LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Några nyare bilder på 240 liters akvariet och på 30 liters akvariet.
    Har fått lite alger i 240 liters akvariet men tror att det har med att göra att jag har slarvat med co2:n. Rensade ut massor med javamossa och flytväxter vid VB så det ser lite kalt ut i mitten speciellt.
    Fundera på om jag skulle fylla på med lite vallisneria längst bak med.

    30 liters akvariet väntar jag fortfarande på att rötterna ska sjunka helt. Men har lagt i några andra rötter från 54 liters akvariet. Tar gärna emot förslag här.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Oj, vad fint det är i 240-karet! Växterna ser ut att stortrivas! Svårt att komma med synpunkter på det lilla karet än tycker jag, eftersom det fortfarande är så mörkt vatten så det blir svårt att se. Gillar looken skarpt dock, tror det kommer bli murrigt och härligt!

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Oj, vad fint det är i 240-karet! Växterna ser ut att stortrivas! Svårt att komma med synpunkter på det lilla karet än tycker jag, eftersom det fortfarande är så mörkt vatten så det blir svårt att se. Gillar looken skarpt dock, tror det kommer bli murrigt och härligt!
        Tack så mycket. Man ser tekniken lite väl mycket men jag hade inget val. Vi var dumma när vi ställde dit karet.

        Ja jag vet inte om det lilla blev för mörkt liksom. Ett par vattenbyten till så kanske det är lättare att avgöra.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          Håller med Nando, 240- karet ser jättemysigt och härligt grönt ut! Vad är det för firre som simmar i förgrunden?
          // Annicka

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Rufus
            Håller med Nando, 240- karet ser jättemysigt och härligt grönt ut! Vad är det för firre som simmar i förgrunden?
            Den stora orangea? Det är min apistogramma macmasteri gold- hane.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Ja den ser ju ut att ha ciklidfenor, vad fin han är! Härlig färg.
              // Annicka

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Linda, hur styr du ditt Co2? On/off via timer eller via en ph-controller? Jag är nyfiken på ris/ros för egen del?

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Rufus
                  Ja den ser ju ut att ha ciklidfenor, vad fin han är! Härlig färg.
                  Han är riktigt fin. En stor favorit här hemma. Har väldigt rolig personlighet med.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av ICC
                    Linda, hur styr du ditt Co2? On/off via timer eller via en ph-controller? Jag är nyfiken på ris/ros för egen del?
                    Inget av de för att vara ärlig. Jag fuskar med sån på flaska. Det passar mina behov bra. Så har inget bra svar på din fråga tyvärr.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Igår kom uppstartsbakterier och den första rundan åkte in igår.
                      Funderar mycket över vad för kampfisk som jag ska välja.
                      I och med att jag bara får plats med en.
                      Tanken är väl att den ska inhandlas runt den 27:e när vi ändå ska till Stockholm i ett annat ärende.

                      Önskar jag hade plats för en hylla med 4-6 akvarium i max storlek 100 liter så att jag kunde fylla dem med olika sorter.
                      Känner mig inte begränsad av storleken men av att det bara är ett kar.
                      Vilket låter galet. Jag inser det själv.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LindaAlgo
                        Igår kom uppstartsbakterier och den första rundan åkte in igår.
                        Funderar mycket över vad för kampfisk som jag ska välja.
                        I och med att jag bara får plats med en.
                        Tanken är väl att den ska inhandlas runt den 27:e när vi ändå ska till Stockholm i ett annat ärende.

                        Önskar jag hade plats för en hylla med 4-6 akvarium i max storlek 100 liter så att jag kunde fylla dem med olika sorter.
                        Känner mig inte begränsad av storleken men av att det bara är ett kar.
                        Vilket låter galet. Jag inser det själv.
                        Det största problemet med hobbyn är ju att begränsa sig

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Det största problemet med hobbyn är ju att begränsa sig
                          Haha ja det är sant. Har visserligen "fått" ett okej till fler kar. Men vi måste ha en källaren innan dess.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LindaAlgo

                            Haha ja det är sant. Har visserligen "fått" ett okej till fler kar. Men vi måste ha en källaren innan dess.
                            Bara att sätta igång att gräva . Jag har ju i de två tidigare husen jag bott i haft akvarierum i källare eller i garage. Vilket naturligtvis är jätte skönt, man kan blaska lite och behöver inte alltid städa undan. Men nackdelen är att man inte städar undan efter säg och att man inte njuter lika mycket av karen som när de är i ytan man lever i. Allt har sina för och nackdelar. Hos mig har ju de flesta sönerna nu flyttat hemifrån så jag har ju fått "lediga rum" så jag ser verkligen framemot att inreda mitt nya akvarierum, även om det inte innebär nya kar. Men målet är att ha ett rent och tomt akvarierum, inte en håv eller slang skall ligga framme, ett lungt härligt rumm för kontemplation och avslappning tillsammans med fiskarna.........

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Bara att sätta igång att gräva . Jag har ju i de två tidigare husen jag bott i haft akvarierum i källare eller i garage. Vilket naturligtvis är jätte skönt, man kan blaska lite och behöver inte alltid städa undan. Men nackdelen är att man inte städar undan efter säg och att man inte njuter lika mycket av karen som när de är i ytan man lever i. Allt har sina för och nackdelar. Hos mig har ju de flesta sönerna nu flyttat hemifrån så jag har ju fått "lediga rum" så jag ser verkligen framemot att inreda mitt nya akvarierum, även om det inte innebär nya kar. Men målet är att ha ett rent och tomt akvarierum, inte en håv eller slang skall ligga framme, ett lungt härligt rumm för kontemplation och avslappning tillsammans med fiskarna.........
                              Haha om jag börjar gräva här så lär husen falla samman med tanke på hur mycket de lutar. :P

                              Ja jag ser fördelar och nackdelar med båda. Eller jag hade nog velat ha ett akvarium framme i den boende-delen av huset men ha alla ens egna "projekt" nere i källaren.
                              Ja jag skulle med vilja ha utrymme för att ha ens tillbehör på ett bra sätt. Just nu är det ingen direkt superordning på dem.
                              Samtidigt som jag inte ska klaga. Har inte haft utrymme eller ekonomi för akvarium som jag har nu på 10 år. Tre är ändå betydligt fler än noll.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Tre är toppen! Men jag förstår din känsla helt och hållet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...