var lätt att odla micromask och att maten uppskattades! Fina bilder, ser lummigt och härligt ut!

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Kul att det var lätt att odla micromask och att maten uppskattades! Fina bilder, ser lummigt och härligt ut!
                        Ja verkligen. Du borde göra det med om du inte redan gör det. Det luktar lite när man öppnar förpackningen men annars sköter det sig själv än så länge.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Låter bra!

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Matade idag för andra gången med mircomasken, är fortfarande väldigt omtyckt. Dock matar jag bara med det i lakrisguramikaret, blev för smått för 240 liters akvariet. . Är förvånad över hur fort de förökar sig.
                            Är lite fundersam över hur ofta man behöver starta en ny kultur dock. Måste köpa lite fler platsburkar så att jag kan ha flera kulturer igång samtidigt.

                            I övrigt har inget skett med karen direkt. Börjar bli mer och mer sugen nu på att skaffa kampfisken. Den fisken som jag tänkte köpa fungerade inte pga att jag fick lunginflammation. Vill helst till akvarielagret men vet inte riktigt när jag kan åka dit. Dröjer nog till mars. Och orkar man vänta så länge verkligen.

                            Nåja annars blir det bara VB under helgen som vanligt.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              Har precis läst igenom tråden (jösses vad det finns mycket läsning att försöka hinna ikapp efter uppehåll på sisådär sex år. ) och vilka snygga apistos du har och har haft! Personligen är jag ännu gladare att du börjat utforska asien dock, det finns så mycket roligt där. =) Dina lakritsar är jättesöta! Önskar att det fanns sådant utbud på fisk här också, som det gjorde hemmavid.

                              Klart du orkar vänta på rätt betta! Håll lite utkik i butikerna bara, om utifall liksom, och skicka ut lite känselspröt till privata odlare. Det brukar finnas en drös som är villiga att möta upp eller skicka.
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Pickles
                                Har precis läst igenom tråden (jösses vad det finns mycket läsning att försöka hinna ikapp efter uppehåll på sisådär sex år. ) och vilka snygga apistos du har och har haft! Personligen är jag ännu gladare att du börjat utforska asien dock, det finns så mycket roligt där. =) Dina lakritsar är jättesöta! Önskar att det fanns sådant utbud på fisk här också, som det gjorde hemmavid.

                                Klart du orkar vänta på rätt betta! Håll lite utkik i butikerna bara, om utifall liksom, och skicka ut lite känselspröt till privata odlare. Det brukar finnas en drös som är villiga att möta upp eller skicka.
                                Tack så mycket. Jag tycker med att det är riktigt roligt. Önskar att jag kunde ha ett antal mindre kar och bara ha apistos och små labyrintfiskar! Det hade varit drömmen.

                                Har lite samma problem som du. Här hemma finns det bara en affär som har "bara" ciklider från de afrikanska sjöarna. Så när jag ska köpa fisk måste jag åka iväg och det är svårt att hålla sig uppdaterad då på vad de har inne på den nivån. Även om jag har "nära" (1-2 timmar) till flera fina akvarieaffärer. Nåja det löser sig, det är mest jag som gnäller.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...